Brand New Journey

20 onmisbare tools voor jou als contentspecialist

By Kayleigh Jobse

January 15, 2020

Als content creator wil je zo efficiënt mogelijk werken. En daar helpen diverse tool je bij. Iedereen heeft zo zijn of haar favoriete tools.

Martijn maakte eerder al een lijstje van zijn favoriete hulpmiddelen.

Vandaag deel ik die van mij.

Snel en overal goede ideeën

Ik houd me dagelijks bezig met contentmarketing, het schrijven van blogs, het ontwerpen van huisstijlmiddelen, fotografie, video en beeldbewerking. En dit start altijd met een idee.

De meest geniale ideeën bedenk ik vaak op momenten dat ik niet op mijn werk ben. Onder de douche, zonnebank of in bed bijvoorbeeld. En dat is niet zo gek. Wanneer je namelijk vastloopt op een idee, blokkeert je creativiteit volledig. Je kunt aan niets anders meer denken dan dat ene idee. Wanneer je vervolgens plaatsneemt in een rustige omgeving met weinig prikkels, kun je weer denken in een andere context en zo weer tot nieuwe inzichten komen.

Voor mij werkt dit echt goed. De tools hieronder helpen me met de inspiratie.

Pinterest

Wanneer ik start met een project, maak ik vaak een bord aan op dit digitale prikbord. Hier ‘pin’ ik alles wat te maken heeft met het onderwerp van het project. Zo doe ik naast heel veel inspiratie voor mijn droomhuis en food, vooral veel fotografie en design inspiratie op.

Een tip voor iedereen die Pinterest ook zo geweldig vind als ik: download de Pinterest-browser knop. Hiermee kun je inspiratie toevoegen aan je Pinterest bord vanaf elk willekeurige website waar je inspiratie vindt.

Instagram

Niet voor niets staat Instagram in mijn lijstje. De meest schermtijd op mijn telefoon gaat namelijk naar deze app. Ik volg veel filmmakers, fotografen, creatieve bureaus en reizigers, voor inspiratie voor toffe content, tips & tricks.

https://www.instagram.com/p/B6oITcCBh5Z/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

YouTube

Vanaf dit jaar gaan Martijn en ik starten met het maken van om-de-weekvlogs en gieten we onze weekend inspiratie in een nieuw jasje. Voor toffe effecten, intro’s, overgangen en speciale fotobewerkingen kijk ik veel tutorials op Youtube. Voor mij is dit echt een belangrijk inspiratiebron.

SEO-tooltje

Geen inspiratie voor een onderwerp of goede zoekwoorden voor je artikel? Answer the public is het antwoord op je vragen. Ontdek welke vragen je klanten hebben door een gratis rapport te krijgen van hun zoekgedrag in Google. Lees hier hoe het werkt.

BNJ inspiratiekanaal

In Slack hebben we een inspiratie kanaal waarin we dagelijks interessante blogs, trends, video’s of podcasts met elkaar delen binnen ons vakgebied. Een simpele manier om elkaar te blijven inspireren.

Content organiseren

Nu heb je genoeg ideeën verzameld. Tijd om het een en ander te organiseren, zodat je ermee aan de slag kunt.

Hier gebruik ik een aantal tools voor, waarmee ik samen kan werken met anderen, de voortgang kan bewaken en mijn werk kan delen met de klant.

Asana

Sinds ik met deze projectmanagement tool werk, is het voor mij een onmisbare tool geworden in mijn dagelijkse werkzaamheden. Voor iedere klant hebben we een project binnen Asana waarin we communiceren met de klant, uitgewerkte middelen uploaden en de voortgang delen. Daarnaast gebruiken we deze tool ook als content kalender voor onszelf en voor klanten waarvan we de social media kanalen beheren.

Alle inspiratie die ik dagelijks verzamel, plaats ik in de ideeën kolom van het desbetreffende project. Tijdens de redactiemeeting lopen we samen met de klant door de ideeën en werken we sommige hiervan uit.

Google Drive

Het schrijven van een blog doe ik direct in een Google Document. Doordat je in de cloud werkt, kun je met meerdere mensen in één document werken. Ik vind het een erg fijne tool omdat je vanaf waar dan ook ter wereld je document kan openen. Mits je internet hebt natuurlijk. Iedere wijziging die je in het document aanbrengt, wordt ook direct opgeslagen. Zo heb je geen last meer van honderd opgeslagen versies en documenten die je niet meer terug kan halen door een crash.

Wanneer ik het concept van de blog klaar heb, deel ik deze met de klant die vervolgens direct in het document terugkoppeling geeft. Hier kan ik op reageren en de feedback verwerken.

Slack

We zetten dit niet alleen in als intern communicatietool aka de-koffiecorner, maar ook om de medewerkerstevredenheid te meten met een wekelijkse survey, complimenten van klanten, inspiratie en rapportages te delen. Ook is er een wat-eten-we-vanavond-kanaal, speciaal voor Renee.

Voor iedere klant hebben we een chat-kanaal waarin we updates delen en vragen stellen die wat meer prioriteit hebben.

1Password

Naast de content en updates die we met collega’s en klanten delen, moeten alle wachtwoorden ook op een veilige plek worden bewaard. Daarvoor gebruiken we de digitale kluis 1Password. Wanneer we bijvoorbeeld de social media kanalen van een klant in beheer hebben, slaan we deze gegevens op in deze wachtwoordenapp.

Content visueel aankleden

Met de juiste visuals maak je een lange tekst een stuk aantrekkelijker en opvallender. Ik gebruik diverse tools om deze visuals en andere huisstijlmiddelen te maken.

Adobe pakket

Toch wel de helft van de Adobe apps gebruik ik dagelijks om content visueel aantrekkelijk te maken. Zo werk ik met: • Illustrator, Indesign en Photoshop voor het uitwerken van infographics, drukwerk en social content. • Premiere Pro, Rush en After Effects voor het editen van video’s. • Lightroom, Photoshop en Bridge voor het selectere en bewerken van foto’s.

Gratis stockbeelden

Ondanks dat we het liefst eigen content schieten voor onze klanten en voor onszelf, komt het toch regelmatig voor dat we voor een artikel een betaalde of gratis stock afbeelding gebruiken. Eerder deelde we al een 12 websites die wij regelmatig bezoeken. Mijn favoriete gratis stocksites zijn:

pixabay.comunsplash.compexels.comburst.shopify.compikwizard.comgratisography.com

PicResize

Bij het plaatsen van blogs, check ik altijd de grootte van de afbeelding. Om te zorgen voor een snellere website, zorg ik voor JPG of PNG afbeeldingen van onder de 500 kb. Deze comprimeer ik snel en gemakkelijk ik via PicResize.

Canva

Canva is een online photo editor die zonder specifieke kennis door iedereen makkelijk te gebruiken is. Het programma werkt intuïtief (veelal drag and drop) en is veel simpeler dan professionele beeldbewerkingsprogramma’s als Photoshop. Binnen een handomdraai heb je een mooie (en onderscheidende) fotocreatie.

Voor het maken van templates voor bijvoorbeeld quotes of andere visuals gebruik ik vaak Canva Pro, de betaalde versie van Canva. Je kunt per klant merkmateriaal uploaden zoals fonts en kleuren en je kunt mappen met visuals delen met de klant of je collega. Het grote voordeel van Canva vind ik de gebruiksvriendelijkheid van het programma. Iedereen kan er snel mee leren werken.

Gifrocket

Een GIF is een videobestand die automatisch afspeelt zonder geluid en de beweging blijft zich herhalen.

Ik maak GIFjes in Photoshop. Toch komt het weleens voor dat ik een GIFje wil maken van een deel van een bestaande video. Gifrocket is voor Mac-gebruikers dan een snelle en handige tool.

Schrijftools

Een foutloze blog of tekst voor op social media. Een eitje. Maar niet voor iedereen. Met de volgende hulpmiddelen weet je zeker dat je geen fouten meer maakt.

Synoniemen.net

Tijdens het schrijven van teksten gebruik je vaak dezelfde bijvoeglijke naamwoorden zonder dat je het door hebt. Synoniemen.net helpt me om creatiever te zijn met woorden.

Language Tool

Dit is een handige Chrome extensie voor iedereen die foutloos Nederlands wil typen. Na installatie controleert de tool je teksten op stijl- en grammatica fouten en geeft direct suggesties. Wil je gewoon een losse tekst laten controleren? Dan kun je dit ook gewoon via deze pagina doen.

Google translate

When you are not so goed with Engels, dan is Google Translate je grootste vriend. Voor grotere stukken tekst of juridische documenten is het beter om deze tool links te laten liggen.

Gelukkig neemt de kwaliteit van machine translation snel toe. Dus wie weet kunnen we over een paar jaar wel hele websites laten vertalen… In goed English of course.

Onze taal

Voor de beste taaladviezen en spellingsregels gebruik ik Onze Taal. Altijd een heldere uitleg van de Nederlandse grammaticaregels.

Social Media

Een planning oftewel een content kalender is cruciaal. Berichten vooruit inplannen, vermindert stress en zorgt voor regelmaat. En laten social media gebruikers nou net van consistentie houden. Door consistent content in te plannen wordt je online beter herkent en krijg je meer betrokkenheid bij je merk. Zo komen we meteen bij de eerste onmisbare social media tool.

Unum dashboard

Wie is er nou niet gevoelig voor een mooie Instagram feed? Dan heb ik het over foto’s met dezelfde filter en een mooie verdeling van content. Wil je hier zelf mee puzzelen zonder dat je hier een Photoshop template voor hoeft te downloaden? Dit online dashboard van Unum helpt je bij het maken van de perfecte Instagram feed. Zo kun je voor het inplannen checken of het mooi bij je laatste posts past.

Coosto

Bijna alle social media updates plan ik in met Coosto Publish. Het werkt erg overzichtelijk en er zijn veel mogelijkheiden voor het inplannen, publiceren en optimaliseren van je social media posts. Doordat de oprichters van deze planningstool Nederlands zijn, is contact bij een probleem of vraag zo gemaakt via de support knop in de tool. Gewoon lekker in je eigen taal. Wel zo fijn.

Dit is een verzameling tools die me goed helpen bij het uitvoeren van mijn werk als content producer. Heb jij nog handige tools die ik echt móet proberen?