073-3030457
[email protected]
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram
RSS
Brand New Journey
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over
  • Vacatures
    • Marketing Creative
  • Contact
  • Offerte aanvragen

7 stappen voor het schrijven van een killer blog vanuit huis

6 May 2020Martijn BloksmaContent, Martijn BloksmaNo comments

Iedere blogger heeft zijn eigen proces voor het schrijven van een artikel.

Na jaren schrijven heb ik ook mijn eigen proces. Een proces dat werkt. Een proces dat we ook al jaren implementeren bij onze opdrachtgevers.

Het geheim van de smid.

Hopelijk heb je er wat aan nu. Een proces als dit helpt om efficiënt met je tijd om te gaan en blogs te schrijven die impact maken.

1. Doe onderzoek

Onderzoek doen gaat iets verder dan Googlen en kijken wat er over het onderwerp geschreven is.

Als je onderzoek doet voor het schrijven van een blog, dan ga je op zoek naar het zoekgedrag van jouw doelgroep. Je wil er achter komen wat ze willen weten.

Zodat jij het antwoord kunt geven op die vragen.

Mijn favoriete websites voor onderzoek?

  1. Reddit
  2. Quora
  3. Answer The Public

Reddit heb ik sinds kort ontdekt voor onderzoek. Steeds vaker kom ik na een rondje googelen op een thread op Reddit terecht. Zoek op Reddit naar het onderwerp waar je over wilt schrijven en je ziet direct welke vragen er zijn. En ook handig, welke antwoorden er gegeven worden.

Quora is voor het onderzoek vergelijkbaar met Reddit. Een gigantische database met vragen en antwoorden op allerlei onderwerpen.

Answer The Public is een ander pareltje wat weinig mensen kennen. Typ het onderwerp in en je krijgt alle vragen die er te bedenken zijn rondom het onderwerp.

Waarom moeilijk maken als het ook makkelijk kan?

2. Bepaal je keywords

Het bepalen van je keywords is belangrijk. Tenminste… Als je wilt dat jouw content gelezen wordt.

Het gebruik van de juiste keywords maakt het voor de lezer duidelijk waar het artikel over gaat. En Google kan ook betere bepalen hoe de blog gevonden kan worden.

Veel mensen zweren bij de Google Ads tool. Zelf gebruik ik liever Ubersuggest en SEMrush.

<screenshot>

3. Interview een expert

Regelmatig moeten wij ons vastbijten in onderwerpen waar we geen kaas van gegeten hebben.

Nu kunnen we uren onderzoek doen, of dertig minuten iemand interviewen die dat al gedaan heeft.

Over het interviewen van een expert schreef Nelleke een blog.

Echt de moeite waard. Scan het bedrijf en bepaal wie de expert is die jij MOET spreken over dit onderwerp.

Wie kan er antwoord geven op de vragen die je tijdens jouw onderzoek bent tegengekomen? Wie heeft er een unieke visie? Wie kan echt waarde toevoegen voor de lezer?

4. Maak een outline

Als ik ga zitten voor het schrijven van een blog open ik een leeg document.

Vervolgens zet ik alle onderzoeksvragen onder elkaar en zet ze in de juiste volgorde.

Dit is de outline van mijn artikel, de inhoudsopgave zeg maar.

Dit zijn ook de koppen voor mijn uiteindelijke artikel. Deze koppen bieden de lezer structuur.

5. Schrijf de blog

Je hebt de lijnen gezet en nu is het moment aangebroken om de ruimte tussen de lijnen in te kleuren.

Verstand op nul en typen.

Je hebt het onderzoek gedaan, je hebt de expert geïnterviewd. Als het goed is weet je voldoende om de outline die je schreef aan te vullen.

Het liefst schrijf ik gewoon aan één stuk door, zonder zelf te editten. Eerst moet er een tekst staan, mooi maken komt later.

6. Verrijk het artikel

Een blog is leuk. Een blog met de juiste verrijking is effectief.

Als je tevreden bent met het artikel is het moment gekomen om het artikel verder te verrijken.

Plaats afbeeldingen op de juiste plek om het verhaal beter te vertellen.

Waar mogelijk plaats je een video voor extra verdieping (en meer time on site voor je bezoekers).

En heel belangrijk: plaats een CTA om duidelijk te maken wat jouw lezer moet doen na het lezen van het artikel.

7. Vraag om een review

Als de eerste versie klaar is, is het tijd om te vragen om een review.

Via Asana vraag ik Nelleke of ze het artikel wil checken.

Op inhoud – geeft het artikel antwoord op de juiste vragen?

Op schrijfstijl – leest het lekker?

Op grammatica – klopt het taalkundig wat er staat?

Heb je niemand die jouw artikel kan reviewen? Lees dan het artikel van Nelleke om jouw artikel zelf te redigeren.

Jouw killer blog is klaar

Klaar om te publiceren en te promoten.

Duizelt het je na het lezen van deze stappen? Wij nemen je deze werkzaamheden graag uit handen.

Dagelijks schrijven wij killer blogs voor onze klanten over uiteenlopende onderwerpen als autoherstel, internet security en verkeerskunde.

Bekijk ons portfolio maar eens.

Previous post Redigeer je eigen tekst in 7 stappen Next post Waarom wij zo van formats houden

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tags

beveiliging blog business bucket list cms content contentcreatie Content marketing Contentplanning content producer Content strategie Copywriting cultuur Development E-mail marketing E-mail nieuwsbrieven evenement event headline hero hr hub hygiene Identiteit Infographic inspiratie instagram leads Logo marketing persbericht podcast productiviteit security Social media Storytelling team tools traffic update verslag Visuals Webdesign Website weekendinspiratie wordpress

Contact

Brand New Journey B.V.
Europalaan 28D
5232 BC 's-Hertogenbosch
073-3030457
[email protected]
KvK-nummer: 63353431
btw-nummer: 855199933B01

Handig

  • Wie we zijn
  • Blog
  • Werken bij Brand New Journey
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • WordPress manual
  • Offerte aanvragen
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Hét marketingbureau van Den Bosch

Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.

© 2022 All rights reserved. Marketingbureau Brand New Journey B.V. uit Den Bosch
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

 

 

Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen

2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken

3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen

4) Na akkoord gaan we direct aan de slag