Brand New Journey

Zo bouwen en bewaken we onze bedrijfscultuur

By Martijn Bloksma

January 31, 2019

Bouw je eigenlijk wel aan een bedrijfscultuur? Lastige vraag.

Ik kan namelijk niet zeggen dat we daar bij Brand New Journey altijd bewuste keuzes in hebben gemaakt. Natuurlijk hadden we altijd wel een ideaal plaatje voor ogen, maar we hadden echt geen idee hoe dat te bereiken.

Er waren dus geen lijstjes of checklists die we konden gebruiken. Het zit veel dieper dan dat. Cultuur rust op waarden binnen het bedrijf en op waarden die iedereen die ‘bij de club’ komt met zich meebrengt.

Maar wat is nou mijn antwoord op de vraag: hoe bouw je een bedrijfscultuur? Niet volgens mij. Een cultuur bouw je niet, je beschrijft wat je hebt en wat je wilt zijn. En vervolgens zul je alle veranderingen moeten blijven monitoren.

“You don’t create culture, you just name what you already have.” — Een wijs persoon waarvan ik de naam niet terug kan vinden

Hoe bewaken we de bedrijfscultuur?

Ik vind het belangrijk om de bedrijfscultuur continu te bewaken. Dus laat ik Leo iedere week vragen stellen via Slack aan onze collega’s.

Leo is de Slackbot van Officevibe, de tool die wij gebruiken om onze bedrijfscultuur te monitoren. Iedere week stelt Leo wat vragen waarvan de antwoorden input zijn voor een onder andere de Employee Engagement Score en de Employee Net Promoter Score.

(We zijn de app pas echt gaan gebruiken sinds half juni)

Deze scores zeggen op zich niet zoveel, maar het mooie aan Officevibe is dat je hier verder op in kunt zoomen. Zo kun je precies zien hoe de Employee Engagement Score opgebouwd is en zie je per onderdeel precies waar het goed gaat of beter kan.

En het mooiste aan Officevibe vind ik de, vaak anonieme, feedback die ik krijg. Hier haal ik enorm veel uit.

Deze feedback geeft mij input om iets te roepen over de bedrijfscultuur van Brand New Journey.

Culture eats strategy for breakfast

Dit jaar zetten we hoog in op onze cultuur. Onze cultuur is de reden waarom mensen met ons willen werken. Zowel als collega, als opdrachtgever en als leverancier.

Daar kan geen strategie tegenop.

Daarom delen we dit hele jaar content over onze cultuur. En onze drang om Greatest Place to Work (with) te worden.

Wordt vervolgd.