Branding is het proces van het creëren van een naam, symbool of slogan die jouw bedrijf onderscheidt van anderen.
Branding zorgt dat mensen jouw bedrijf herkennen en onthouden.
Dit artikel helpt je te begrijpen hoe branding werkt en waarom het zo belangrijk is voor je bedrijf.
Je leert over de verschillende onderdelen die bij het maken van een merk komen kijken, en ook enkele tips over hoe je met je eigen branding aan de slag kunt gaan.
Ik weet hoe het is om vanuit het niets te beginnen en een merk op te bouwen.
Toen ik acht jaar geleden mijn eerste bedrijf startte, was mijn logo topprioriteit. Ik tekende het logo zelf, en liet het door een grafisch begaafd vriendin verder uit werken.
Dat logo moest vervolgens overal op. Echt overal. Overal waar ik kwam liet ik mijn merk achter, in de vorm van een sticker.
Branding zoals vroeger een merk op een koe gebrand werd.
En natuurlijk draait het om goed werk leveren. Of je nu een bakker bent, een accountantskantoor of een marketingbureau. Maar om goed werk te kunnen leveren moet je wel eerst de aandacht hebben van het juiste publiek.
En dat begint met de juiste branding.
Vaak wordt een symbool of tekst gebruikt om een bepaald merk te identificeren. Dit wordt ook wel brandmerken genoemd.
Het bekendste voorbeeld hiervan is het aanbrengen van merktekens op vee met een brandstempel, om de eigenaar duidelijk te maken.
Lees nog even verder voordat je een brandstempel bestelt. Tegenwoordig pakken we branding van een product of dienst heel anders aan.
Gelukkig.
Branding in marketing begon met de komst van de industriële revolutie, toen de productie werd opgevoerd en de concurrentie heviger werd.
Je moest jezelf en je product of dienst onderscheiden van de rest.
En dat kon alleen door het juiste publiek te bereiken met de gewenste uitstraling. Ze moesten het merk zo ervaren zodat het zorgde voor de juiste associaties. Zo groeide het vertrouwen dat het product of dienst een passende oplossingen voor het probleem was.
Als je tien verschillende bedrijven vraagt ‘Wat is branding’, dan krijg je waarschijnlijk tien verschillende antwoorden. Een korte zoektocht op de ‘definitie van branding’ laat hetzelfde zien:
A name, term, design, symbol, or any other feature that identifies one seller’s good or service as distinct from those of other sellers. The legal term for brand is trademark. A brand may identify one item, a family of items, or all items of that seller. If used for the firm as a whole, the preferred term is trade name. American Marketing Association
Branding is the art of aligning what you want people to think about your company with what people actually do think about your company. And vice-versa. Jay Baer – Convince & Convert
A brand is the set of expectations, memories, stories and relationships that, taken together, account for a consumer’s decision to choose one product or service over another. If the consumer (whether it’s a business, a buyer, a voter or a donor) doesn’t pay a premium, make a selection or spread the word, then no brand value exists for that consumer. Seth Godin – Author of Linchpin
Your brand is what other people say about you when you’re not in the room. Jeff Bezos – Amazon
Genoeg antwoorden op de vraag ‘Wat is branding’?
Om zelf tot een definitie te komen moeten we eerst terug naar de kern.
Eerder gaf ik al aan dat brandmerken vroeger gelijk was aan het merken van een product met een teken van eigendom (zoals het merken van vee met een brandijzer). Dit teken is het merk, of brand.
Door bedrijven werd de term branding gebruikt als een manier om een product of dienst te onderscheiden van de concurrent.
Traditioneel bestaat een brand (als zelfstandig naamwoord) onder andere uit het volgende:
Branding (als werkwoord) betekent:
Met andere woorden, branding is wat we zeggen over ons bedrijf, producten of diensten.
Onderstaande afbeelding geeft goed weer wat het verschil is tussen branding en marketing.
Als het goed is sluit je marketing aan bij je branding. Met marketing draag je bij aan de totale merkbeleving.
Wil je als bedrijf je branding verbeteren? Ga dan op zoek naar waar je kunt zorgen voor meer herkenning.
Wordt de huisstijl overal consequent toegepast? Is er überhaupt wel nagedacht over een visuele uitstraling en visuele identiteit? En hoe zit het met de tone of voice? Gebruik je deze in al je uitingen?
Afspraken die horen bij de herkenbaarheid bundel je in een brand book. Een handleiding die door alle afdelingen gebruikt wordt, die invloed hebben op het merk.
Het gaat om de associaties die een merk oproept. Het verhaal moet kloppen. De visuele uitstraling klopt met alles, tekstueel passen de puzzelstukjes in elkaar en ook het gedrag van de medewerkers voldoet aan de verwachtingen.
Met goede branding, win je het van de concurrent die vergelijkbare producten aanbiedt, maar niet opvalt. Branding gaat in dit geval zorgen voor klanten. En een goede dienstverlening maakt van deze klanten ook nog eens loyale klanten.
Succesvolle merken hebben dus een eigen persoonlijkheid, waarmee ze zich onderscheiden van de ander. Kijk maar eens naar deze vijf voorbeelden van goede branding. Hier kan ik echt van smullen. De manier waarop deze merken nagedacht hebben over hun positionering en de gevoelens die het merk oproept. Dat is bewonderenswaardig en heel leerzaam.
Online zijn er veel mooie voorbeelden te vinden, maar dit zijn mijn favorieten.
De luchtjes zijn niet aan mij besteed, maar welke man wil nou geen luchtje waardoor hij onweerstaanbaar wordt? Ik heb het niet nodig, maar ik kan me voorstellen dat ‘sex in een potje’ beter verkoopt dan ‘een deodorant waardoor je naar een reep chocolade ruikt’. ‘The Axe Effect’ duurde tot 2016, waarna het brein het van het kruis overnam. Of magie van sex.
Lego, wie is er niet groot mee geworden? Ik speelde er vroeger dagelijks mee en ik geniet ervan om te zien dat Tess, mijn dochtertje van vier er ook zoveel plezier mee heeft. Dat het leuk speelgoed is, dat helpt natuurlijk wel. Maar wat Lego in mijn ogen de laatste jaren echt groot heeft gemaakt is de manier waarop ze inspelen op de actualiteit.
Tess vindt de serie die Lego samen met National Geographic uitgebracht bijvoorbeeld helemaal te gek. Ik zelf twijfel nog steeds om Central Perk en de Ford Mustang te kopen.
Niet mijn bier, maar ik kan me erg vinden in de branding. Een biertje drink ik nauwelijks alleen, dat doe ik in gezelschap en het liefst met mijn vrienden. Amstel Bier werd gepositioneerd als die ene vriend die iedereen wel kent. Als Amstel van de partij is, dan wordt het zeker een feestje. Wie Amstel niet uitnodigt is niet goed bij z’n hoofd.
Of heeft wel verstand van lekker bier…
Je zou voor de gein eens op moeten zoeken wat er allemaal in een blikje Red Bull zit. Serieus, dat wens je je ergste vijand nog niet toe.
Toch hebben de meeste mensen andere associaties met het energiedrankje: steigerende crossmotoren, parachutespringende astronauten en mountainbikers met een doodswens.
Red Bull is over de top zoals geen enkel ander drankje dat is. En daar krijg je energie van. Zonder er ook maar een slok te drinken.
Onlangs zag ik dit op LinkedIn. Dus…
Alles voor een glimlach. Een vriendenclub met een obsessie voor klanttevredenheid. Overal is zo ontzettend goed over nagedacht, over de filmpjes die je te zien krijgt na het bestellen, tot aan de mailtjes die je krijgt na de aankoop.
Het merk is megagroot geworden, maar zo ongelooflijk zichzelf gebleven. Hoewel het vaak ontzettend cheezy is wat ze doen, komt het wel echt en gemeend over.
Hopelijk vond je in dit artikel een antwoord op de vraag ‘wat is branding?’ Ieder bedrijf krijgt ermee te maken, vroeg of laat. Wellicht kreeg je door dit artikel nieuwe ideeën om jouw merk naar het volgende niveau te krijgen.
Heb je behoefte aan een andere uitstraling? Wil je ervoor zorgen dat relevante doelgroepen jouw merk ervaren zoals je dat bedoeld hebt? Ben je op zoek naar consistentie in jouw visuele uitstraling en identiteit?
Neem dan contact op met onze experts, we helpen je graag.
Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.
Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:
1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen
2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken
3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen
4) Na akkoord gaan we direct aan de slag
4 comments. Leave new
[…] weet dat branding belangrijk […]
[…] stickers die ik liet drukken, plakte ik overal op. Branding zoals vroeger een merk op een koe gebrand […]
[…] Hitchcock defined a good story as ‘life with the dull parts taken out.’ Good branding is the […]
[…] is niet nodig, maar een herkenbare tone of voice als onderdeel van je branding – en een goede marketingstrategie – helpen wel om je publiek zo ver te krijgen dat ze […]