Content hergebruiken heeft me veel tijd opgeleverd. Of minder tijd gekost. Hoe dan ook, in dit artikel schrijf ik waarom en hoe ik het heb gedaan.
Het afgelopen jaar waren we druk met Brand New Journey. Er komt veel kijken bij het opzetten van een nieuw bedrijf en het laden van een nieuw merk. Als geen ander begrijpen wij hoe belangrijk een nieuwe website, een passende content strategie, en een briljante huisstijl zijn. Het was af en toe hollen en vliegen om alles naast alle opdrachten voor elkaar te krijgen.
Mijn dankbare taak is het verzorgen van de content. Toen ik zag wat er allemaal moest gebeuren deed ik even een stap naar achteren. De radartjes in mijn hoofd begonnen te draaien: waar haal ik al die content vandaan? Het zet ik iedere week een blog live. Dat ziet er natuurlijk goed uit voor een bureau dat zich onder andere bezig houdt met content marketing. Maar moet ik alles opnieuw schrijven?
En toen dacht ik aan de blogs die ik ooit schreef voor mijn vorige bedrijf Afrit 22. Dat werk heb ik natuurlijk al een keer gedaan. Zonde om daar niets meer mee te doen. Het zelfde geldt voor de blogs die mijn collega’s de afgelopen jaren hebben geschreven.
Als we de helft van de blogs zelf schrijven en de rest hergebruiken, dan kunnen we heel snel schakelen. Zo gezegd, zo gedaan. De nieuwe blogs zijn geschreven en de oude blogs zijn inmiddels onherkenbaar, geactualiseerd en herschreven zodat ze passen bij wat we nu uit willen stralen.
Wat? Je hebt ons oude content voorgeschoteld?
Yep, klopt. En niet alleen om het mezelf makkelijk te maken, maar ook omdat ik het zonde vind om niets met mijn oude artikelen te doen. Er zitten uren werk in en ze zijn het nog steeds waard om gelezen te worden. Tenminste dat vind ik dan.
Onder andere deze vijf artikelen heb ik het afgelopen jaar nieuw leven ingeblazen:
Sterker nog. Het artikel dat je nu aan het lezen bent heb ik al eens eerder geschreven. Maar nu heb ik het artikel opnieuw geactualiseerd en geupdate. Zo hebben we er allebei weer wat aan.
Veel van deze artikelen zijn al meer dan een jaar geleden geschreven. Maar ik heb geen klachten ontvangen. De artikelen hebben zelfs veel nieuwe lezers bereikt die de artikelen hebben gelezen en gedeeld.
Hieronder een aantal tips om het stof van jouw oude content te blazen, zodat je er nog een keer plezier van hebt.
Samen stippelen we de optimale route uit. We kijken naar de kracht van jouw merk, maar vooral ook naar je positie en je passagiers. Want wat gebeurt er om je merk heen? Waar zitten je klanten én hoe zorgen we daar voor meer interactie en beweging?
1 comment. Leave new
Goed initiatief. Veel mensen denken bij recyclen alleen aan afval en dergelijke maar dit is natuurlijk ook een heel goed initiatief.