Het 3H of hero, hub, hygiene-model van Google helpt jou om content strategisch in te zetten. Veel organisaties zijn jou voorgegaan. En met succes. Lees verder hoe je deze contentstrategie inzet voor succes.
Met welke content leid jij jouw klanten door het koopproces? Op welke manier zorg jij voor traffic? Voor het goede gevoel? En voor conversie? Met een goede contentstrategie laat je content voor je werken en niet andersom. En soms hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Juist niet. Want een simpele contentstrategie houd je veel langer vol en blijft ook overzichtelijk.
Een aantal jaar geleden kwam Google met een model voor contentmakers op YouTube. Door dit model toe te passen op hun content groeiden kanalen snel. Al snel ontdekten de content creators dat het model breder toe te passen is dan alleen op YouTube.
Inmiddels zetten veel organisaties het model met veel succes in.
In dit artikel laat ik je zien hoe ook jij kunt scoren met het hero, hub, hygiene-model. Want eerlijk?
Eigenlijk is het te simpel voor woorden…
In mijn carrière heb ik verschillende contentstrategieën voorbij zien komen. Ik heb gewerkt met strategieën van anderen, maar zelf heb ik met ook verschillende methodes gewerkt.
Ik heb geleerd dat eigenlijk alleen de simpele strategieën overleven. Er moet namelijk mee gewerkt worden. Door verschillende mensen, van verschillende afdelingen en met verschillende expertises.
En dan kun je het heel moeilijk maken, maar wij houden het graag simpel. Daarom zijn we erg blij met het model dat Google introduceerde, want hier kun je snel en eenvoudig een heel effectieve contentstrategie mee maken.
Het idee achter het model is als volgt: Gedurende het jaar zet je drie verschillende soorten content in, de hero, hub en hygiene content. Iedere soort content kent zijn eigen frequentie, doelgroep en doel.
Laten we eens kijken naar de verschillende soorten content.
Ken je de epic split van Jean Claude van Damme nog? Of de parachutesprong van Felix Baumgartner nog? Dit zijn uitstekende voorbeelden van hero content voor Volvo en Red Bull.
Hero content staat maar een paar keer in jouw contentplanning. Hier gaat echt veel werk in zitten. Dit is de content die iedereen moét zien. Content die zó goed is dat het viral moet gaan.
Check hier nog 8 inspirerende voorbeelden van Hero content
De hub content komt regelmatig terug in de planning. Dit kan bijvoorbeeld een wekelijks blog zijn, of een maandelijkse vlog. Hub content zorgt ervoor dat jouw doelgroep zich verbonden voelt met jouw merk.
Deze vorm van content laat dus veel zien van jouw organisatie. Laat daarom niet alleen zien wat je doet (dit is eerder hygiene content), maar ook zeker hoe je het doet. Een kijkje achter de schermen maakt de doelgroep onderdeel van jouw team.
Een mooi voorbeeld van Hub content vind ik de vlog van Martine de Ridder. Net gestart als ondernemer en laat wekelijks op maandagochtend om 6:00 (respect) zien hoe het ondernemerschap past in haar leven. Hieronder de eerste ‘aflevering’:
Deze vorm van content komt het meest terug in de contentplanning. In veel gevallen op dagelijkse basis zelfs. Hygiene content is bedoeld om nieuw publiek te lokken, om je bereik te vergroten. Hygiene content wordt ook wel eens hulp content genoemd en dat is precies wat het doet.
Met deze content help je de lezer. Je geeft antwoord op vragen die voornamelijk via Google gesteld worden. Goede voorbeelden van hygiene content zijn tutorials, reviews, handleidingen, guides. Artikelen of video’s die antwoord geven op veelgestelde vragen.
Een aantal mooie voorbeelden vind je hier op onze website. Een aantal blogs leveren wekelijks en soms zelfs dagelijks bezoekers op. Mensen die antwoord zoeken op een vraag en dat via Google vinden in één van onze artikelen. Deze artikelen worden het beste gevonden:
Als je voor jezelf bedacht hebt welke Hero, Hub en Hygiene content jij op de plank hebt liggen, is het zaak om een goede frequentie te bepalen. Hieronder een visuele weergave van een mooie planning. Natuurlijk kan het een Hero meer en een Hub minder, maar zo heb je een leidraad waar je jouw strategie en planning op kan bepalen.
Als ik de planning maak voor een jaar, dan begin ik graag met de Hero content. Dit zijn vaak grote evenementen. Denk aan een pubquiz bijvoorbeeld. Of een klantevent. Hier omheen kun je vervolgens vrij eenvoudig Hub en Hygiene content bedenken. Een blog over Waarom een pubquiz onderdeel van onze marketing is bijvoorbeeld. Of een serie blogs met interviews met de sprekers die op jouw klantevent komen. Zo vul je eenvoudig de planning voor een heel jaar.
Het hero, hub, hygiene-model werkt zo goed, omdat de verschillende soorten content elkaar versterken:
Leuk zo’n model… Maar nu moet er nog content gemaakt worden!
Vond je het artikel interessant? Wij delen regelmatig onze beste tips en artikelen via de mail. Meld je hieronder aan voor de update.
Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.
Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:
1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen
2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken
3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen
4) Na akkoord gaan we direct aan de slag
5 comments. Leave new
[…] blijft verleiden om terug te komen. Voor de inzet van content op jouw website raad ik aan om een contentstrategie te (laten) […]
[…] meer willen weten over wat voor verschillende soorten content er zijn, dan raad ik je aan om het 3H-model te […]
Leuk! Gaan we gelijk gebruiken voor: https://vboxxone.nl
Tof om te horen Sjoerd! Succes, als je hulp nodig hebt weet je ons te vinden 🙂
[…] Hero, Hub, Hygiene […]