Content

5 redenen waarom e-mailmarketing het wint van social media

By Rogier Westerink

July 19, 2017

Voordat jullie de hooivorken en zeisen te voorschijn halen: Ik houd van social media! Een groot deel van mijn tijd breng ik online door en ook veel van onze business haal ik via deze kanalen binnen.

Maar toch… Als je een vergelijking gaat maken tussen e-mailmarketing en social. Dan kan er toch maar 1 de winnaar zijn. En dat is in mijn ogen toch echt e-mailmarketing.

En wel om de volgende 5 redenen.

1. De cijfers liegen niet

Uit onderzoek blijkt dat 60% van de online marketeers meer vertrouwen heeft in e-mailmarketing dan in social media.

Uit onderzoek van McKinsey&Company blijkt dat e-mail maar liefst 40x meer effectiever is om nieuwe klanten te werven dan Facebook en Twitter samen. E-mail blijft effectief.

2. E-mail is persoonlijk

Het aantal niet-relevante en onpersoonlijke e-mails wordt steeds minder. Tegenwoordig worden e-mails voorzien van een persoonlijke boodschap en relevante content. Geautomatiseerd natuurlijk, we weten de verzamelde data goed te gebruiken.

Ik weet natuurlijk niet hoe het met jou zit, maar ik haat mails met niet-relevante inhoud. Het personaliseren en targetten van jouw mailings is essentieel. 90% van jouw klanten checkt zijn privé mail tijdens het werk. In totaal zijn jouw klanten maar liefst zes uur per dag bezig met e-mail. Dan wil je toch opvallen?

Personaliseren met social media is erg lastig. Natuurlijk kun je elke persoon afzonderlijk een bericht sturen, maar dit kost erg veel tijd. Daarom kun je voor een persoonlijke boodschap beter kiezen voor e-mail.

3. E-mail is zakelijk geaccepteerd

Steeds meer organisaties maken gebruik van social media. Met name Facebook en Twitter zijn populair. Maar als het gaat om het opbouwen van relaties en directe communicatie is e-mail nog steeds het meest geaccepteerd.

Stel jezelf eens de volgende vraag: Kies je voor 1 marketing kanaal waarmee je met al je klanten kunt communiceren? Of ga je je energie verdelen over verschillende kanalen om iedereen te bereiken?

Ik zou het wel weten.

Niet dat ik social media uit zou sluiten. Maar zeker niet ten koste van e-mailmarketing. En met mij 89% van de marketeers. Zij geven aan dat e-mail hun primaire kanaal is voor lead generatie.

4. Betrokkenheid wordt bevestigd met e-mail

Op het moment dat iemand zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief wordt de betrokkenheid bevestigd. De ontvanger heeft namelijk op die grote gekleurde knop moeten drukken onder de vraag “Weet je zeker dat je mijn nieuwsbrieven wilt ontvangen?”

Betrokkenheid van jouw nieuwsbriefontvangers is handig, want op een dag wil je ze graag converteren naar betalende klanten.

Helaas werkt dit bij social media niet zo. Een follow op Twitter zegt helemaal niets over betrokkenheid. En jouw boodschap op Facebook komt niet eens aan bij het grootste deel van jouw fans als je er niet voor betaalt.

Waar je social media wel voor in kunt zetten? Om meer inschrijvingen op jouw nieuwsbrief bijvoorbeeld.

5. E-mails krijgen meer aandacht

Maar liefst 58% van de volwassenen openen hun e-mail vlak nadat ze wakker zijn geworden. Vaak lezen ze eerst alle mailtjes door voordat ze Facebook of Twitter gaan bekijken. E-mails krijgen veel meer aandacht dan social media kanalen.

Waarom? Jouw e-mails komen binnen op de digitale deurmat van jouw klant. Heel anders dan bij social media waar je je boodschap op je eigen timeline zet. Waar de klant toevallig langs moet komen om het te lezen.

De kans is dus groot dat jouw update op Facebook overgeslagen wordt. Maar jouw e-mail zit in de inbox.

Doe mij maar e-mail in plaats van social media

Nee hoor. Voor mij is het geen keuze, ik kies voor beide. E-mail en social media versterken elkaar. Waar e-mail perfect is voor het directe contact gebruik ik social media voor conversaties en om te kijken wat klanten over mij zeggen.

Wat heeft jouw voorkeur en waarom?