Design

Hoe kies ik de juiste kleur voor mijn merk?

By Judith van Boxtel

June 24, 2020

Net een eigen bedrijf gestart en je weet niet waar je moet beginnen. Of je hebt al een huisstijl, maar die matcht niet meer met wie je bent en wat je wilt uitstralen. Dan is het tijd voor een opfrisbeurt of een volledig nieuwe huisstijl. In dit artikel leg ik uit hoe je een goede kleur kiest voor jouw merk.

Hoe belangrijk zijn kleuren in een huisstijl?

Kleuren zijn heel erg belangrijk in een huisstijl. Ze zijn bepalend voor je uitstraling. Jaren later moet je nog steeds het gevoel hebben dat de kleur klopt.

Kijk bijvoorbeeld naar de gele M van McDonald’s. In de loop der jaren is het logo en huisstijl wat veranderd door het slechte imago van fast food. De kleur groen kwam erbij om een ‘gezondere’ uitstraling te geven, maar de M is altijd in de herkenbare kleur geel gebleven.

De rode kleur die vaak terugkomt bij fastfoodketens heeft een psychische functie. Rood zorgt er namelijk voor dat je meer honger krijgt. Je bloeddruk stijgt en hierdoor wordt je eetlust gestimuleerd. Opvallend is dat als je eten op een rood bord legt je juist minder eet dan wanneer je bord een andere kleur heeft.

Je ziet vaak dat bepaalde branches of industrieën dezelfde hoofdkleur gebruiken. Denk aan oliemaatschappijen. Dit kan ook weer verschillen per land. Pure chocolade heeft bijvoorbeeld over het algemeen altijd een rode verpakking behalve die van Tony Chocolonely. Die doen het net even anders.

De betekenis van kleuren

Je kiest een kleur niet alleen uit op betekenis. Belangrijk is ook wat een kleur psychologisch betekent of doet en of de kleur bij de onderneming past. Na verloop van tijd heb je voldoende ervaring opgebouwd en merk je vanzelf welke kleuren je kunt inzetten bij een klant.

Ik kijk eigenlijk altijd of de kleuren aansluiten bij de identiteit die het bedrijf wil uitstralen. Wanneer het bedrijf nog geen identiteit heeft, dan beginnen we bij nul. Met het team vormen we een identiteit die laat zien wie het merk is. Dan kijk ik vaak naar wat voor gevoel een bepaalde kleur geeft.

Het gaat er niet alleen om of iets mooi is. Want wat is mooi? Dit is voor iedereen persoonlijk. Het gaat erom dat een kleur het juiste communiceert. Een kleur moet mensen aanspreken en triggeren.

Een mooi voorbeeld is het onderstaande logo dat ik voor Hanneke Oude Elberink-Schieving van Hoeso heb ontworpen. Voordat ik hieraan begon, heb ik veel over de klant gelezen, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Groei is een belangrijke factor in haar leven evenals spiritualiteit. Een van de vormen die ik uiteindelijk heb voorgesteld staat symbool voor aarde(n). In combinatie met de juiste kleuren, was dit precies wat ze zocht.

Toen ik haar ontmoette had ze een armbandje aan met diezelfde kleuren. Onbewust kloppen kleuren vaak als je een bepaald gevoel hebt bij iemand. Als je een klant niet spreek, is het een uitdaging om iets te maken wat de klant aanspreekt.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Naast de psychologische betekenis of het gevoel dat je bij een kleur krijgt, hebben kleuren ook bepaalde associaties. Ik heb er enkele op een rij gezet:

Rood

actief | energiek | leiderschap | ambitieus | daadkracht | passie

Blauw

communicatie | zakelijk | ruimte gevend | betrouwbaar

Geel

vernieuwend | mentaal sterk | beweeglijk | opgewekt | geluk

Oranje

warm | optimistisch | spontaan | sociaal | creatief

Groen

balans | groei | gezond | overvloed | veilig | stabiel

Wit

zuiver | helder | fris | eerlijk | neutraal

Zwart

op zichzelf staand | afstandelijk | contrastrijk | elegant | formaliteit

Roze

zorgzaam | sensitief | voedend | onvoorwaardelijk

Grijs

neutraal | beschouwend | onuitgesproken

Bruin

basis | veilig | vertrouwd | betrouwbaar

Paars

luxe | ambitieus | wijsheid | creativiteit | mysterieus | onafhankelijk

Kleurdilemma’s

Dezelfde kleur ziet er op een website anders uit dan op een visitekaartje. En dat kan een uitdaging zijn. Online wordt een kleur opgebouwd in RGB en Drukwerk in CMYK of PMS. Online kleuren zijn doorgaans heel krachtig en fel. Wanneer je dezelfde kleur gaat drukken, neemt een deel van de felheid af.

Het kan dus zomaar zijn dat de gekozen kleur voor de website, gedrukt niet mooi is. Daarom hebben we altijd nog de kleurenwaaier. Hiermee zie je hoe de kleur er écht uitziet. Het wordt iets tastbaars. Om het zowel online als offline naast elkaar te zien, maakt het makkelijker om de juiste keuze te maken.

Een leuk voorbeeld is het logo van Pas Verhuurt. Het logo was gekozen, de sfeer was bepaald. Alleen we kwamen er gewoon niet uit met de kleur. Het moest roze worden. Niet te vrouwelijk, niet te hard. Uiteindelijk hebben we rond de tafel gezeten en hebben we de kleurenwaaier erbij gepakt. We goten het logo gelijk in diverse roze jasjes, om te kijken hoe de kleur online overkwam. Uiteindelijk zijn we toen heel snel tot de perfecte roze kleur gekomen.

Heb je na het lezen van deze blog hulp nodig bij het kiezen van de juiste kleur? Wij helpen je graag!