Brand New Journey

Wat hebben we geleerd tijdens de zoektocht naar onze bedrijfscultuur?

By Martijn Bloksma

January 16, 2019

“Ik voel me hier thuis” zei een collega tijdens haar presentatie. Die vijf woorden maakten me trots, zo hoort het te zijn.

Het afgelopen jaar hebben we flink geïnvesteerd in onze bedrijfscultuur. Ik ben me erin gaan verdiepen en deel graag wat we ervan opgestoken hebben en wat we doorvoeren in onze organisatie.

Hieronder lees je vijf dingen die ik leerde tijdens mijn zoektocht naar onze bedrijfscultuur:

1. Het snackrek heeft niets te maken met cultuur

Voor mij persoonlijk de grootste learning. Toen ik jaren geleden nadacht over bedrijfscultuur zag ik gelijk de Google-achtige kantoren voor me. Overal zitzakken, ballenbakken en glijbanen.

Bij ons was het snackrek echt een ding. Gratis witte Twix voor iedereen. We zijn goed voor onze mensen. Wat een gave bedrijfscultuur hebben we toch.

View this post on Instagram

"5 kilo aankomen vóórdat ik op vakantie ga. That's a first…" Het snackrek is weer aangevuld! #brandnewsnack #brandnewdiet #fitboys en #fitgirls

A post shared by Brand New Journey (@brandnewjourney) on

Not!

Tenminste… we hebben wel een gave bedrijfscultuur, maar daar had de Twix niets mee te maken. En vitale collega’s kweek je er ook niet mee.

2. Het begint met het geven van vertrouwen

In het boek ‘De Toekomst van Werk’ van Lazlo Bock las ik het volgende:

“Geef medewerkers net iets meer vertrouwen, vrijheid en beslissingsbevoegdheid dan waarbij je je prettig voelt. Als je daarbij niet de zenuwen krijgt, dan heb je ze te weinig gegeven.”

Onbewust deden we dat hier al bij Brand New Journey. Nieuwe medewerkers krijgen bij ons bijvoorbeeld enorme vrijheid. Op hun eerste werkdag al. Waar je bij veel werkgevers de eerste werkweek niets anders doet dan handjes schudden en IT-zaken regelen gooien wij je gelijk in het diepe. Iedereen heeft hier op zijn eerste werkdag werk gedaan dat live staat. Of het nu voor een opdrachtgever of voor onszelf is.

Ik moet ook altijd denken aan die eeuwige discussie over thuiswerken.

“Vertrouw je je medewerkers wel? Weet je zeker dat ze wel aan het werk zijn thuis?”

Wij vertrouwen onze medewerkers. Ze weten precies wat er gedaan moet worden en krijgen van ons het vertrouwen en de vrijheid om het te fixen.

Als je mensen vrijheid geeft, laten ze je versteld staan.

“With great power comes great responsibility.” – Ben Parker (oom van Spiderman)

3. Transparantie maakt zichtbaar

Wij gaan ervan uit dat alle informatie met het team gedeeld kan worden, en niet dat er totaal geen informatie gedeeld kan worden. (Ook uit ‘De Toekomst van Werk’)

En mocht het toch zo zijn dat informatie niet gedeeld mag worden, dan moet er wel een hele goede reden zijn.

Dit was in het begin wel even slikken. Want waarom zou je alles willen delen? Financiële gegevens bijvoorbeeld. Moeten we daar wel alles van delen? Kan namelijk een heel vertekend beeld geven zonder context.

Wij kiezen ervoor om wel alles te delen en de juiste context erbij te geven. En wat zien we vervolgens? Onze mensen weten nog beter waar ze het voor doen. Wat hun bijdrage is.

4. Steeds een beetje beter

BNJ kan alleen groeien als onze mensen de ruimte krijgen om te groeien.

“It does not make sense to hire people and tell them what to do. We hire smart people so they can tell us what to do.” – Steve Jobs

Een vriend vroeg me laatst wat mijn droom is met Brand New Journey. Ik antwoordde dat ik toffe dingen wil blijven doen en uiteindelijk de domste persoon op kantoor wil zijn.

Dat betekent dat we slimmere mensen moeten blijven aannemen en iedereen de kans moeten geven om zichzelf te blijven ontwikkelen.

5. Het leven is kort

Het leven is kort en we constateerden eerder in dit artikel over onze bedrijfscultuur al dat we een groot deel van ons leven aan het werk zijn. Laten we er dan ook met z’n allen een mooie tijd van maken.