Martijn Bloksma

Is dit het juiste moment voor een rebrand?

By Martijn Bloksma

March 24, 2020

Een rebrand is niet niks. Alsof je een nieuw bedrijf op gaat zetten.

En in wezen klopt dat misschien ook wel.

Als een rebrand goed uitgevoerd wordt voelt het heel simpel, maar achter de schermen ga je door een intens proces.

Wanneer is het juiste moment voor een rebrand?

Het moment dat je nadenkt over een rebrand is meestal gekoppeld aan een uitdaging binnen jouw bedrijf.

Tegenvallende sales bijvoorbeeld.

Klachten van klanten.

Een negatief imago.

Nieuwe concurrenten.

Trends in de markt.

Een virus dat de hele wereld in een wurggreep houdt.

Het maakt niet uit met welke uitdaging jij te dealen hebt. Om een goede reden te hebben voor een rebrand moet je op zoek naar een duidelijke en specifieke uitdaging.

Nog duidelijker: als jij je niet focust op het oplossen van een specifiek probleem, dan gaat een rebrand niet helpen.

En wat houdt een rebrand dan in?

Een rebrand kan verschillende dingen betekenen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de uitdaging die je wilt aanpakken.

Denk aan:

Stel, jouw uitdaging is om op dit moment de juiste mensen te bereiken. Is een nieuw logo dan de oplossing? Of kun je beter kiezen voor een boeiend verhaal? Of een opgefriste strategie voor sales?

Waarom, waarom, waarom dan?

Nogmaals: het kiezen van een specifieke uitdaging is van essentieel belang.

Mensen die bij ons aankloppen voor een rebrand krijgen daarom ook vaak de waarom-vraag.

Klant: “Ik wil een rebrand”

Wij: “Waarom wil je een rebrand?”

Klant: “Ik verkoop niet genoeg producten tijdens deze crisis.”

Wij: “Waarom denk je dat een rebrand gaat helpen?”

Klant: “We kunnen op dit moment onze klanten niet bereiken.”

Wij: “Maar waarom gaat de rebrand hierbij helpen?”

Klant: “Ik heb een nieuw verhaal nodig dat aansluit bij de huidige situatie.”

Bingo! Daar kunnen we iets mee. Daar kunnen we mee helpen.

En dan? Wat krijg ik dan?

Samen plannen we een brainstorm, een moment waarin we de uitdaging nog specifieker gaan maken.

Tijdens die brainstorm stellen wij vragen.

En vragen.

Nog meer vragen.

We vragen door.

En prikkelen je om na te denken over zaken waar je eerder niet over nadacht.

Jouw antwoorden gebruiken we als input om drie smaken te bepalen:

Ok, klinkt goed. Hoe lang gaat dit duren?

Simpel.

De brainstorm duurt drie uur.

Dezelfde week briefen wij onze designers en copywriters.

In het beste geval zijn de drie smaken een week later klaar.

Als de planning tegenzit, de week daarna.

Concreet: als jij ons vandaag de opdracht geeft, kun jij binnen drie weken een nieuw merk hebben.

En, hoe doen we dat dan? Nu we niet kunnen brainstormen?

Hoezo kunnen we niet brainstormen?

Klopt, we kunnen nu even niet bij elkaar komen in één ruimte om post-its te plakken.

Gelukkig zijn wij erop voorbereid om deze sessie op afstand te verzorgen. Alles digitaal en iedereen kan op zijn eigen werkplek blijven zitten.

Wij sturen de links.

Jullie klikken erop.

Wij stellen de vragen.

Jullie geven antwoord.

Wij gaan verder aan het werk.

Wow, dat klinkt goed. Hoe nu verder?

Ook heel simpel.

Geef ons een belletje op 073 303 0457 en dan helpt Renée je verder.

Stuur ons een mailtje naar checkin@brandnewjourney en dan helpt Renée je verder.

Of plan een afspraak in, dan bellen wij je terug om de details te bespreken.

Tot snel!