Het eerste deel van onze Brand New Journey ligt achter ons en nu is het tijd om jou mee te nemen. Lees mee en beleef het mee. Dit is ons reisverslag.

Brand New Journey

Tijd voor een nieuwe reis. Tijd voor Brand New Journey

By Martijn Bloksma

July 02, 2015

 

Afgelopen maanden maakten we de stap. Vier enthousiaste, ambitieuze zp’ers gaven hun vrijheid op om samen verder te gaan. Om samen een nieuwe uitdaging aan te gaan. Het eerste traject van onze ontdekkingstocht ligt inmiddels achter ons en het is de hoogste tijd ook jou eens mee te nemen in de ‘Brand New Journey’ die wij maken. Lees mee, beleef het mee en lees over onze successen en uiteraard ook van wat beter had gekund.

Vier reizigers

Vier ondernemers, die ieder voor zich op reis zijn. Ooit kozen we alle vier heel bewust voor een start als zp’er. Ook ik, Martijn Bloksma. Twee en een half jaar geleden koos ik uit praktische overweging voor een eenmanszaak. Als beginnend ondernemer had ik niet gelijk werk voor personeel. Ik vond het ook wel fijn, zo alleen. Geen baas waar je verantwoording aan moet afleggen, geen medewerkers waar je verantwoordelijk voor bent., Ik startte lekker flexibel en ik bepaalde mijn eigen weg.

Sinds kort ziet mijn leven als ondernemer er dus heel anders uit (en stiekem toch ook weer niet). Ik ben nu aandeelhouder in een serieuze BV met drie gelijke mede-partners. En in september komen daar al gelijk twee medewerkers bij. Dit had ik een jaar geleden nog niet kunnen bedenken. Dat ik dit zou doen, dat ik dit zou willen. Waarom koos ik er dan toch voor? Waarom kozen ik en mijn drie compagnons voor deze nieuwe weg?

Evelien – voorheen  zelfstandig vormgever met Pulz Brand Design: “Om te kunnen groeien, krachten te bundelen en grotere uitdagingen aan te kunnen gaan. Maar ook sociaal gezien; meer collegialiteit en dus gezelligheid!”

Marrie – net freelance copywriter en storyteller: “Omdat we elkaar als team creatief en inhoudelijk aanvullen en uitdagen én omdat het ook serieuze fun is.”

Martijn (ik) onafhankelijk blogspecialist met  Afrit 22: “Samen zijn we sterker en samen bereiken we meer. En het is ook nog eens veel leuker dan alleen. Waarom niet dus?”

Rogier – de zp webspecialist van Quodsion: “Omdat de gecombineerde fun ervoor gaat zorgen dat we onze gezamenlijke ambitie gaan behalen.”

En dat is natuurlijk heel grappig. Ik vroeg ieder afzonderlijk om de reden. Dan zit je met vier verschillende karakters, vier verschillende disciplines en dan krijg je eigenlijk heel eensgezind vier vergelijkbare antwoorden. Dus dat zegt zeker wel wat.

Dat kan slimmer. Maar hoe?

Als afzonderlijke bedrijven kochten we veel bij elkaar in. Als ik even naar mezelf en naar Afrit22 kijk… Voor een klant kocht ik Adwords kennis in bij Rogier, infographics bij Evelien en Marrie was mijn schrijfcoach. Andersom werd ik zelf ook weer ingeschakeld door de anderen. Zo schoven we opdrachten over en weer en dat zette ons op een gegeven moment aan het denken.

We spraken voor het eerst over een volgende stap toen we vanuit hetzelfde verzamelpand gingen werken. We leerden elkaar daar in korte tijd beter kennen en we keken kritisch naar een slimme vervolgstap..

Waarom geen gezamenlijk product, dachten we? Een pakket dat we aan kunnen bieden met daarin al onze diensten gecombineerd? Maar wordt het dan een product of een label? Hoe borgen we dat en wat zijn dan de voordelen voor onszelf én voor onze klanten?

Het vijfde bedrijf

Een belletje naar onze accountant leerde ons dat het wellicht slimmer was om te kijken naar een vijfde bedrijf. Een BV waarin alles goed geregeld is, met goede afspraken naar elkaar. Een vijfde bedrijf dus. Ik vond dat heel spannend. De oprichting van mijn eigen bedrijf was destijds al een ding, maar een tweede bedrijf…. En dat met partners…

Of toch in één keer…

Al snel merkten we dat ook een vijfde bedrijf niet de ideale oplossing was. Dan bleef het toch wat wringen.  Als ik heel eerlijk naar mezelf kijk; ik dacht telkens:

“Is dit een opdracht voor Afrit 22, of zal ik deze bij Brand New Journey onderbrengen?”

Dat lijkt een kleine vraag, maar het heeft grote consequenties, want wat verkoop je en waar ga je echt voor? Die interne concurrentie voelde niet goed en dat gold voor ons alle vier. Daarom besloten we al snel om gelijk maar door te schakelen naar de volgende versnelling en flink gas te geven. Brand New Journey werd geen vijfde bedrijf, maar een uniek bedrijf van ons allemaal.

Tijd voor een Brand New Journey

En zo kwam het dat we op 20 mei 2015 samen binnenstapten bij de notaris om onze gezamenlijke reis officieel te maken. Een gezonde kriebel in de buik was voelbaar. Ineens was het heel serieus en echt. Het voelde als een huwelijk met z’n vieren.

Maar met het volste vertrouwen en ongelooflijk veel zin zette ik mijn handtekening (en daarna nog een stuk of tachtig) op de documenten die Brand New Journey B.V. officieel zouden maken. Trots keek ik naar mijn collega’s die ook hun handtekening zetten en ik kon niet wachten om écht samen aan de slag te gaan. Het was hoog tijd voor een nieuw avontuur, voor déze gloednieuwe ontdekkingsreis. Ga je mee?