Veel bedrijven spelen met deze vraag. Waar moet je rekening mee houden als je aan de slag gaat met een nieuwe website? Een van de belangrijkste dingen is om te bepalen welk doel je wilt bereiken met je website. Wil je meer producten verkopen, in contact komen met nieuwe klanten of bezoekers informeren?
Naast het doel zijn er nog een aantal andere kenmerken waar succesvolle websites aan voldoen. Deels zijn dit technische kenmerken. Aan de andere kant heb je ook te maken met smaak: vindt jouw doelgroep de website wel mooi? Als we kijken naar succesvolle websites dan zien we een aantal elementen altijd terugkomen. Voldoet jouw website aan deze kenmerken?
Dagelijks voeren we zo’n 3,5 miljard zoekopdrachten per dag uit op Google. Het is dus belangrijk dat je tussen die zoekresultaten komt te staan, ook al heeft je doelgroep misschien nog nooit van je bedrijf gehoord.
Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘Marketingbureau Den Bosch’, willen wij op de eerste pagina verschijnen van de zoekresultaten. Door de juiste zoekwoorden te verwerken op je website en bijvoorbeeld in blogs, heb je een grote kans dat je beter vindbaar wordt. Met als resultaat: meer leads en klanten.
Ken je dat? Je opent een website en je moet twee minuten wachten totdat die volledig geladen is? Waarschijnlijk niet… de meeste bezoekers haken na drie seconden af.
Dat is dus al een belangrijke reden om een snelle website te hebben (en te houden).
Daarnaast heeft de snelheid invloed op jouw vindbaarheid. Google vindt snelle websites namelijk heel belangrijk. Jouw positie op de zoekresultatenpagina, de ranking, is dus ook afhankelijk van de snelheid. Ben je benieuwd hoe snel jouw website is? Met Google Pagespeed kun je dit meten. De elementen die veel laadtijd hebben, schreeuwen om optimalisatie.
Natuurlijk heb jij vooraf al bedacht welke stappen de bezoeker van jouw website moet nemen om uiteindelijk te converteren. Zoals iets aankopen, aanvragen of gegevens achterlaten. Niet? Dan wordt dat hoog tijd! Wil jij dat de bezoekers van de homepage bijvoorbeeld naar de productpagina gaan en vervolgens gaan afrekenen? Dan moet je dat pad, de ‘customer journey’ zo duidelijk mogelijk maken voor de gebruiker. Je wilt niet dat ze verdwalen. Hoe gebruiksvriendelijker jouw website, des te gemakkelijker de gebruiker zijn weg vindt.
Je kunt het vergelijken met de looproute van een supermarkt. Die lijkt random, maar daar is goed over nagedacht. Het maakt niet uit wat er op jouw lijstje staat, de route leidt jou langs alle schappen in de winkel.
En uiteraard moet de website ook aan de achterkant gebruiksvriendelijk zijn. Het moet geen opgave zijn om in te loggen en uren bezig te zijn met een kleine aanpassing. Daarom is het heel belangrijk om een goed passend CMS (Content Management Systeem) te kiezen.
De kleuren die je op de website gebruikt, zijn vaak afgestemd op de algemene huisstijl. Zo blijft alles mooi in lijn en krijg je de juiste uitstraling. Niks is dus goed of fout, zolang het maar aansluit bij de huisstijl en het product/dienst. Bij de ene klant gaan we voor levendige kleuren en bij de ander kiezen we voor strak en fris. Het gaat om de juiste balans van de kleuren zodat de bezoeker het niet als vervelend gaat ervaren. Zorg in ieder geval voor voldoende wit. Zo houd je het lekker rustig en dat is prettig voor de gebruiker.
Knoppen zijn erg belangrijk. Misschien zijn ze zelfs bepalend voor het uitstippelen van de route van jouw websitebezoekers. Denk nog maar eens terug aan die gebruiksvriendelijkheid. Als je de bezoeker van je homepage via de productpagina naar de betaalpagina wilt leiden, dan kun je daar onder andere knoppen voor inzetten..
Hoe zorg je ervoor dat bezoekers terug blijven komen naar jouw website? Juist, door ze regelmatig nieuwe content aan te bieden. Dat kan natuurlijk van alles zijn. Je kunt net als wij af en toe een nieuw blogartikel plaatsen. Maar je kunt er ook voor kiezen om eens in de zoveel tijd een whitepaper of podcast aan te bieden. Hierin deel je jouw kennis, waarmee je bezoekers blijft verleiden om terug te komen. Voor de inzet van contentmarketing op jouw website raad ik aan om een contentstrategie te (laten) ontwikkelen.
Dit is tegenwoordig een must. Responsive websites en websites die mobielvriendelijk zijn, zijn websites die zich aanpassen aan het schermformaat waar het op bekeken wordt. Zo werkt het zowel op smartphone, tablet en laptop en je hoeft niet voor elk apparaat een andere website te bouwen. Alle websites die wij bouwen zijn standaard responsive. Bekijk dit artikel maar eens op je telefoon (als je dat niet al doet).
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. En bewegend beeld wordt de laatste tijd ook steeds meer ingezet. Op Facebook, LinkedIn en Instagram zie je steeds meer video. Snapchat, TikTok en YouTube draaien helemaal om video. Daarom geloven wij er ook in dat bewegende beelden, zoals video of animatie een verrijking zijn voor een website. Je brengt de boodschap hiermee sneller over.
Dit zijn een aantal kenmerken van succesvolle websites. Herken je jouw website hierin?
Vond je het artikel interessant? Wij delen regelmatig onze beste tips en artikelen via de mail. Meld je hieronder aan voor de update.
Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.
Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:
1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen
2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken
3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen
4) Na akkoord gaan we direct aan de slag
17 comments. Leave new
[…] lezer van de blog ‘Waar moet een goede website aan voldoen’ krijgt een pop-up te zien waarin ze een gratis website scan aan kunnen vragen. Elke aanmelding […]
[…] 1. Waar moet een goede website aan voldoen? […]
[…] Laat ik je dan nu vast uit de droom helpen. Via jouw website zullen weinig klanten komen. Waarom? Niemand weet hem te vinden. […]
[…] Laat ik je dan nu vast uit de droom helpen. Via jouw website zullen weinig klanten komen. Waarom? Niemand weet hem te vinden. […]
[…] Waar moet een goede website aan voldoen? […]
[…] De huidige website – In een dag tijd hebben we flink meters gemaakt met het ontwerp, de techniek, de teksten en de inhoud van de website waar je nu naar kijkt. […]
[…] Na het bouwen en aanpassen van vele websites heb ik inmiddels veel ervaring met de combinatie tussen het doel van de klant/website en benodigde functionaliteit in de website. Inmiddels weet ik wel waar een goede website aan moet voldoen. […]
Echt super handige tips die je hier geeft! Ik hou er echt niet van als het te lang duurt met het laden van een website, ik hou daarom mijn website ook goed in de gaten of die nog even snel laad zoals het hoort! Ook zeker wit in de website vind ik zeer rustgevend. En tegenwoordig is een mobiele website ook onmisbaar, veel mensen kijken voortaan op hun telefoon.
[…] Met Bugherd verzamelen we feedback van klanten waar we webdevelopment voor doen. We kunnen de test-website sturen en de klant kan deze van feedback voorzien. […]
[…] Iedere lezer van de blog Waar moet een goede website aan voldoen krijgt een pop-up te zien waarin ze een gratis website scan kunnen aanvragen. Elke aanmelding is […]
[…] Ben jij toe aan een nieuwe website? Dan moet deze hieraan voldoen. […]
Goede uiteenzetting van alle web essentials! Welke tools of plug-ins raden jullie aan om website snelheid te verhogen?
Thnx voor je reactie en het compliment Sander. Over die plugins en tools: bij voorkeur gebruiken we geen plugins, maar zoeken met monitoring tools, zoals Google Lighthouse naar de onderdelen die zorgen voor vertraging en pakken die aan. Zoals het verkleinen van afbeeldingen met reSmush.it.
Dit blogartikel is erg nuttig
Dank voor het artikel en alle overige informatie!
Mijn vraag blijft altijd, hoe weet men dat Google bepaalde zaken wel of niet waardeert, het blijft volgens mij gissen.
Als er wel (redelijke) zekerheden zijn waar zou men die dan mogelijk kunnen vinden?
Groet,
Pieter
https://marktplaats24.nl
Ik lees graag je blogartikelen
[…] zegt iets over onze contentmarketingstrategie. Met dit stuk wilde ik ervoor zorgen dat je onze website vond op het onderwerp contentmarketing, om je vervolgens te helpen bij het antwoord op jouw […]