Branding

Waarom je meteen aan de slag moet met jouw merkverhaal

By Nelleke Braam

November 10, 2021

Sterke merken hebben een sterk merkverhaal. Een verhaal dat niet alleen vertelt wat het merk doet, maar dat mensen echt in het hart raakt. Zoals Dikkie Dik dat doet.

Say what?!?

Vertrouw me, lees even verder voordat je me afschrijft.

Iedere avond zit ik op de rand van het bed van mijn dochter en lees haar voor. Dikkie Dik, voor de zoveelste keer. Het maakt niet uit hoe vaak ik het verhaal vertel, ze krijgt er geen genoeg van. En dus hebben we inmiddels stapels boekjes over Dikkie Dik in huis. En knuffels. En puzzels. En een plastic serviesje, je kunt het zo gek niet verzinnen.

Hoe gek ik soms ook word van Dikkie Dik, die kat heeft het verdomd goed voor elkaar.

Want dat is wat elke ondernemer toch wil? Mensen die geen genoeg krijgen van jouw bedrijf en daardoor meer willen weten én meer kopen.

Een sterk merkverhaal is dan onmisbaar

Wat dat is en hoe je het kunt inzetten, vertel ik je in deze blog.

Het is tegenwoordig niet genoeg om alleen een goed product te hebben. Je moet ook in staat zijn om dit product op een aantrekkelijke manier te presenteren en je te onderscheiden van de rest.

En dat doe je met een sterk of betekenisvol merkverhaal, dat iemand echt raakt. Dat niet puur en alleen bedoeld is om mensen te laten stoppen met scrollen.

Wat is een merkverhaal eigenlijk?

Een merkverhaal, ook wel een brand story of corporate story genoemd, is het verhaal van jouw merk. Het is meer dan een leuk verhaaltje op de website. Het is de communicatieve vertaling van jouw merkidentiteit en merkconcept.

Het beschrijft de reden waarom jouw bedrijf bestaat en wat het wil bijdragen aan de wereld. Het moet de lezer grijpen, inspireren en een connectie maken.

Heb ik een merkverhaal nodig?

Ik hoor je denken:

“Leuk zo’n merkverhaal, maar ik ben kapper, aannemer, personal coach of kroegbaas. Het klinkt als veel werk dat nooit iets oplevert. En daarbij … ik heb toch geen verhaal? En als ik al een verhaal heb, wie wil er dan naar luisteren? Want het gaat toch om mijn bedrijf, niet om mij.”

En daar zit je fout!

Want ook al hebben we ooit bedacht dat er een onderscheid is tussen business to consumer en business to business marketing, mensen doen altijd zaken met mensen.

Jouw klanten binden zich niet alleen aan jouw bedrijf vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding of de vakkundige oplossing. Ze doen dat ook omdat ze een goede klik voelen met jou of je collega’s.

Een persoonlijk, authentiek verhaal is een van de effectiefste manieren om vertrouwen te creëren en om mensen te inspireren. Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens en iedere organisatie een verhaal heeft.

De 5 voordelen van een sterk merkverhaal

Nog niet helemaal overtuigd dat jij echt een merkverhaal nodig hebt? Check dan deze 5 voordelen.

  1. Verhalen zijn de allerbeste manier om informatie over te brengen. We vertellen elkaar sinds mensenheugenis verhalen. Vroeger zaten we al met z’n allen rond het kampvuur. We deelden eten, drinken en wisselden nieuwtjes uit. Dat gaat zo van nature. Dit is de manier waarop mensen met elkaar communiceren en informatie delen.
  2. Jouw merkverhaal is de bron voor alle verhalen die je gaat maken en delen. Want als je eenmaal een merkverhaal hebt staan, dan begint het echte werk pas. Verhalen zijn er tenslotte om verteld en gedeeld te worden. Denk aan een anekdote die je vertelt op Facebook. Of de post die je op LinkedIn plaatst. Het is input voor iedere nieuwsbrief en voor elke campagne die je draait om een nieuw product te lanceren.
  3. Met een sterk merkverhaal laat je zien waar je het over hebt. Dat jij kennis van zaken hebt. Je vertelt niet alleen wat je doet en hoe je dat doet, maar ook waarom. Waarom bestaat jouw bedrijf? Waarom is het zo belangrijk dat jij deze dienst of dat product aanbiedt? En deze boodschap is uitermate geschikt voor externe marketing. Het is perfect voor nieuwsbrieven, Twitter, Instagram en andere externe kanalen.
  4. Als iedereen binnen het bedrijf hetzelfde verhaal vertelt, heb je een stevige uitstraling. Een merkverhaal dat bekend is bij alle medewerkers, zowel bij de marketingafdeling als bij sales of de buitendienst, dat is sterk. Het klinkt door in alle communicatie die ze met externen hebben.
  5. Zo goed als een merkverhaal naar buiten toe werkt, zo werkt het ook intern. Want waar sta je als team voor? Wat zijn jullie gemeenschappelijke waarden? Hoe krijgen we de neuzen dezelfde kant op? Het creëert eenheid binnen het bedrijf, mensen voelen zich betrokken en zien hun werk niet alleen als die storting aan het einde van de maand. Maar een sterk merkverhaal zorgt er ook voor dat jij de juiste mensen aantrekt en behoudt.

Hoe creëer je een merkverhaal?

Betekenisvolle merken hebben een inspirerend verhaal. Een verhaal dat niet alleen vertelt wat het merk doet en waarom het bestaat, maar dat mensen echt in het hart raakt. Maar hoe kom je tot zo’n verhaal?

Wees duidelijk, een merkverhaal is geen stukje poëzie. Je probeert aansluiting te vinden bij jouw publiek. Je wil ze laten weten dat je er voor ze bent. Dat je snapt met welke problemen ze rondlopen. Dat jij snapt in welke problemen ze komen als hun uitdagingen niet opgelost worden.

Probeer zo ver mogelijk weg te blijven van jargon en moeilijke woorden. Zeg gewoon wat je doet in begrijpelijke woorden en laat de lezer niet raden. Want als een bezoeker van jouw website niet binnen een vijf seconden weet wat jouw bedrijf doet, dan is hij weg.

Wees gewoon concreet. Dit is wat je doet.

Zo is Brand New Journey een marketingbureau en wij zorgen ervoor dat jouw marketing geregeld is. Zo simpel is het.

Hoe wij jou kunnen helpen

Over concreet gesproken, laat ik dat ook eens worden. Want hoe komen wij tot een inspirerend merkverhaal voor jou?

De basis van elk verhaal bestaat uit zeven elementen. Of het nu over Star Wars gaat, The Lord of the Rings, The Devil Wears Prada of over één van jouw favoriete boeken. In de basis zijn er zeven vragen die je moet beantwoorden om tot een merkverhaal te komen.

Deze vragen komen uit het bewezen Story Brand Framework van Donald Miller. Deze vragen beschrijft hij in zijn boek Building a StoryBrand en die stappen gebruiken wij om tot een merkverhaal te komen.

Wij lazen het boek en schreven de samenvatting voor jou: Building a StoryBrand: Leer vandaag nog hoe je een beter merkverhaal vertelt

Wil je weten welke vragen je moet stellen om tot een inspirerend merkverhaal te komen? Laat dan hier je gegevens achter en ik stuur je elke dag een nieuwe vraag.

We zorgen ervoor dat jij de knoppen hebt waar je aan kunt draaien, om te zorgen dat de merkbeleving van het publiek klopt met het merk dat je probeert neer te zetten. Zodat je aansluiting vindt bij jouw publiek en weet welke haakjes er zijn om een verdere verdieping te zoeken. Want dat is waar het om draait.