Je hebt een nieuwe website. Top! De kleuren zijn fantastisch en alle foto’s zijn zorgvuldig uitgekozen. Ook heb je veel tijd geïnvesteerd in de product- en dienstenpagina, daar verdien je namelijk je geld mee. Nu de website online staat, kun je achterover leunen. Je hoeft niets meer te doen. De klanten stromen binnen. Of toch niet?
Wij horen vaak: “Ik wil een nieuwe website.” Maar als we vervolgens doorvragen krijgen we zelden een echt doel te horen. Nog veel te vaak wordt het maken van de website als doel gezien, terwijl de website niet meer dan een middel is om het doel te behalen.
Maar wat zijn die doelen dan? Dit zijn een paar voorbeelden:
Zoals je ziet zijn dit hele andere doelen dan “ik wil een nieuwe website”. De tijd dat een website niet meer was dan een online visitekaartje is namelijk voorbij. De website is een verlenging van jouw bedrijf. Een kanaal dat onder andere voor meer uitstraling, omzet, klanten, sollicitanten en/of informatievoorziening zorgt. Laten we eens kijken naar een aantal voorbeelden van websites die duidelijk hun doelstellingen voor ogen hebben.
Aan de website van Track-Factory zie je in één oogopslag dat het bedrijf producten levert voor de zorg. Het kleurgebruik en de rustige afbeeldingen leggen de nadruk op de inhoudelijke informatie over de producten. Al met al geeft het een professionele uitstraling die aansluit bij de doelgroep. Kijk maar eens naar de homepage hieronder:
Een belangrijk doel van de website van (eet)café Roels is hun gasten de mogelijkheid geven online te reserveren. Door die buttons meteen bovenaan te plaatsen, maak je het bezoekers zo gemakkelijk mogelijk.
De website van Forseti informeert de bezoeker over hun dienstverlening. De uitgebreide dienstverlening en diverse expertises zijn overzichtelijk geordend. Per expertise staat een klantcase om inzichtelijk te maken wat het werk precies inhoudt. En kun je direct contact opnemen met de verantwoordelijke adviseur.
Bij Defensie hebben ze door hoe hun website helpt bij het werven van nieuwe collega’s. Waar het vroeger draaide om vacatures ligt de nadruk nu meer op de verhalen uit het bedrijf. Door middel van video laten mariniers, soldaten, technici en vliegeniers je zien wat hun baan inhoudt. Wil je solliciteren? Dan klik je eenvoudig door naar de openstaande vacature.
Een mooi voorbeeld van een informerende website is die van de EPR. Op hun homepage laten ze zien wat ze doen en hoe ze het doen. Door de duidelijke blokken zie je in één oogopslag wat ze doen en voor welke branches ze werken. Bezoekers van de website vinden hier alle informatie die ze nodig hebben.
En jij? Heb jij het doel van jouw website duidelijk voor ogen? Zo ja, check dan ook nog even het artikel waarin we vertellen waar een goede website aan moet voldoen.
Vond je het artikel interessant? Wij delen regelmatig onze beste tips en artikelen via de mail. Meld je hieronder aan voor de update.
Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.
Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:
1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen
2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken
3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen
4) Na akkoord gaan we direct aan de slag
4 comments. Leave new
[…] Je hebt een nieuwe website. Top! Maar wat is nu eigenlijk het doel van jouw website? […]
[…] als je aan de slag gaat met een nieuwe website? Een van de belangrijkste dingen is om te bepalen welk doel je wilt bereiken met je website. Wil je meer producten verkopen, in contact komen met nieuwe klanten of bezoekers […]
[…] zijn vijf vlakken waar het doel van je website zou kunnen liggen. Als eerste zou je de uitstraling van je merk ermee kunnen versterken. Als tweede […]
[…] ook ons artikel Wat is het doel van jouw website? voor een aantal voorbeelden van websites die duidelijk hun doelstellingen voor ogen […]