Martijn Bloksma

7 marketingtaken die je NU moet uitvoeren voor sneller herstel NA corona

By Martijn Bloksma

April 07, 2020

Natuurlijk heb jij persoonlijke zorgen als het gaat om het coronavirus.

Maar de kans is ook groot dat jij zakelijk zorgen hebt nu. Zeker als je een eigen bedrijf hebt kan deze situatie zorgen voor impact die nog lang na-ijlt.

Naast zorgen in privé sfeer loop je als ondernemer waarschijnlijk ook rond met vragen als deze:

Goed, laten we beginnen met het beantwoorden van de laatste vraag. Die is namelijk het makkelijkste te beantwoorden.

JA!

En niet alleen omdat wij van WC-Eend WC-Eend adviseren.

Ook in deze periode is het belangrijk om aan marketing te blijven doen.

Dit is namelijk het moment dat veel bedrijven op de rem gaan staan. Hand op de knip houden en alles stoppen waar ze mee bezig waren. Dit is hét moment om jouw concurrenten voor te zijn. Dit is jouw moment om te shinen.

Ok, misschien liet ik me daar even gaan.

Maar zonder dollen. Als iedereen stilstaat, is dat dan niet het juiste moment om in beweging te komen?

Nu is het moment om te kiezen. Wat voor ondernemer ben jij?

Ondernemer 1: Stel je alle marketingactiviteiten uit en accepteer je dat je komende tijd (ook als we het virus overwonnen hebben) weinig tot geen resultaten zult zien?

Ondernemer 2: Of grijp je deze kans om sterker uit de strijd te komen?

“You’re about to face your darkest hour my son but, remember the lessons we learn from pain are the ones that make us the strongest.”

“Ok”, hoor ik je denken. “Natuurlijk wil ik niet stil staan. Als dit het moment is om een voorsprong te nemen op mijn concurrenten. Wat moet ik dan doen? Vertel maar!”

Laten we eens kijken wat je nu kunt doen aan marketing om de rest voor te blijven.

1. Interview collega’s en klanten

Gebruik tools als Microsoft Teams, Zoom, Google Meet of Blue Jeans (die leerde ik gisteren kennen) om klanten en collega’s te interviewen.

Vraag ze het hemd van het lijf.

Over de inhoud. Over hen als mens. Stel de vragen die jouw klanten hebben. Zorg dat je achter de antwoorden komt.

Als je video opneemt heb je content voor Youtube.

Als je het geluid opneemt heb je een podcast.

Als je het gesprek in Trint of een andere transcriber gooit heb je een goede basis voor een blog.

2. Voer een contentaudit uit

Dit is een mooi moment voor een lenteschoonmaak in jouw contentverzameling.

Voer eens een contentaudit uit.

Welke content presteert goed?

Welke content heeft meer potentie?

En welke content houdt de rest tegen in hun groei?

Door regelmatig een contentaudit uit te voeren houdt je een schone website. Alle content die erop staat doet er toe. Al het onkruid is weg.

3. Plan webinars

Ik volg een aantal sportscholen en personal trainers op Instagram.

Gewoon om mezelf een slecht gevoel over mezelf te geven, met de intentie om in beweging te komen.

Anywayz, deze sportscholen en personal trainers kunnen op het moment niet zoveel voor hun klanten betekenen.

Althans, dat zou je denken…

Ware het niet dat ze nu druk online les aan het geven zijn. Met een simpele camera en een internetverbinding geven ze les bij jou in de woonkamer.

En waarom zou dat niet iets voor jou zijn?

Welk deel van jouw bedrijfsvoering kun je verplaatsen naar online? Naar een webinar?

4. Werk aan jouw strategie voor online reviews

Hoe ga jij om met online reviews?

Heb je een manier om ze te verzamelen?

Doe je er daarna ook daadwerkelijk iets mee?

Dit is een perfect moment om na te denken over een strategie voor jouw online reviews.

Voordeel is dat Google het plaatsen van online reviews tijdelijk stop heeft gezet.

Dat geeft jou extra tijd om hier nu goed over na te denken.

5. Geef jouw merk wat liefde

De contentaudit die ik eerder noemde kun je natuurlijk ook breder aanpakken door jouw complete merk wat aandacht te geven.

Door een rebrand.

Een rebrand kan verschillende dingen betekenen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de uitdaging die je wilt aanpakken.

Denk aan:

Stel, jouw uitdaging is om op dit moment de juiste mensen te bereiken. Is een nieuw logo dan de oplossing? Of kun je beter kiezen voor een boeiend verhaal? Of een opgefriste strategie voor sales?

Is dit het juiste moment voor een rebrand?

6. Overweeg een Outreach-strategie

Een outreach-strategie?

Dat klinkt heftig.

Dat is het ook.

Als je het goed aanpakt bereik je met jouw bedrijf, producten of dienstverlening heel effectief de juiste mensen.

Pak pen en papier.

Nee echt, pak pen en papier.

En denk nu eens goed na wie je jouw ideale doelgroep is.

Probeer je vervolgens te verplaatsen in deze doelgroep en bedenk je dan waar deze mensen zich op dit moment bevinden.

Waarschijnlijk thuis. Dat geldt voor het grootste deel van ons volk.

Maar waar hangen ze online uit?

Zitten ze op dit moment wel online?

Misschien zijn ze wel heel goed te bereiken met een ansichtkaart?

Of juist beter via een e-mail.

Zou een Facebookcampagne misschien iets zijn om ze te bereiken?

Of beter via Snapchat?

Als je weet waar jouw doelgroep zich bevindt, dan kun je daar een plannetje voor bedenken.

Begin eerst klein.

Voorbeeld:

Jouw doelgroep is  de hele dag online, maar jij vermoedt dat je ze beter bereikt door ze een ansichtkaart te sturen. Heel persoonlijk.

Op die ansichtkaart verwijs je naar een speciale pagina op de website.

Je besluit om 50 handgeschreven ansichtkaarten te versturen en te meten hoeveel bezoekers er naar die specifieke pagina gaan.

Gaat 30% van de ontvangers naar die pagina, dan stuur je nog zo’n 100 ansichtkaarten.

Enz.

7. Social media marketing

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar mijn vrienden zijn ineens online nog actiever dan normaal.

Ze hebben tijd om op Facebook te zitten.

Ze hebben meer te delen op Instagram.

Ze lezen al het nieuws over Corona dat ze kunnen vinden.

Waarom maak jij daar geen gebruik van door advertenties te vertonen?

Iedereen zit thuis.

En iedereen is meer online dan normaal.

Daar is ons leven op het moment.

De enige sociale die contacten die iedereen heeft, zijn digitaal.

Dit is hét moment om jouw social marketing game op niveau te krijgen. Om de aandacht te krijgen van iedereen die zijn timeline voor tiende keer doorscrollt.

Een marketingbureau in de hand nemen

Hopelijk kun je zelf aan de slag met de tips hierboven.

Mocht dat niet zo zijn, dan is dit misschien het moment om eens te kijken naar een marketingbureau dat deze expertises in huis heeft.

Al is het maar om even te sparren over de mogelijkheden. Ik kan me voorstellen dat dat al helpt.

Bij Brand New Journey is dit dagelijkse business.

Ook nu we even niet van onze thuiswerkplek kunnen komen.

Wil je een keer kennismaken of sparren? Neem dan contact met ons op of plan hier direct een vrijblijvende afspraak.

Beste ondernemer,

Ik wens je al het goeds toe in deze rare tijd. En ik wens je nog meer goeds toe NA deze rare tijd.