073-3030457
checkin@brandnewjourney.nl
Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
Instagram
RSS
Brand New Journey
  • Wie we zijn
  • Wat we doen
  • Portfolio
  • Blog
  • Vacatures
  • Contact
Nelleke werkt een interview uit

Experts interviewen: 5 tips voor jou

21 January 2020Nelleke BraamContentNo comments

Experts, ik spreek er veel. Van een interim directeur in de mobiliteitssector tot een leerling autoschadehersteller. Want iedereen is expert in zijn eigen vakgebied, iedereen heeft een verhaal. En al die verhalen komen weer terug in de content die we maken voor onze klanten. Vaak als blog (we schreven er 315 vorig jaar), maar ook veel in video’s, brochures of als informatie op een website.

Leuk al die blogs, maar hoe komen die nou tot stand? Hoe verzamel je al die informatie? Google weet veel, maar heeft geen passie voor het vak. Dus waar haal je die input dan? Juist ja, bij de mensen die het weten. Kennis zit in hoofden van mensen en met een expert interview haal je die eruit.

Hoe pak ik dat aan? In dit artikel deel ik een paar interview tips.

Goede voorbereiding is het halve werk

Maar echt. Als ik weet wie ik tegenover me heb en al wat achtergrondkennis heb over het onderwerp, komen we sneller to the point. En dat is nodig want vaak heb je maar een uur de tijd om de benodigde informatie te krijgen.

Ik bedenk me vooraf wat het doel is van de tekst en welke vragen daarbij horen. Wie gaat deze blog trouwens lezen en wat weet de lezer al van het onderwerp? Kennis die de lezer al heeft, hoef ik niet nog eens uit te leggen. En als ik die kennis zelf al kan opdoen voordat ik met het expert interview start, hoef ik ook geen onnodige vragen te stellen aan de interviewkandidaat. Een goede voorbereiding betekent dus ook efficiënter interviewen.

Met die goede voorbereiding laat je de interviewkandidaat zien dat je hem serieus neemt, dat je moeite hebt gedaan je al in het verhaal te verdiepen. Je wilt koste wat kost voorkomen dat degene die je interviewt het idee heeft dat hij zijn tijd zit te verdoen.

Luister en vraag door

Die goede voorbereiding, betekent niet dat je helemaal niets meer hoeft te vragen. Juist meningen van mensen zijn interessant. Hoe kijkt die persoon tegen het onderwerp aan? Sommige mensen geven hun mening heel gemakkelijk. Bij anderen moet je wat meer doorvragen. Doe dat ook echt, denk niet te snel: ik heb het zo wel.

Het helpt vaak om mensen te vragen iets in eigen woorden uit te leggen (zelfs als jij al precies weet hoe iets zit dankzij die goede voorbereiding). Dat maakt het verhaal eigen.
Soms krijg je een ander antwoord als je de vraag een tweede keer, net op een andere manier, stelt.

Snap ik het eigenlijk wel?

Maar niet alleen voor meningen moet je doorvragen. Soms moet je ook doorvragen om bepaalde onderwerpen goed te kunnen begrijpen.

Als we bijvoorbeeld een nieuwe website maken voor een klant, moet ik als tekstschrijver heel goed begrijpen wat die klant doet. Ik moet het tenslotte kort en krachtig kunnen uitleggen. Het fijne aan een interview is dat je direct om verduidelijking kunt vragen als dat nodig is. Tijdens zo’n gesprek vraag ik me dus constant af: Snap ik dit? Kan ik dit straks goed uitleggen?

Het helpt om af en toe een controlevraag te stellen als: dus je bedoelt dat…? Of door de interviewkandidaat om een voorbeeld te vragen.

Snapt de interviewkandidaat het wel?

Jij moet het verhaal van de expert snappen, maar hij of zij moet jou ook begrijpen. Ook daar komt weer voorbereiding bij kijken. Als jij je goed hebt voorbereid en je weet wat je doel is, kun je duidelijke vragen stellen. Dan is de kans groot dat je duidelijke antwoorden krijgt. Stel bijvoorbeeld één vraag tegelijk in plaats van er drie in een te verpakken.

En wat als het niet lukt?

En wat nou als het niet lekker loopt? Als je het idee hebt dat het niet van de grond komt, of dat je dingen vergeet? Bedenk je dan dat jij daar zit om iets te weten te komen. De interviewkandidaat verwacht dat je vragen stelt, het is tenslotte een interview. Dus je kunt in sommige gevallen best toegeven dat je ergens helemaal niets vanaf weet. Dat kan juist heel goed werken, omdat je dan een simpele uitleg krijgt waardoor je het wel snapt en door kunt vragen.

Er zijn nog talloze interview tips te bedenken. Maar interviewen is vooral een kwestie van doen. Hoe meer interviews je doet, hoe beter het je afgaat.

Tags: Content marketing, interview
Previous post Waarom zou je zakelijk bloggen? 7 Redenen Next post Contentmarketing in 2020: dit moet je weten

Related Articles

De populairste blogs van 2016 hier bij Brand New Journey

11 January 2017Martijn Bloksma

Zo gaat ook jouw content viral: 5 tips

9 August 2016Martijn Bloksma
Headlines

Zo schrijf jij de perfecte headline voor jouw content

14 June 2017Martijn Bloksma

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tags

beveiliging blog business bucket list cms content contentcreatie Content marketing Contentplanning content producer Content strategie Copywriting cultuur Development E-mail marketing E-mail nieuwsbrieven Emailmarketing evenement event headline hero hub Huisstijl hygiene Identiteit Infographic inspiratie instagram leads Logo persbericht podcast productiviteit security Social media Storytelling team tools traffic update verslag Visuals Webdesign Website weekendinspiratie wordpress

Hét marketingbureau in Den Bosch

Samen stippelen we de optimale route uit. We kijken naar de kracht van jouw merk, maar vooral ook naar je positie en je passagiers. Want wat gebeurt er om je merk heen? Waar zitten je klanten én hoe zorgen we daar voor meer interactie en beweging?

Recent Posts

  • Waar moet een goede website aan voldoen?
  • Een nieuwe website: Alles wat je moet weten
  • Hoe kies ik de juiste kleur voor mijn merk?
  • 7 tips om te starten met vloggen
  • Waarom wij zo van formats houden

Contacts

Brand New Journey B.V.
Europalaan 28D
5232 BC 's-Hertogenbosch

Kuiper 14
5253 RJ Nieuwkuijk
073-3030457
checkin@brandnewjourney.nl
KvK-nummer: 63353431
btw-nummer: 855199933B01
Algemene voorwaarden
Privacy verklaring
Wordpress Manual
Facebook
Twitter
Google+
LinkedIn
Instagram
© 2017 All rights reserved. Marketingbureau Brand New Journey B.V. uit Den Bosch