Veel bedrijven spelen met deze vraag. Waar moet je rekening mee houden als je aan de slag gaat met een nieuwe website? Een van de belangrijkste dingen is om te bepalen welk doel je wilt bereiken met je website. Wil je meer producten verkopen, in contact komen met nieuwe klanten of bezoekers informeren?
Naast het doel is er nog een aantal andere kenmerken waar succesvolle websites aan voldoen. Deels zijn dit technische kenmerken. Aan de andere kant heb je ook te maken met smaak: vindt jouw doelgroep de website wel mooi? Als we kijken naar succesvolle websites dan zien we een aantal elementen altijd terugkomen. Voldoet jouw website aan deze kenmerken?
Ken je dat? Je opent een website en je moet twee minuten wachten totdat die volledig geladen is? Waarschijnlijk niet… de meeste bezoekers haken na drie seconden af.
Dat is dus al een belangrijke reden om een snelle website te hebben (en te houden).
Daarnaast heeft de snelheid invloed op jouw vindbaarheid. Google vindt snelle websites namelijk heel belangrijk. Jouw positie op de zoekresultatenpagina, de ranking, is dus ook afhankelijk van de snelheid. Ben je benieuwd hoe snel jouw website is? Met Google Pagespeed kun je dit meten. De elementen die veel laadtijd hebben, schreeuwen om optimalisatie.
Natuurlijk heb jij vooraf al bedacht welke stappen de bezoeker van jouw website moet nemen om uiteindelijk te converteren. Niet? Dan wordt dat hoog tijd! Wil jij dat de bezoekers van de homepage bijvoorbeeld naar de productpagina gaan en vervolgens gaan afrekenen? Dan moet je dat pad, de ‘customer journey’ zo duidelijk mogelijk maken voor de gebruiker. Hoe gebruiksvriendelijker jouw website, des te gemakkelijker de gebruiker zijn weg vindt.
Je kunt het vergelijken met de looproute van een supermarkt. Die lijkt random, maar daar is goed over nagedacht. Het maakt niet uit wat er op jouw lijstje staat, de route leid jou langs alle schappen in de winkel.
En uiteraard moet de website ook aan de achterkant gebruiksvriendelijk zijn. Het moet geen opgave zijn om in te loggen en uren bezig te zijn met een kleine aanpassing. Daarom is het heel belangrijk om een goed passend CMS (Content Management Systeem) te kiezen.
De kleuren die je op de website gebruikt, zijn vaak afgestemd op de algemene huisstijl. Zo blijft alles mooi in lijn en krijgt je de juiste uitstraling. Toch zou ik niet te ver doorslaan. Je wilt voorkomen dat de website te kleurig wordt. Dat komt de gebruiksvriendelijkheid namelijk niet ten goede. Met voldoende wit houd je het lekker rustig en dat is prettig voor de gebruiker.
De ‘flat design’ trend is al een paar jaar gaande, maar toch zie ik soms websites voorbij komen die er niets mee doen. De term zegt het al: een plat ontwerp. Dat betekent weinig schaduw in het ontwerp en geen driedimensionale elementen. Deze trend beperkt zich overigens niet alleen tot websites, ook besturingssystemen zoals Windows en OS X doen eraan mee. Samen met het kleurgebruik doet dit veel voor de gebruiksvriendelijkheid.
Het flat design zie je ook duidelijk terug in de knoppen op websites. Het is nog steeds duidelijk dat het knoppen zijn, maar dan zonder de driedimensionale effecten. Daarnaast zijn knoppen erg belangrijk. Misschien zijn ze zelfs bepalend voor het uitstippelen van de route van jouw websitebezoekers. Denk nog maar eens terug aan die gebruiksvriendelijkheid. Als je de bezoeker van je homepage via de productpagina naar de betaalpagina wilt leiden, dan kun je daar onder andere knoppen voor inzetten.
Hoe zorg je ervoor dat bezoekers terug blijven komen naar jouw website? Juist, door ze regelmatig nieuwe content aan te bieden. Dat kan natuurlijk van alles zijn. Je kunt net als wij af en toe een nieuw blogartikel plaatsen. Maar je kunt er ook voor kiezen om eens in de zoveel tijd een whitepaper of podcast aan te bieden. Hierin deel je jouw kennis, waarmee je bezoekers blijft verleiden om terug te komen. Voor de inzet van content op jouw website raad ik aan om een contentstrategie te (laten) ontwikkelen.
Dit is tegenwoordig een must. Responsive websites en websites die mobile ready zijn, zijn websites die zich aanpassen aan het schermformaat waar het op bekeken wordt. Zo werkt het zowel op smartphone, tablet en laptop en je hoeft niet voor elk apparaat een andere website te bouwen. Alle websites die wij bouwen zijn standaard responsive. Bekijk dit artikel maar eens op je telefoon (als je dat niet al doet).
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. En bewegend beeld wordt de laatste tijd ook steeds meer ingezet. Op Facebook, Twitter en Instagram zie je steeds meer video. Snapchat en YouTube draaien helemaal om video. Daarom geloven wij er ook in dat bewegende beelden, zoals video of animatie een verrijking zijn voor een website. Je brengt de boodschap hiermee sneller over.
Dit zijn een aantal kenmerken van succesvolle websites. Herken je jouw website hierin?
Samen stippelen we de optimale route uit. We kijken naar de kracht van jouw merk, maar vooral ook naar je positie en je passagiers. Want wat gebeurt er om je merk heen? Waar zitten je klanten én hoe zorgen we daar voor meer interactie en beweging?
11 comments. Leave new
[…] lezer van de blog ‘Waar moet een goede website aan voldoen’ krijgt een pop-up te zien waarin ze een gratis website scan aan kunnen vragen. Elke aanmelding […]
[…] 1. Waar moet een goede website aan voldoen? […]
[…] Laat ik je dan nu vast uit de droom helpen. Via jouw website zullen weinig klanten komen. Waarom? Niemand weet hem te vinden. […]
[…] Laat ik je dan nu vast uit de droom helpen. Via jouw website zullen weinig klanten komen. Waarom? Niemand weet hem te vinden. […]
[…] Waar moet een goede website aan voldoen? […]
[…] De huidige website – In een dag tijd hebben we flink meters gemaakt met het ontwerp, de techniek, de teksten en de inhoud van de website waar je nu naar kijkt. […]
[…] Na het bouwen en aanpassen van vele websites heb ik inmiddels veel ervaring met de combinatie tussen het doel van de klant/website en benodigde functionaliteit in de website. Inmiddels weet ik wel waar een goede website aan moet voldoen. […]
Echt super handige tips die je hier geeft! Ik hou er echt niet van als het te lang duurt met het laden van een website, ik hou daarom mijn website ook goed in de gaten of die nog even snel laad zoals het hoort! Ook zeker wit in de website vind ik zeer rustgevend. En tegenwoordig is een mobiele website ook onmisbaar, veel mensen kijken voortaan op hun telefoon.
[…] Met Bugherd verzamelen we feedback van klanten waar we webdevelopment voor doen. We kunnen de test-website sturen en de klant kan deze van feedback voorzien. […]
[…] Iedere lezer van de blog Waar moet een goede website aan voldoen krijgt een pop-up te zien waarin ze een gratis website scan kunnen aanvragen. Elke aanmelding is […]
[…] Ben jij toe aan een nieuwe website? Dan moet deze hieraan voldoen. […]