Jij wilt een nieuwe website? En je hebt geen idee waar je moet beginnen? Dan is dit artikel voor jou! Onze experts delen waar je over na moet denken voor een succesvolle website.
Een website zet je namelijk niet zomaar even neer. Daar komt veel (denk)werk bij kijken. Het duurt namelijk ongeveer 50 milliseconden (dat is 0,05 seconden) voordat een gebruiker bepaalt of ze jouw website leuk vinden of niet, of ze blijven of vertrekken.
De vraag is dus: wat moet je allemaal voorbereiden voordat je een website kunt (laten) bouwen? Waar moet je aan denken? Wat is belangrijk?
Wij horen vaak: “Ik wil een nieuwe website.” Maar als we vervolgens doorvragen krijgen we zelden een echt doel te horen. Nog veel te vaak wordt het maken van de website als doel gezien, terwijl de website niet meer dan een middel is om het doel te behalen.
Maar wat zijn die doelen dan? Dit zijn een paar voorbeelden:
Zoals je ziet zijn dit hele andere doelen dan “ik wil een nieuwe website”. De tijd dat een website vooral een online visitekaartje was, is namelijk voorbij.
De website is een verlenging van jouw bedrijf. Een kanaal dat onder andere voor meer uitstraling, omzet, klanten, sollicitanten en/of informatievoorziening zorgt.
Lees ook ons artikel Wat is het doel van jouw website? voor een aantal voorbeelden van websites die duidelijk hun doelstellingen voor ogen hebben.
Doel duidelijk? Nu gaan we bekijken wie je wilt bereiken met je website.
Stel je voor dat de ideale klant jouw website bezoekt. Wat wil je dat hij als eerste ziet? Welke mogelijkheden heeft hij op jouw site?
Denk ook nog eens terug aan de belangrijkste doelen die je hebt geformuleerd in de vorige stap. Wil je jouw ideale klant vooral informeren en adviseren? Of wil je dat jouw klant direct een bestelling kan doen? Waar mag de nadruk op liggen?
Het bepalen van de doelgroep start met het stellen van simpele vragen. Zoals deze van Elja Daae bijvoorbeeld:
Nu je inzicht hebt in de doelgroepen en de doelen van jouw website kun je door naar de derde en laatste stap.
Dat neefje van die vriend van je, die heel handig is met de computer? Of toch beter dat gerespecteerde bureau met die hippe lampen waar je iedere dag langsrijdt? Wat je wensen en je budget ook zijn, de juiste webbouwer zit er tussen.
Wij zetten 6 tips voor je op een rij om rekening mee te houden bij de zoektocht naar jouw ideale webbouwer.
In bovenstaande lijst hebben we onderwerpen opgenomen waar wij zelf tijdens websitetrajecten regelmatig mee te maken krijgen. Iedere website-wens is op veel vlakken redelijk gelijkwaardig maar ook op aardig wat vlakken juist heel uniek en specifiek.
Lees het hele artikel over het selecteren van een website ontwikkelaar voor meer informatie.
Je wilt een nieuwe website, om welk reden dan ook. En je hebt je ook nog eens voorbereid op de eerste drie stappen:
Nu is het tijd voor de volgende stappen. Benieuwd welke stappen dat zijn? Dat lees je in een volgende artikel.
Kun je niet wachten? Maak vrijblijvend een afspraak en we praten je graag bij.
Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.
Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:
1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen
2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken
3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen
4) Na akkoord gaan we direct aan de slag
1 comment. Leave new
[…] wint tijd als je vooraf goed hebt nagedacht over het doel van jouw website en wie je wilt […]