073-3030457
[email protected]
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram
RSS
Brand New Journey
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over
  • Vacatures
    • Marketing Creative
  • Contact
  • Offerte aanvragen
Wat is contentmarketing?

Alles wat je Moet Weten over Contentmarketing in 2022

24 August 2021Martijn BloksmaContent, Martijn Bloksma14 comments

Wat is contentmarketing precies? In dit artikel geef ik antwoord op deze vraag en kijken we naar wat niet werkt, wat wel werkt en hoe je zelf aan de slag kunt.

Het feit dat jij dit artikel nu leest zegt iets over onze contentmarketingstrategie. Met dit stuk wilde ik ervoor zorgen dat je onze website vond op het onderwerp contentmarketing, om je vervolgens te helpen bij het antwoord op jouw vraag.

Gerelateerde artikelen

  1. Beginnen met contentmarketing
  2. Meer websitebezoekers met contentmarketing
  3. 15 contentmarketingtools waarmee je uren aan tijd bespaart

Mission accomplished zou ik zeggen.

Want dat is wat contentmarketing voor mij is.

Goede content of waardevolle informatie delen om de juiste doelgroep te bereiken, om een essentiële rol spelen in het oplossen van hun problemen en om uiteindelijk een product of dienst onder de aandacht te brengen.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij het gaat om het creëren en verspreiden van waardevolle informatie voor een specifiek publiek. Uiteindelijk wil je dit publiek aan je binden, je wilt dat ze bij je kopen en je wilt dat ze bij je blijven.

Onze contentmarketingstrategie is simpel. We delen onze kennis over brand, content en web in de vorm van blogs en social media posts.

Deze content helpt ons publiek om zelf aan de slag te gaan. Daardoor zijn we met elkaar verbonden, en als ze hulp nodig hebben met hun brand, content en/of web, dan zijn we er voor ze.

Wat betekent contentmarketing?

De bedenker van de term contentmarketing is Joe Pulizzi. Zijn bedrijf Content Marketing Institute gebruikt de volgende definitie van contentmarketing:

“Contentmarketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action.”

Met name het gedeelte over waardevolle content laat het verschil zien tussen contentmarketing en andere marketingvormen. Als content niets toevoegt voor een potentiële klant spreken we dus niet van contentmarketing.

Wat is content?

Content is informatie met een doel. Dat kan zowel online als offline informatie zijn. Effectieve content bereikt op het juiste moment, via het juiste kanaal het juiste publiek met de juiste boodschap.

Deze vijf soorten content maken wij het meest voor onze opdrachtgevers:

  • Blogs
  • Video’s
  • Infographics
  • Podcasts
  • Nieuwsbrieven, ook wel e-zines genoemd.

Deze vijf soorten zijn nog maar het topje van de ijsberg. Er zijn nog tientallen andere verschillende soorten content te bedenken. E-books bijvoorbeeld. Dat wil overigens niet zeggen dat je alles moet doen.

Ook bij contentmarketing geldt dat ‘less is more’.

Focus je liever op goede content.

Contentmarketing aan de hand van een voorbeeld

Ik denk dat contentmarketing meer gaat leven met een simpel voorbeeld.

Iedereen is aan het suppen tegenwoordig. Je weet wel, staand peddelen op een surfplank. Heel goed voor je en ook nog eens lekker om buiten te doen. Omdat je iedereen zoveel plezier ziet hebben op het water overweeg je ook om een supboard te kopen. Uiteindelijk twijfel je tussen twee aanbieders.

Contentmarketing uitgelegd aan de hand van stand up paddeling
Photo by Laura Stanley from Pexels

Nadat je op de website van Whatsup bent geweest word je overspoeld met advertenties om het product te kopen. De beleving op de website van Suppertje Speciaal is heel anders. Daar lees je over de mooiste plekken om te suppen en hoe je ervoor zorgt dat je jaren plezier hebt van je board. Ook bieden ze een gratis checklist aan van de dingen die je nog meer nodig hebt. Dit is waardevolle kennis, relevante informatie die problemen oplost.

Als je er eindelijk uit bent dat je een supboard gaat kopen, waar doe je dat dan?

Bij Suppertje Speciaal toch?

Zij hebben echt kennis van zaken, ze willen je helpen en niet alleen maar een product verkopen. Zij hebben relevante content gecreëerd waarin de klant centraal staat en dat leidt tot vertrouwen.

Na het kopen van een board ontvang je een paar dagen later een mail met tien tips voor een beginnende supper. Dit bevestigt voor jou de keuze voor Suppertje Speciaal.

Welkom in de wereld van contentmarketing.

Door contentmarketing word je gevonden

Volgens Google’s Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide:

“Creating compelling and useful content will likely influence your website more than any of the other factors discussed here. Users know good content when they see it and will likely want to direct other users to it. This could be through blog posts, social media services, email, forums, or other means.”

Met andere woorden: contentmarketing is belangrijker dan ooit als je gevonden wilt worden. 

Vertel eens hoe contentmarketing werkt

Het uiteindelijke doel van contentmarketing is dus om klanten aan te trekken en te binden.

Ofwel, om van een prospect een klant te maken en van een klant een ambassadeur.

De inspanningen in dit langdurig proces zijn erop gericht om potentiële klanten te verleiden de volgende stap te zetten in de customer journey.

Een aantal bekende modellen die vaak gebruikt worden:

  • See, Think, Do, Care
  • Attract, Convert, Close, Delight
  • ToFu, MoFu, BoFu
  • Hero, Hub, Hygiene

In 11 stappen naar contentmarketingstrategie?

Als je geen tijd en geld wilt verspillen aan content die niets voor jouw bedrijf betekent, is het goed om van tevoren na te denken over een contentmarketingstrategie.

Met de elf stappen hieronder bijvoorbeeld:

Stap 1. Welke doelen wil je behalen met jouw content?

Stap 2. Bepaal de KPI’s, wanneer is het een succes?

Stap 3. Ken jouw publiek, en werk eventueel met een buyer persona

Stap 4. Ken je plek. Hoe doe je het nu tussen de concurrenten?

Stap 5. Bepaal het juiste kanaal voor jouw waardevolle informatie

Stap 6. Denk na over de verschillende soorten content

Stap 7. Bepaal wie wat gaat doen en wanneer het klaar moet zijn

Stap 8. Maak een contentmarketing kalender

Stap 9. Ga aan de slag met content creatie

Stap 10. Denk na over promotie en distributie in jouw contentmarketing plan

Stap 11. Meet de resultaten

Wat zijn de verschillen met inbound marketing?

Inbound marketing is een vorm van digitale marketing die de juiste mensen naar je site lokt via zorgvuldig samengestelde content. Bij inbound marketing draait het voornamelijk om vindbaarheid via zoekmachines, websites en social media.

Bij contentmarketing is dit maar een deel van het verhaal. Ook offline middelen, persoonlijke communicatie, evenementen en mobile kunnen worden ingezet. In tegenstelling tot inbound marketing speelt content promotie, bijvoorbeeld via Google Adwords of radio, een belangrijke rol. Deze promotie wordt vaak tot outbound marketing gerekend.

Zowel in content als in inbound marketing zien we dat er steeds meer marketing automation toegepast wordt. Bij marketing automation zorgt een combinatie van software en strategie er automatisch voor dat er niet alleen meer, maar ook betere leads worden gerealiseerd. Het geeft je meer kansen om jouw potentiële klant te bereiken.

De contentmarketing droom

Droom je even mee?

Jouw marketingafdeling maakt toffe content. Jij bent onder de indruk van het werk en bent ervan overtuigd dat iedereen de content gaat checken en delen.

De content wordt door jouw collega’s op de socialmediakanalen van het bedrijf gedeeld. Een klein beetje klikbudget geeft de content een extra schop.

Dit moet wel een succes worden!

Als je de volgende ochtend op kantoor komt staat de telefoon bij sales roodgloeiend. De leads stromen binnen. Iedereen wil een afspraak en jouw product kopen. Het voelt bijna als slapend rijk worden. De marketingafdeling verdient een loonsverhoging.

Slapend rijk worden met een eenmalige inspanning? Tijd om wakker te worden!

Contentmarketing - Wakker worden!

Helaas leidt contentmarketing niet direct tot succes.

Hoe contentmarketing wel werkt?

Om contentmarketing naar een hoger niveau te tillen moet je vooral geduld en doorzettingsvermogen hebben.

Contentmarketing is echt een kwestie van een lange adem. Vol blijven houden en door blijven gaan. Dat is de manier om potentiële klanten te bereiken en toegevoegde waarde te blijven leveren.

Volgens Joe Pulizzi moet je rekening houden met 15 tot 17 maanden voordat contentmarketing iets oplevert. En een voorwaarde voor succes is dat je consistent bent in je content creatie en in content delen.

Wanneer start jij met contentmarketing?

Ik hoop dat dit artikel duidelijk maakt waarom de inzet van contentmarketing belangrijk is. Als je hulp nodig hebt met contentmarketing of SEO, neem dan contact met ons op!

We staan te popelen om jouw ideale klant te bereiken op het juiste moment via de juiste kanalen met een effectieve contentstrategie. Aarzel dus niet om contact met ons op te nemen.

Tags: content, contentmarketing, contentmarketingstrategie
Previous post WordPress stopt ondersteuning voor Internet Explorer 11. Wat nu? Next post Alles wat je Moet Weten over Branding in 2023

Related Articles

De simpele contentstrategie die wel scoort: hero, hub, hygiene [3H-model]

7 July 2022Martijn Bloksma

Ons reisverslag van 2016

17 January 2017Martijn Bloksma
Blog excuses

De 6 meest gehoorde excuses om niet te gaan bloggen

29 July 2016Martijn Bloksma

14 comments. Leave new

Vind jouw tone of voice in 3 stappen - Brand New Journey
19 October 2021 08:01

[…] is niet nodig, maar een herkenbare tone of voice – en een goede marketingstrategie – helpen wel om je publiek zo ver te krijgen dat ze nog een artikel lezen, bellen met een […]

Reply
De 5W1H methode. Een journalistiek principe in contentmarketing
4 May 2022 10:34

[…] Het eerste wat ik daar namelijk leerde was nieuws herkennen en leren hoe je dat overbrengt: met een nieuwsbericht. Voor het schrijven van een nieuwsbericht bestaat een ezelsbrug. Als je die gebruikt weet je zeker dat je alle benodigde informatie in een bericht zet. Het gaat om het aloude journalistiek principe van de 5W1H methode. Prima toepasbaar ook als je je bezighoudt met contentmarketing. […]

Reply
Contentmarketing in 2020: dit moet je weten - Brand New Journey
4 May 2022 10:46

[…] de basis is contentmarketing heel […]

Reply
We moeten 'iets' met content marketing - Hier beginnen
4 May 2022 10:47

[…] komen nieuwe klanten bij ons omdat ze hebben gehoord dat ze absoluut iets met contentmarketing moeten doen. Maar wat precies? Dat weten ze nog niet helemaal. Ze verwachten dat wij vertellen dat […]

Reply
15 contentmarketing tools waarmee je tijd bespaart
4 May 2022 10:48

[…] met de juiste contentmarketing tools binnen handbereik kun je het werk wel zo aangenaam mogelijk maken. Het internet staat vol met […]

Reply
Wat is een contentkalender en wat moet er in staan?
4 May 2022 10:49

[…] wanneer je het moet posten en hoe vaak. En dan wil je ook nog eens het juiste publiek bereiken. Contentmarketing is zo makkelijk nog […]

Reply
Een Brand Sprint: in drie uur tijd tot de kern van jouw merk - Brand New Journey
4 May 2022 10:50

[…] Als input voor je contentmarketing. […]

Reply
Waar moet een goede website aan voldoen?
4 May 2022 10:52

[…] deel je jouw kennis, waarmee je bezoekers blijft verleiden om terug te komen. Voor de inzet van contentmarketing op jouw website raad ik aan om een contentstrategie te (laten) […]

Reply
Waarom wij zo van formats houden - Brand New Journey
4 May 2022 10:53

[…] hebt besloten dat contentmarketing voor jouw bedrijf een goede aanvulling op de bestaande marketingmix is. Je hebt je leidinggevende […]

Reply
6 goede redenen om met Brand New Journey samen te werken - Brand New Journey
4 May 2022 10:53

[…] wilt iets met contentmarketing? Dan vragen wij […]

Reply
Contentstrategie in 2018: Wat zijn jouw goede voornemens?
4 May 2022 10:54

[…] Toch? Heb je eigenlijk wel duidelijk voor ogen wat je wilt bereiken met contentmarketing? […]

Reply
Hoe schrijf je een blog? Dagelijks verse content
4 May 2022 10:58

[…] ik veel geleerd van mijn Amerikaanse collega’s. Zij schrijven regelmatig over de combinatie contentmarketing en […]

Reply
Vind jouw tone of voice in 3 stappen - Brand New Journey
4 May 2022 11:00

[…] een herkenbare tone of voice als onderdeel van je branding – en een goede strategie voor jouw contentmarketing – helpen wel om je publiek zo ver te krijgen dat ze nog een artikel lezen, bellen met een […]

Reply
20 onmisbare tools voor jou als contentspecialist - Brand New Journey
4 May 2022 11:00

[…] houd me dagelijks bezig met contentmarketing, het schrijven van blogs, het ontwerpen van huisstijlmiddelen, fotografie, video en beeldbewerking. […]

Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

Tags

beveiliging blog business bucket list cms content contentcreatie Content marketing Contentplanning content producer Content strategie Copywriting cultuur Development E-mail marketing E-mail nieuwsbrieven evenement event headline hero hr hub hygiene Identiteit Infographic inspiratie instagram leads Logo marketing persbericht podcast productiviteit security Social media Storytelling team tools traffic update verslag Visuals Webdesign Website weekendinspiratie wordpress

Contact

Brand New Journey B.V.
Europalaan 28D
5232 BC 's-Hertogenbosch
073-3030457
[email protected]
KvK-nummer: 63353431
btw-nummer: 855199933B01

Handig

  • Wie we zijn
  • Blog
  • Werken bij Brand New Journey
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • WordPress manual
  • Offerte aanvragen
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Hét marketingbureau van Den Bosch

Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.

© 2022 All rights reserved. Marketingbureau Brand New Journey B.V. uit Den Bosch
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

 

 

Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen

2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken

3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen

4) Na akkoord gaan we direct aan de slag