073-3030457
checkin@brandnewjourney.nl
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram
RSS
Brand New Journey
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over
  • Vacatures
  • Contact
  • Offerte aanvragen
Wat is contentmarketing?

Wat is contentmarketing en hoe scoor je ermee?

24 August 2021Martijn BloksmaContent, Martijn Bloksma1 comment

Wat is contentmarketing precies? In dit artikel geef ik antwoord op deze vraag en kijken we naar wat niet werkt, wat wel werkt en hoe je zelf aan de slag kunt.

Het feit dat jij dit artikel nu leest zegt iets over onze contentmarketingstrategie. Met dit stuk wilde ik ervoor zorgen dat je onze website vond op het onderwerp contentmarketing, om je vervolgens te helpen bij het antwoord op jouw vraag.

Mission accomplished zou ik zeggen.

Want dat is wat contentmarketing voor mij is.

Goede content of waardevolle informatie delen om de juiste doelgroep te bereiken, om een essentiële rol spelen in het oplossen van hun problemen en om uiteindelijk een product of dienst onder de aandacht te brengen.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij het gaat om het creëren en verspreiden van waardevolle informatie voor een specifiek publiek. Uiteindelijk wil je dit publiek aan je binden, je wilt dat ze bij je kopen en je wilt dat ze bij je blijven.

Onze contentmarketingstrategie is simpel. We delen onze kennis over brand, content en web in de vorm van blogs en social media posts.

Deze content helpt ons publiek om zelf aan de slag te gaan. Daardoor zijn we met elkaar verbonden, en als ze hulp nodig hebben met hun brand, content en/of web, dan zijn we er voor ze.

Wat betekent contentmarketing?

De bedenker van de term contentmarketing is Joe Pulizzi. Zijn bedrijf Content Marketing Institute gebruikt de volgende definitie van contentmarketing:

“Contentmarketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action.”

Met name het gedeelte over waardevolle content laat het verschil zien tussen contentmarketing en andere marketingvormen. Als content niets toevoegt voor een potentiële klant spreken we dus niet van contentmarketing.

Wat is content?

Content is informatie met een doel. Dat kan zowel online als offline informatie zijn. Effectieve content bereikt op het juiste moment, via het juiste kanaal het juiste publiek met de juiste boodschap.

Deze vijf soorten content maken wij het meest voor onze opdrachtgevers:

  • Blogs
  • Video’s
  • Infographics
  • Podcasts
  • Nieuwsbrieven, ook wel e-zines genoemd.

Deze vijf soorten zijn nog maar het topje van de ijsberg. Er zijn nog tientallen andere verschillende soorten content te bedenken. E-books bijvoorbeeld. Dat wil overigens niet zeggen dat je alles moet doen.

Ook bij contentmarketing geldt dat ‘less is more’.

Focus je liever op goede content.

Contentmarketing aan de hand van een voorbeeld

Ik denk dat contentmarketing meer gaat leven met een simpel voorbeeld.

Iedereen is aan het suppen tegenwoordig. Je weet wel, staand peddelen op een surfplank. Heel goed voor je en ook nog eens lekker om buiten te doen. Omdat je iedereen zoveel plezier ziet hebben op het water overweeg je ook om een supboard te kopen. Uiteindelijk twijfel je tussen twee aanbieders.

Contentmarketing uitgelegd aan de hand van stand up paddeling

Photo by Laura Stanley from Pexels

Nadat je op de website van Whatsup bent geweest word je overspoeld met advertenties om het product te kopen. De beleving op de website van Suppertje Speciaal is heel anders. Daar lees je over de mooiste plekken om te suppen en hoe je ervoor zorgt dat je jaren plezier hebt van je board. Ook bieden ze een gratis checklist aan van de dingen die je nog meer nodig hebt. Dit is waardevolle kennis, relevante informatie die problemen oplost.

Als je er eindelijk uit bent dat je een supboard gaat kopen, waar doe je dat dan?

Bij Suppertje Speciaal toch?

Zij hebben echt kennis van zaken, ze willen je helpen en niet alleen maar een product verkopen. Zij hebben relevante content gecreëerd waarin de klant centraal staat en dat leidt tot vertrouwen.

Na het kopen van een board ontvang je een paar dagen later een mail met tien tips voor een beginnende supper. Dit bevestigt voor jou de keuze voor Suppertje Speciaal.

Welkom in de wereld van contentmarketing.

Door contentmarketing word je gevonden

Volgens Google’s Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide:

“Creating compelling and useful content will likely influence your website more than any of the other factors discussed here. Users know good content when they see it and will likely want to direct other users to it. This could be through blog posts, social media services, email, forums, or other means.”

Met andere woorden: contentmarketing is belangrijker dan ooit als je gevonden wilt worden. 

Vertel eens hoe contentmarketing werkt

Het uiteindelijke doel van contentmarketing is dus om klanten aan te trekken en te binden.

Ofwel, om van een prospect een klant te maken en van een klant een ambassadeur.

De inspanningen in dit langdurig proces zijn erop gericht om potentiële klanten te verleiden de volgende stap te zetten in de customer journey.

Een aantal bekende modellen die vaak gebruikt worden:

  • See, Think, Do, Care
  • Attract, Convert, Close, Delight
  • ToFu, MoFu, BoFu
  • Hero, Hub, Hygiene

In 11 stappen naar contentmarketingstrategie?

Als je geen tijd en geld wilt verspillen aan content die niets voor jouw bedrijf betekent, is het goed om van tevoren na te denken over een contentmarketingstrategie.

Met de elf stappen hieronder bijvoorbeeld:

Stap 1. Welke doelen wil je behalen met jouw content?

Stap 2. Bepaal de KPI’s, wanneer is het een succes?

Stap 3. Ken jouw publiek, en werk eventueel met een buyer persona

Stap 4. Ken je plek. Hoe doe je het nu tussen de concurrenten?

Stap 5. Bepaal het juiste kanaal voor jouw waardevolle informatie

Stap 6. Denk na over de verschillende soorten content

Stap 7. Bepaal wie wat gaat doen en wanneer het klaar moet zijn

Stap 8. Maak een contentmarketing kalender

Stap 9. Ga aan de slag met content creatie

Stap 10. Denk na over promotie en distributie in jouw contentmarketing plan

Stap 11. Meet de resultaten

Wat zijn de verschillen met inbound marketing?

Inbound marketing is een vorm van digitale marketing die de juiste mensen naar je site lokt via zorgvuldig samengestelde content. Bij inbound marketing draait het voornamelijk om vindbaarheid via zoekmachines, websites en social media.

Bij contentmarketing is dit maar een deel van het verhaal. Ook offline middelen, persoonlijke communicatie, evenementen en mobile kunnen worden ingezet. In tegenstelling tot inbound marketing speelt content promotie, bijvoorbeeld via Google Adwords of radio, een belangrijke rol. Deze promotie wordt vaak tot outbound marketing gerekend.

Zowel in content als in inbound marketing zien we dat er steeds meer marketing automation toegepast wordt. Bij marketing automation zorgt een combinatie van software en strategie er automatisch voor dat er niet alleen meer, maar ook betere leads worden gerealiseerd. Het geeft je meer kansen om jouw potentiële klant te bereiken.

De contentmarketing droom

Droom je even mee?

Jouw marketingafdeling maakt toffe content. Jij bent onder de indruk van het werk en bent ervan overtuigd dat iedereen de content gaat checken en delen.

De content wordt door jouw collega’s op de socialmediakanalen van het bedrijf gedeeld. Een klein beetje klikbudget geeft de content een extra schop.

Dit moet wel een succes worden!

Als je de volgende ochtend op kantoor komt staat de telefoon bij sales roodgloeiend. De leads stromen binnen. Iedereen wil een afspraak en jouw product kopen. Het voelt bijna als slapend rijk worden. De marketingafdeling verdient een loonsverhoging.

Slapend rijk worden met een eenmalige inspanning? Tijd om wakker te worden!

Contentmarketing - Wakker worden!

Helaas leidt contentmarketing niet direct tot succes.

Hoe contentmarketing wel werkt?

Om contentmarketing naar een hoger niveau te tillen moet je vooral geduld en doorzettingsvermogen hebben.

Contentmarketing is echt een kwestie van een lange adem. Vol blijven houden en door blijven gaan. Dat is de manier om potentiële klanten te bereiken en toegevoegde waarde te blijven leveren.

Volgens Joe Pulizzi moet je rekening houden met 15 tot 17 maanden voordat contentmarketing iets oplevert. En een voorwaarde voor succes is dat je consistent bent in je content creatie en in content delen.

Wanneer start jij met contentmarketing?

Ik hoop dat dit artikel duidelijk maakt waarom de inzet van contentmarketing belangrijk is. Als je hulp nodig hebt met contentmarketing of SEO, neem dan contact met ons op!

We staan te popelen om jouw ideale klant te bereiken op het juiste moment via de juiste kanalen met een effectieve contentstrategie. Aarzel dus niet om contact met ons op te nemen.

Tags: content, contentmarketing, contentmarketingstrategie
Previous post WordPress stopt ondersteuning voor Internet Explorer 11. Wat nu? Next post Wat is branding en waarom is het zo belangrijk voor jouw bedrijf? + 5 inspirerende voorbeelden

Related Articles

Blog excuses

De 6 meest gehoorde excuses om niet te gaan bloggen

29 July 2016Martijn Bloksma
Contentstrategie: Hero, Hub en Hygiene model

De simpele contentstrategie die wel scoort: hero, hub, hygiene [3H-model]

7 June 2017Martijn Bloksma
graphic design inspiratie

Graphic Design Inspiratie: 10+ geweldige bronnen die wij dagelijks opnieuw aanboren

27 July 2016Judith van Boxtel

1 comment. Leave new

Vind jouw tone of voice in 3 stappen - Brand New Journey
19 October 2021 08:01

[…] is niet nodig, maar een herkenbare tone of voice – en een goede marketingstrategie – helpen wel om je publiek zo ver te krijgen dat ze nog een artikel lezen, bellen met een […]

Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tags

beveiliging blog business bucket list cms content contentcreatie Content marketing Contentplanning content producer Content strategie Copywriting cultuur Development E-mail marketing E-mail nieuwsbrieven Emailmarketing evenement event headline hero hub Huisstijl hygiene Identiteit Infographic inspiratie instagram leads Logo persbericht podcast productiviteit security Social media Storytelling team tools traffic update verslag Visuals Webdesign Website weekendinspiratie wordpress

Contact

Brand New Journey B.V.
Europalaan 28D
5232 BC 's-Hertogenbosch
073-3030457
checkin@brandnewjourney.nl
KvK-nummer: 63353431
btw-nummer: 855199933B01

Handig

  • Wie we zijn
  • Blog
  • Werken bij Brand New Journey
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • WordPress manual
  • Offerte aanvragen
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Over Brand New Journey

Samen stippelen we de optimale route uit. We kijken naar de kracht van jouw merk, maar vooral ook naar je positie en je passagiers. Want wat gebeurt er om je merk heen? Waar zitten je klanten én hoe zorgen we daar voor meer interactie en beweging?

© 2022 All rights reserved. Marketingbureau Brand New Journey B.V. uit Den Bosch

Offerte aanvragen

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen

2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken

3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen

4) Na akkoord gaan we direct aan de slag