In dit artikel lees je waarom jij een contentkalender nodig hebt en wat je moet doen om er één te maken.
Het is moeilijk om bij te houden wat je moet posten, wanneer je het moet posten en hoe vaak. En dan wil je ook nog eens het juiste publiek bereiken. Contentmarketing is zo makkelijk nog niet.
Iedere dag voelt als een strijd tegen de klok.
Gelukkig kan het ook anders.
Geen zorgen, wij staan je bij in deze strijd!
We weten allemaal dat content koning is, maar het kan soms lastig zijn om het overzicht te houden met al je sociale media berichten, blog artikelen en e-mail nieuwsbrieven. Een contentplanning helpt je terug in het zadel door je marketinginspanningen voor het komende jaar te plannen.
Dit artikel laat je zien wat een contentkalender is en hoe die je kan helpen. We gaan in op de verschillende onderdelen van je planning, wat er in moet staan en waarom ze belangrijk zijn.
Een contentkalender of contentplanning is een manier om je content van week tot week te plannen. Het helpt je georganiseerd te blijven en zorgt ervoor dat je altijd verse content hebt om met je lezers te delen.
In de praktijk zie je dat er veel gebruik gemaakt wordt van een Excel bestand, Google Spreadsheet of Google Calendar. Wij maken zelf gebruik van Asana, een flexibel projectmanagementsysteem.
Een contentplanning helpt je dus bij het plannen van de content. Een aantal veelgehoorde redenen om met een planning te werken:
Er gaat veel tijd zitten in het maken van goede content en het zou zonde zijn als deze content niet het podium krijgt dat het verdient. Op het juiste moment voor het juiste publiek kan de content ontzettend waardevol zijn. Een goede planning helpt dus als je content gaat verspreiden.
Voordat je een planning gaat maken, moet je over een aantal dingen nadenken.
Bepaal eerst wat de doelen zijn voor de content die je gaat maken. Dit helpt je te bepalen welke content waar op de kalender moet komen. Wat ook belangrijk is, is dat je realistisch blijft. Stop geen 15 berichten in een week als je dat niet iedere week vol gaat houden. Ga liever voor consistentie.
Uiteindelijk moet je het volgende bepalen:
Brainstorm vervolgens met je team over verschillende onderwerpen en zet alles in de planning.
In de contentkalender geef je een aantal essentiële zaken aan:
Onze contentkalender bevat daarnaast nog een aantal andere zaken:
Over het algemeen zijn dit de mensen die de contentkalender gebruiken om waardevolle content te maken en te delen:
Het duurt nog ruim anderhalve maand, maar iedereen is al druk bezig met kerstcadeaus. Volgens de jouw contentmarketingstrategie is dit een belangrijk moment in het jaar. Daarom is het zaak om nu al na te denken over slimme campagnes rondom dit onderwerp.
Sterker nog, deze campagnes hadden eigenlijk al live moeten zijn.
Gelukkig werk je een kwartaal vooruit en stonden deze campagnes in april al op de contentkalender. De copywriter heeft de teksten al geschreven, de vormgever alle afbeeldingen al op maat klaargezet en de developer heeft een speciale landingspagina voor de website gemaakt. Iedereen heeft de benodigde content gecreëerd.
Alle content krijgt een laatste check en kan ingepland worden. Onder het genot van een kopje koffie genieten jullie samen van de kracht van een goede contentplanning.
Een contentkalender is nooit klaar – Evalueer bijvoorbeeld na drie maanden je contentkalender. Wat wordt goed gelezen en wat minder goed? Zijn de dagen waarop je publiceert wel de juiste? En zijn er tijdstippen te bedenken die beter aansluit bij jouw publiek?
Blijf scherp – Die ene leuke inhaker die al sinds het begin van het jaar op de kalender staat is misschien in de huidige situatie niet zo handig. Blijf dus op de hoogte van het laatste nieuws en check regelmatig of jouw contentkalender nog aansluit.
Kijk uit met die automatische piloot – Dit punt sluit wel een beetje aan op het vorige. Kijk uit met tools die het proces automatiseren voor je. Toegegeven, ze kunnen het leven een stuk simpeler maken. Maar helaas zie ik te vaak in de praktijk dat dit soort tools je lui maken, waardoor je belangrijke zaken over het hoofd ziet.
Blijf creatief – Organiseer regelmatig een brainstormsessie met je collega’s. En dan niet alleen met jouw marketingcollega’s, maar schakel ook eens de hulp in van sales en van de collega’s van klantcontact. Zij weten als geen ander waar jouw publiek behoefte aan heeft. Vul de contentkalender regelmatig aan met deze nieuwe inspiratie.
Leuk dat je content hebt gemaakt, maar het wordt pas echt leuk als het op het juiste moment en op het juiste kanaal verspreid wordt. En als je daarmee dus het juiste publiek bereikt.
Content wordt briljante content als het ook een doel dient. Dus als een blog die moet zorgen voor meer nieuwsbriefaanmeldingen ook daadwerkelijk zorgt voor meer abonnees. Of een social post die voor extra ticketverkoop zorgt.
Als jij ook briljante content wilt maken van goede content, dan is dit het moment om aan de slag te gaan met een contentplanning.
Tot slot zijn hier vijf tips voor het gebruik van een contentkalender:
De sleutel tot succes is het maken van een contentplanning die past bij jouw behoeften en verlangens. Hopelijk hebben we je met dit artikel voldoende handvatten aangereikt om een effectieve contentkalender vorm te geven.
Mocht je hulp nodig hebben, neem dan gerust contact op met een van onze experts voor meer informatie.
Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.
Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:
1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen
2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken
3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen
4) Na akkoord gaan we direct aan de slag