073-3030457
[email protected]
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram
RSS
Brand New Journey
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over
  • Vacatures
    • Marketing Creative
  • Contact
  • Offerte aanvragen

De 5W1H methode. Een journalistiek principe in contentmarketing

10 March 2020Nelleke BraamContent1 comment

Vorige week redigeerde ik een tekst die een klant had aangeleverd. Het ging om een nieuwsbericht over een naamswijziging. Prima bericht, maar toen ik het bericht had doorgelezen, miste ik één ding. Iets wat mijn collega’s niet eens opviel.

Er werd namelijk niet vermeld wannéér die naamswijziging inging. In mijn beleving was het onmisbare informatie. Het moest vermeld worden.

Dat is natuurlijk inherent aan mijn vak. Als tekstschrijver vallen me bepaalde dingen op.

Maar het was dus verder nog niemand opgevallen. Waarom viel het mij dan wel op?

Dat vindt zijn oorsprong in de eerste weken van mijn opleiding journalistiek. Blijkbaar heb ik toch echt wel iets opgestoken tijdens die zes jaar studeren (ja, ik nam er de tijd voor).

Basisregel

Het eerste wat ik daar namelijk leerde was nieuws herkennen en leren hoe je dat overbrengt: met een nieuwsbericht. Voor het schrijven van een nieuwsbericht bestaat een ezelsbrug. Als je die gebruikt weet je zeker dat je alle benodigde informatie in een bericht zet. Het gaat om het aloude journalistiek principe van de 5W1H methode. Prima toepasbaar ook als je je bezighoudt met contentmarketing.

Die afkorting staat voor een aantal vragen, die je jezelf stelt voordat je een bericht gaat schrijven:

  • Wat is het nieuws?
  • Wie is de hoofdrolspeler?
  • Waar vindt het plaats?
  • Wanneer vindt het plaats?
  • Waarom is dit (nu) nieuwswaardig voor de lezer?
  • Hoe is het gebeurd?

Fietsen en veters strikken

Toch raar, want na mijn studie heb ik geen journalistiek werk meer gedaan, maar blijkbaar zit die basisregel er zo ingebakken dat ik er onbewust rekening mee houd. Het zal wel net zoiets zijn als fietsen en veters strikken, dat verleer je niet.

Toen ik er wat verder over nadacht, bleek dat ik die basisregel eigenlijk altijd toepas in mijn werk. Of het nu gaat om een video script, een blog of een interview met een expert.

Een mooi voorbeeld van een blog waarin alle vragen aan bod komen, is dit bericht dat mijn collega Kayleigh vorig jaar schreef voor ABS Autoherstel. Hierin gaat het over een heropening van een ABS-vestiging in Ommen vanwege een overname. Hier geeft Kayleigh antwoord op alle vragen. En dat kan ook, omdat het om heel duidelijk nieuws gaat. Er is een overname, er is een duidelijk datum en hoofdpersoon. Het verhaal dat achter het nieuws zit, vertellen we door de hoe-vraag te beantwoorden: Hoe verliep de overname?

De belangrijkste W

Maar op heel veel content die we maken zijn lang niet alle vragen van toepassing. Er is geen harde nieuwsaanleiding, geen duidelijk plaats waar het zich afspeelt. Het gaat veel vaker om kennis delen en verhalen vertellen.

Maar één van de 5 W’s is altijd belangrijk, die stel ik me (onbewust) bij alle content die we maken. Want als we die niet kunnen beantwoorden, hoeven we niet te gaan schrijven. En dat is de Waarom-vraag. Waarom wil de doelgroep dit lezen? Waarom is dit interessant?

Want als de content de doelgroep niet aanspreekt, bekijkt niemand jouw content, en bereik je het doel niet. Dus: zonde van de tijd. Stel je dus al bij een contentidee de vraag: waarom zou mijn doelgroep dit willen lezen?

Tags: Content marketing, Content strategie, contentcreatie, Copywriting
Previous post Contentmarketing in 2020: dit moet je weten Next post 9 Voorbeelden van Hero content

Related Articles

De populairste blogs van 2016 hier bij Brand New Journey

11 January 2017Martijn Bloksma

We moeten ‘iets’ met contentmarketing – begin hier!

13 September 2017Nelleke Braam
Headlines

Zo schrijf jij de perfecte headline voor jouw content

14 June 2017Martijn Bloksma

1 comment. Leave new

Zo schrijf je een Coronabeleid | Brand New Journey
19 November 2021 13:23

[…] Ik had beter eerst de blog van collega Nelleke kunnen lezen over het effectief overbrengen van een boodschap. […]

Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

Tags

beveiliging blog business bucket list cms content contentcreatie Content marketing Contentplanning content producer Content strategie Copywriting cultuur Development E-mail marketing E-mail nieuwsbrieven evenement event headline hero hr hub hygiene Identiteit Infographic inspiratie instagram leads Logo marketing persbericht podcast productiviteit security Social media Storytelling team tools traffic update verslag Visuals Webdesign Website weekendinspiratie wordpress

Contact

Brand New Journey B.V.
Europalaan 28D
5232 BC 's-Hertogenbosch
073-3030457
[email protected]
KvK-nummer: 63353431
btw-nummer: 855199933B01

Handig

  • Wie we zijn
  • Blog
  • Werken bij Brand New Journey
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • WordPress manual
  • Offerte aanvragen
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Hét marketingbureau van Den Bosch

Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.

© 2022 All rights reserved. Marketingbureau Brand New Journey B.V. uit Den Bosch
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

 

 

Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen

2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken

3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen

4) Na akkoord gaan we direct aan de slag