073-3030457
[email protected]
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram
RSS
Brand New Journey
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over
  • Vacatures
    • Marketing Creative
  • Contact
  • Offerte aanvragen
Wat is jouw tone of voice?

Vind jouw tone of voice in 3 stappen

19 October 2021Nelleke BraamBranding1 comment

Een eerste indruk van een website hebben bezoekers onbewust al in minder dan een seconde. In die tijd hebben ze nog geen woord gelezen, die indruk is visueel.

Hoe zorg je ervoor dat mensen blijven hangen en verder klikken op je website? Daar dragen verschillende factoren aan bij. Een daarvan is de tone of voice, of merkgeluid. Wat dat is en hoe je zorgt voor een herkenbaar merkgeluid, dat lees je hier.

Wat is een tone of voice?

De tone of voice van jouw merk, van jouw bedrijf is de taal die je spreekt. Die taal raakt jouw doelgroep, zorgt voor een herkenbaar geluid en draagt de merkwaarden uit.

Die tone of voice bestaat -heel verrassend- uit twee onderdelen:

  • De voice is de stem waarmee je jouw boodschap verkondigt. Het gaat om de inhoud, om wát je zegt. Waarom bestaat jouw bedrijf? Wat zijn je kernwaarden? Welk probleem los jij op?

Die boodschap komt voort uit je merkverhaal. Als je dat niet helder hebt, kan het lastig zijn om een tone of voice te bepalen. Hier lees je meer over een merkverhaal en hoe je dat op papier zet.

  • De tone, is simpelweg de toon die je aanslaat. Hiermee zorg je dat die boodschap geloofwaardig overkomt en past bij jouw publiek en hun verwachtingen. Welke toon past bij jouw bedrijf? Veel bedrijven beschrijven zichzelf als innovatief. Maar dat is geen toon. Er bestaat geen innovatieve manier van praten. Een toon kan wel nieuwsgierig zijn, of enthousiast, eigenzinnig of zelfs nostalgisch.

Dit komt voort uit wie je doelgroep is en via welk kanaal je ze benadert. Een zeventienjarige scholier spreek je anders aan dan een accountant van 47. En op LinkedIn gebruik je andere woorden dan in een Instagram post.

Waarom heb ik een tone of voice nodig?

Je denk misschien: maar zo’n tone of voice is toch helemaal niet nodig? Zolang de mensen mijn product kopen of een afspraak inplannen.

Klopt.

Het is niet nodig, maar een herkenbare tone of voice als onderdeel van je branding – en een goede strategie voor jouw contentmarketing – helpen wel om je publiek zo ver te krijgen dat ze nog een artikel lezen, bellen met een vraag of een afspraak inplannen.

Een tone of voice geeft jouw merk persoonlijkheid en wekt vertrouwen. Een tone of voice zorgt voor herkenbaarheid, onderscheidt je van de concurrent en zorgt voor uniformiteit in alle boodschappen die jouw bedrijf naar buiten brengt, voor een eenduidige uitstraling. Van out of office bericht tot website. Het moet eigenlijk lijken alsof alle teksten door één persoon zijn geschreven.

In 3 stappen naar jouw tone of voice

Een tone of voice is onderdeel van je brand strategy. Het is een middel om jouw merkwaarden op een eenduidige manier naar buiten te brengen. Deze drie stappen helpen je op weg.

  1. Zet je merkverhaal op papier. Het verhaal van jouw merk is meer dan een leuk verhaaltje op de website. Het is de communicatieve vertaling van jouw merkidentiteit en merkconcept. Dat is de perfecte basis voor een tone of voice.

Dit is niet iets wat je zomaar doet, vaak komt het aan bod als je de merkstrategie gaat bepalen of onder de loep neemt.

  1. Bepaal je doelgroep. Als jij weet wie je wilt bereiken, kun je hen ook op de juiste manier aanspreken. Bedenk wat die doelgroep wil horen. Hoe kun je ze helpen bij hun vragen?

Denk vanuit de klant, denk outside in. Je wilt geen ‘wij van wc eend’-verhaal, maar je wilt juist de doelgroep aanspreken en ze laten weten dat jij hun probleem kunt oplossen, dat jij ze helpt.

  1. Bepaal hoe je wilt overkomen. Omschrijf jouw tone. Leg het vast, zodat iedereen binnen het bedrijf op eenzelfde manier communiceert.

Vooral voor mensen die veel teksten schrijven is het handig om ergens op terug te kunnen vallen. Ook nieuwe medewerkers krijgen hierdoor snel een gevoel bij het bedrijf.

Tips voor jouw tone of voice

Een paar dingen om aan te denken als je jouw tone of voice op papier zet:

  1. Spreek je de lezer aan met je of u?
  2. Gebruik geen jargon. Zoek andere woorden en omschrijvingen die ook voor mensen buiten jouw vakgebied duidelijk zijn. Jij bent de specialist, daarom komen je klanten bij jou. Maar houd er rekening mee dat ze niet al jouw specialistische termen begrijpen.
  3. Gebruik actieve zinnen.
  4. Let op je spelling! Het vertrouwen van potentiële klanten winnen is niet gemakkelijk. Spelfouten op je website of in je nieuwsbrief helpen daar echt niet bij. Het staat slordig en onprofessioneel.
  5. Humor mag, maar het moet wel bij je merk en doelgroep passen
  6. Per kanaal verschilt je taal

Kom je er toch niet helemaal uit?

Heb je vragen of zin om eens te sparren?

Wij helpen je graag verder.

Tags: branding, tone of voice
Previous post Een Brand Sprint: in drie uur tijd tot de kern van jouw merk Next post Waarom je meteen aan de slag moet met jouw merkverhaal

1 comment. Leave new

Wat kost een nieuwe website? - Brand New Journey
19 November 2021 13:12

[…] krijgt: er zijn zo’n 47.000 templates beschikbaar. Met jouw eigen huisstijl, kleuren, tone of voice en beelden komen we zeker weten tot de juiste […]

Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

Tags

beveiliging blog business bucket list cms content contentcreatie Content marketing Contentplanning content producer Content strategie Copywriting cultuur Development E-mail marketing E-mail nieuwsbrieven evenement event headline hero hr hub hygiene Identiteit Infographic inspiratie instagram leads Logo marketing persbericht podcast productiviteit security Social media Storytelling team tools traffic update verslag Visuals Webdesign Website weekendinspiratie wordpress

Contact

Brand New Journey B.V.
Europalaan 28D
5232 BC 's-Hertogenbosch
073-3030457
[email protected]
KvK-nummer: 63353431
btw-nummer: 855199933B01

Handig

  • Wie we zijn
  • Blog
  • Werken bij Brand New Journey
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • WordPress manual
  • Offerte aanvragen
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Hét marketingbureau van Den Bosch

Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.

© 2022 All rights reserved. Marketingbureau Brand New Journey B.V. uit Den Bosch
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

 

 

Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen

2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken

3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen

4) Na akkoord gaan we direct aan de slag