Een eerste indruk van een website hebben bezoekers onbewust al in minder dan een seconde. In die tijd hebben ze nog geen woord gelezen, die indruk is visueel.
Hoe zorg je ervoor dat mensen blijven hangen en verder klikken op je website? Daar dragen verschillende factoren aan bij. Een daarvan is de tone of voice, of merkgeluid. Wat dat is en hoe je zorgt voor een herkenbaar merkgeluid, dat lees je hier.
De tone of voice van jouw merk, van jouw bedrijf is de taal die je spreekt. Die taal raakt jouw doelgroep, zorgt voor een herkenbaar geluid en draagt de merkwaarden uit.
Die tone of voice bestaat -heel verrassend- uit twee onderdelen:
Die boodschap komt voort uit je merkverhaal. Als je dat niet helder hebt, kan het lastig zijn om een tone of voice te bepalen. Hier lees je meer over een merkverhaal en hoe je dat op papier zet.
Dit komt voort uit wie je doelgroep is en via welk kanaal je ze benadert. Een zeventienjarige scholier spreek je anders aan dan een accountant van 47. En op LinkedIn gebruik je andere woorden dan in een Instagram post.
Je denk misschien: maar zo’n tone of voice is toch helemaal niet nodig? Zolang de mensen mijn product kopen of een afspraak inplannen.
Klopt.
Het is niet nodig, maar een herkenbare tone of voice als onderdeel van je branding – en een goede strategie voor jouw contentmarketing – helpen wel om je publiek zo ver te krijgen dat ze nog een artikel lezen, bellen met een vraag of een afspraak inplannen.
Een tone of voice geeft jouw merk persoonlijkheid en wekt vertrouwen. Een tone of voice zorgt voor herkenbaarheid, onderscheidt je van de concurrent en zorgt voor uniformiteit in alle boodschappen die jouw bedrijf naar buiten brengt, voor een eenduidige uitstraling. Van out of office bericht tot website. Het moet eigenlijk lijken alsof alle teksten door één persoon zijn geschreven.
Een tone of voice is onderdeel van je brand strategy. Het is een middel om jouw merkwaarden op een eenduidige manier naar buiten te brengen. Deze drie stappen helpen je op weg.
Dit is niet iets wat je zomaar doet, vaak komt het aan bod als je de merkstrategie gaat bepalen of onder de loep neemt.
Denk vanuit de klant, denk outside in. Je wilt geen ‘wij van wc eend’-verhaal, maar je wilt juist de doelgroep aanspreken en ze laten weten dat jij hun probleem kunt oplossen, dat jij ze helpt.
Vooral voor mensen die veel teksten schrijven is het handig om ergens op terug te kunnen vallen. Ook nieuwe medewerkers krijgen hierdoor snel een gevoel bij het bedrijf.
Een paar dingen om aan te denken als je jouw tone of voice op papier zet:
Kom je er toch niet helemaal uit?
Heb je vragen of zin om eens te sparren?
Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.
Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:
1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen
2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken
3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen
4) Na akkoord gaan we direct aan de slag
1 comment. Leave new
[…] krijgt: er zijn zo’n 47.000 templates beschikbaar. Met jouw eigen huisstijl, kleuren, tone of voice en beelden komen we zeker weten tot de juiste […]