073-3030457
[email protected]
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram
RSS
Brand New Journey
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over
  • Vacatures
    • Marketing Creative
  • Contact
  • Offerte aanvragen
Hoe schrijf je een blog?

Hoe schrijf je een blog? Dagelijks verse content

20 July 2016Martijn BloksmaContent4 comments

Hoe schrijf je dagelijks een blog? Ik zou het graag willen. Niet alleen omdat ik het leuk vind om te schrijven, maar ook omdat ik benieuwd ben of de verhalen die ik lees kloppen:

  • Google houdt ervan als jouw website regelmatig voorzien wordt van verse content.
  • Zakelijke websites met tussen de 401 en 1.000 pagina’s krijgen 6x meer leads dan websites met 51 tot 100 pagina’s.
  • 483% meer webtraffic na vijf weken dagelijks bloggen.
  • Hubspot vond in een experiment uit dat minder bloggen zorgde voor 30% minder webtraffic.
  • 7 redenen waarom ieder merk een blog nodig heeft.

Toch is dagelijks bloggen niet iets wat me van nature makkelijk afgaat.

Sterker nog, ik struggle er mee. Het is namelijk niet niks om iedere dag interessante content te verzinnen en via mijn toetsenbord op jouw scherm te krijgen. Maar het wordt wel steeds makkelijker.

De afgelopen tijd heb ik veel geleerd van mijn Amerikaanse collega’s. Zij schrijven regelmatig over de combinatie contentmarketing en productiviteit.

Daar heb ik een aantal lessen geleerd, die handig zijn voor jou. Voor als je ook dagelijks wilt gaan bloggen.

Dagelijks bloggen: Tijd is de vijand

Ik hoor je al denken. Dagelijks bloggen gaat me echt niet lukken. Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor? Hoe moet ik dat nog naast mijn normale werkzaamheden doen? Ik krijg dat toch niet allemaal in 24 uur gepropt?

Maar als ik het kan, dan kan jij het toch ook? Eens, bloggen is onderdeel van mijn werk. Maar voor Brand New Journey doe ik het ook naast al het werk dat ik voor onze opdrachtgevers uitvoer.

Sterker nog, ik pas de tips die ik verder met je deel ook toe op de opdrachtgevers waar ik voor blog.

Geen tijd, is geen prioriteit

Heeft het prioriteit dat jouw website meer traffic krijgt? Moeten er meer leads uit jouw website komen? Is het belangrijk dat jij jouw kennis gaat delen online? Dan heeft het prioriteit en dat betekent automatisch dat er tijd voor gemaakt moet worden.

Ik vind dat dagelijks bloggen zo belangrijk voor ons is, dat ik er tijd voor heb gemaakt.

Dagelijks blok ik anderhalf uur in mijn agenda, waarin ik schrijf aan onze blogs.

Dagelijks publiceren, niet dagelijks bloggen

Klein verschil, maar ik schrijf niet dagelijks 1 blog. Sommige dagen schrijf ik wel 3 blogs. Tenminste, ik rond die blogs dan af. Waarschijnlijk ben ik er al een paar dagen mee bezig geweest.

Iedere dag schrijf ik een stukje aan een aantal blogs. En iedere dag publiceer ik er 1. En omdat ik op sommige dagen wel 3 blogs afrond, betekent dat ik 3 dagen kan publiceren. Vervolgens werk ik op diezelfde dagen aan nieuwe artikelen.

Verzamel alle ideeën

Niets is te gek. Als ik bij de supermarkt in de rij van de kassa sta, krijg ik de raarste ideeën die ik kan verwerken in een blog. Deze ideeën sla ik direct op. In mijn geval doe ik dat in Trello.

Dagelijks vul ik de lijst aan met 10 ideeën. En die zijn lang niet allemaal even goed. Geloof me, ik scroll wekelijks door die lijst, er zit echt bagger tussen. Maar van die 10 dagelijkse ideeën zijn er toch zeker wel 3 bruikbaar. Daar kan ik dus wel even mee vooruit.

Het is echt belangrijk om deze lijst dagelijks aan te vullen. Als je op de dag zelf een onderwerp moet verzinnen, dan is het gedoemd om te mislukken. Vind daarom een systeem dat voor jou werkt.

Dat kan Trello zijn, net als bij mij. Maar ook Evernote, OneNote en Google Drive worden veel gebruikt. Joh, als jij het fijn vind om ze op een post-it te schrijven dan hoor je daar ook niemand over klagen hoor.

Hoe schrijf je een blog? Trello

Een goede voorbereiding is het halve werk

Iedere vrijdag selecteer ik de ideeën die ik de volgende week uit ga werken tot artikelen.

Ik pak de ideeën en maak een document aan in Google Drive. Vervolgens schrijf ik voor alle ideeën vast een inleiding en een conclusie. Vervolgens bedenk ik heel grof de titels voor de alinea’s.

Nu heb ik een outline, zodat ik later in de week direct aan de slag kan.

Verban alle afleidingen

Eenmaal aan het schrijven, dreun ik als een bezetene op mijn toetsenbord. Als ik in de flow zit, dan kom ik er niet meer uit.

Maar dan moet ik echt niet afgeleid worden. Daarom schrijf ik het liefst in de ochtend. Ruim voordat mijn collega’s komen. Ik sluit alles af. Facebook, Twitter, mail en alle andere afleidingen. Zo kan ik me volledig op het artikel concentreren.

Ik zoek zelfs niets op. Is er extra research nodig? Dan zet ik er ‘xxx’ en weet ik dat dat later nog een actie nodig is. Zo staat er heel snel een tekst op het scherm.

Iets anders wat mij ook heel erg afleidt is de spellingscontrole. Met al die gekleurde strepen in mijn artikel wil ik direct corrigeren.

Daardoor raak ik uit de flow. Daarom heb ik sinds kort alle spellingscontroles uitgezet. Die gaan later weer aan als de artikelen geëdit worden.

De koelkast en de laatste check

Na het schrijven zet ik het Google Drive document om naar WordPress met CoSchedule. Erg handig, alle opmaak en afbeeldingen worden uit het document omgezet naar een blog. In WordPress doe ik de laatste edit.

De spellingscontroles mogen weer aan en ik laat Yoast ook even kijken naar de vindbaarheid en leesbaarheid van het artikel.

Hoe schrijf je een blog? Yoast

Deze handige WordPress plugin checkt mijn artikel op moeilijk leesbare zinnen. Dit zijn de zinnen die korter of gesplitst kunnen worden.

Vervolgens krijg ik de leesbaarheid van het artikel terug. Mijn teksten moeten ‘goed’ zijn.

Na deze stijlcheck doe ik ook een check op spelling en grammatica. Dat doe ik door zelf kritisch naar de tekst te kijken. De spellingscontroles helpen daar natuurlijk bij.

Publiceren en promoten

Als het artikel klaar is dan wordt het tijd voor publicatie en promotie. Dit alles doe ik in CoSchedule.

In een volgend artikel deel ik mijn hele workflow. Met CoSchedule bespaar ik zeker een uur per blog qua publiceren en promoten.

Hoe schrijf je een blog? CoSchedule

Dagelijks bloggen is een uitdaging, maar de moeite waard

Tenminste, daar gaan we achter komen. In het verleden deed het veel voor mijn online aanwezigheid en vindbaarheid. En daar doen we het online toch voor?

Previous post Mijn schrijfproces: van idee naar artikel op onze website Next post 15 tools waarmee je tijd bespaart op jouw contentmarketing

4 comments. Leave new

Vroeg opstaan: waarom zou je en hoe doe je het?
21 July 2016 08:24

[…] Normaal gesproken kom ik er niet aan toe om dagelijks een blog te schrijven voor Brand New Journey. Maar door eerder te beginnen heb ik ineens een uur extra. En in dat extra uurtje per dag zonder afleiding lukt het me prima om vijf blogs per week te produceren. […]

Reply
MAlu
26 July 2016 11:51

Bedankt voor de fijne tips! Ik ga ze zeker weten toepassen:)
Fashion, Beauty and DIY blog by Malu Swartjes! ♥

Reply
De 6 meest gehoorde excuses om niet te gaan bloggen
29 July 2016 08:30

[…] Zorg dat je altijd iets bij je hebt om snel aantekeningen op te maken. Zelf gebruik ik OneNote om even snel notities te maken op mijn […]

Reply
Meer website traffic met contentmarketing? 6 manieren.
1 August 2016 08:27

[…] Probeer bij alles wat je doet jouw bezoekers te helpen. Met dat in het achterhoofd is het een kwestie van geduld voordat de bezoeker gaat betalen voor jouw hulp. […]

Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zoeken

Tags

beveiliging blog business bucket list cms content contentcreatie Content marketing Contentplanning content producer Content strategie Copywriting cultuur Development E-mail marketing E-mail nieuwsbrieven evenement event headline hero hr hub hygiene Identiteit Infographic inspiratie instagram leads Logo marketing persbericht podcast productiviteit security Social media Storytelling team tools traffic update verslag Visuals Webdesign Website weekendinspiratie wordpress

Contact

Brand New Journey B.V.
Europalaan 28D
5232 BC 's-Hertogenbosch
073-3030457
[email protected]
KvK-nummer: 63353431
btw-nummer: 855199933B01

Handig

  • Wie we zijn
  • Blog
  • Werken bij Brand New Journey
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • WordPress manual
  • Offerte aanvragen
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Hét marketingbureau van Den Bosch

Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.

© 2022 All rights reserved. Marketingbureau Brand New Journey B.V. uit Den Bosch
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

 

 

Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen

2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken

3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen

4) Na akkoord gaan we direct aan de slag