073-3030457
checkin@brandnewjourney.nl
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram
RSS
Brand New Journey
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over
  • Vacatures
    • Marketing Creative
  • Contact
  • Offerte aanvragen

Mijn schrijfproces: van idee naar artikel op onze website

27 May 2016Martijn BloksmaContent1 comment

Ik praat graag over Brand New Journey. De reacties zijn altijd bijzonder als ik op een verjaardagsfeestje vertel dat ik blog voor mijn werk. De aanwezigen hangen direct aan mijn lippen. Dat hoor je namelijk niet vaak.

En dan komen de vragen:

“Waar schrijf je dan over?”

“Hoe onderhoud je je blog?”

“Wat doe je met alle ideeën? Worden het allemaal blogs?”

“Wat gebruik je om je blogs te schrijven?”

“Heb je een schrijfproces?”

Nu ik deze vragen een paar keer real-life beantwoord heb lijkt het me leuk om deze ook hier te delen. En ik zal niet liegen, ik werd geïnspireerd door een blog van Buffer om het zo op te schrijven.

Mijn blog onderwerpen

Ik schrijf over verschillende onderwerpen hier bij Brand New Journey en voor onze opdrachtgevers. Je kunt hier terecht voor artikelen over (content) marketing, webdevelopment, social media, design, productiviteit en ondernemen. Maar ook zal ik regelmatig schrijven over hoe het hier bij Brand New Journey gaat.

Waarom zo breed? Nou, dat is niet zo gek. Hoewel ik me met name richt op content marketing is de rest ook van belang. Door over deze onderwerpen te schrijven laat ik zien wie wij zijn en wat we doen. Als je met Brand New Journey wilt werken is de kans namelijk heel groot dat je met mij of met mijn collega’s te maken krijgt.

Daarnaast zijn de artikelen die ik schrijf misschien niet direct interessant voor mijn huidige klanten. Sterker nog, misschien zijn ze niet eens direct interessant voor potentiële klanten. Nee, ik schrijf ze voor het netwerk van mijn potentiële klanten. Raar? Ik leg het je uit.

Potentiële klant: “Ik ben echt op zoek naar iemand die mij kan helpen met mijn blog.”

Mijn doelgroep: “Toevallig heb ik gisteren een super gaaf artikel gelezen over e-mailmarketing. Martijn Bloksma van Brand New Journey schreef het. Op zijn website zag ik ook dat hij helpt bij het opzetten van een blog. Ik zou hem eens bellen.”

Potentiële klant: “Top, ga ik doen!”

Deze afbeelding uit Rand Fishkin’s Content Marketing Manifesto laat het nog eens duidelijk zien:

Content relevance scale

Ik probeer onze content dus te richten op iedereen die contact heeft met onze potentiële klanten. Nog steeds heel breed en daardoor wordt ons bereik ook een stuk groter.

Een blogartikel: Van idee naar publicatie

Bij Brand New Journey ben ik verantwoordelijk voor de marketing. Bij het schrijven van een blog werk ik regelmatig samen met de rest van het team. Daar heb ik het proces op ingericht, lichtelijk geïnspireerd door een post op Lifehacking en dit artikel van Buffer.

Zo verwerk ik mijn ideeën

Om op ideeën te komen voor mijn artikelen lees ik veel. Dagelijks blader ik op mijn iPad door Flipboard en Feedly. Interessante artikelen bewaar ik voor later in Pocket.

Op een rustig moment ga ik beneden in de huiskamer op de bank zitten en lees ik een uur lang de artikelen door die ik in Pocket bewaard heb. De artikelen die ik wil gebruiken als input voor een blogpost markeer ik als favoriet. Dit triggert een IFTTT recept dat een nieuw item aanmaakt op mijn Trello board “Blogposts”. Dit Trello board gebruik ik om alle ideeën te verzamelen voor mijn blogartikelen.

Trello

Elke vrijdag maak ik een planning voor de week erop en kijk ik op mijn Trello board welke ideeën ik om ga zetten in artikelen.

Het schrijven van een blogartikel

Dit is een WordPress website. Maar het duurt even voordat ik mijn blogartikelen in WordPress zet. Het meeste werk wordt namelijk verricht in Google Drive. Daar schrijf ik het hele artikel in. Eenmaal tevreden? Dan gaat het artikel naar Wordpess. Daar vul ik het artikel aan met plaatjes en links naar andere artikelen. Zowel intern als extern.

Vaak wordt een blog beter in de koelkast

Als mijn blog in WordPress staat vind ik het fijn om het artikel minimaal een dag “in de koelkast te zetten”. Dit betekent dat ik er een dag lang niet meer naar kijk. Ik merk dat ik er de volgende dag met een hele frisse blik naar kijk en zaken zie die me eerder niet opgevallen waren.

Van koelkast naar publicatie

Na de laatste check is het tijd voor publicatie. En dat is een kwestie van drukken op de grote blauwe knop “Publiceren” in WordPress. Of inplannen voor een later tijdstip.

Eindelijk. Het werk zit erop. De blogpost is gepubliceerd.

Nee hoor, bekijk het maar. Nu begint het werk pas. Na publicatie komt promotie, anders leest niemand het artikel. Op deze 6 manieren bijvoorbeeld. Maar zo zijn er nog veel meer manieren te bedenken. Hoe dat in z’n werk gaat lees je later. Wil je op de hoogte blijven van dit proces? Dan raad ik je aan om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Dan mis je niets!

Previous post Content promoten doen wij zo Next post Hoe schrijf je een blog? Dagelijks verse content

1 comment. Leave new

Je oude content hergebruiken: 21 manieren
30 May 2016 08:01

[…] Mijn schrijfproces: van idee naar artikel op onze website […]

Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tags

blog branding brand sprint building a storybrand cms content contentcreatie contentkalender contentmarketing Content marketing contentmarketingstrategie Contentplanning Content strategie Copywriting creatief schrijven cultuur Development E-mail marketing E-mail nieuwsbrieven herpositionering hr Infographic inspiratie instagram interview leads marketing tools merkpositionering merkverhaal persbericht plannen podcast rebrand show your work Social media Storytelling strategie tone of voice tools update Visuals Webdesign Website weekendinspiratie wordpress

Contact

Brand New Journey B.V.
Europalaan 28D
5232 BC 's-Hertogenbosch
073-3030457
checkin@brandnewjourney.nl
KvK-nummer: 63353431
btw-nummer: 855199933B01

Handig

  • Wie we zijn
  • Blog
  • Werken bij Brand New Journey
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • WordPress manual
  • Offerte aanvragen
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Hét marketingbureau van Den Bosch

Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.

© 2022 All rights reserved. Marketingbureau Brand New Journey B.V. uit Den Bosch
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

 

 

Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen

2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken

3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen

4) Na akkoord gaan we direct aan de slag