Branding

Vind jouw tone of voice in 3 stappen

By Nelleke Braam

October 19, 2021

Een eerste indruk van een website hebben bezoekers onbewust al in minder dan een seconde. In die tijd hebben ze nog geen woord gelezen, die indruk is visueel.

Hoe zorg je ervoor dat mensen blijven hangen en verder klikken op je website? Daar dragen verschillende factoren aan bij. Een daarvan is de tone of voice, of merkgeluid. Wat dat is en hoe je zorgt voor een herkenbaar merkgeluid, dat lees je hier.

Wat is een tone of voice?

De tone of voice van jouw merk, van jouw bedrijf is de taal die je spreekt. Die taal raakt jouw doelgroep, zorgt voor een herkenbaar geluid en draagt de merkwaarden uit.

Die tone of voice bestaat -heel verrassend- uit twee onderdelen:

Die boodschap komt voort uit je merkverhaal. Als je dat niet helder hebt, kan het lastig zijn om een tone of voice te bepalen. Hier lees je meer over een merkverhaal en hoe je dat op papier zet.

Dit komt voort uit wie je doelgroep is en via welk kanaal je ze benadert. Een zeventienjarige scholier spreek je anders aan dan een accountant van 47. En op LinkedIn gebruik je andere woorden dan in een Instagram post.

Waarom heb ik een tone of voice nodig?

Je denk misschien: maar zo’n tone of voice is toch helemaal niet nodig? Zolang de mensen mijn product kopen of een afspraak inplannen.

Klopt.

Het is niet nodig, maar een herkenbare tone of voice als onderdeel van je branding – en een goede strategie voor jouw contentmarketing – helpen wel om je publiek zo ver te krijgen dat ze nog een artikel lezen, bellen met een vraag of een afspraak inplannen.

Een tone of voice geeft jouw merk persoonlijkheid en wekt vertrouwen. Een tone of voice zorgt voor herkenbaarheid, onderscheidt je van de concurrent en zorgt voor uniformiteit in alle boodschappen die jouw bedrijf naar buiten brengt, voor een eenduidige uitstraling. Van out of office bericht tot website. Het moet eigenlijk lijken alsof alle teksten door één persoon zijn geschreven.

In 3 stappen naar jouw tone of voice

Een tone of voice is onderdeel van je brand strategy. Het is een middel om jouw merkwaarden op een eenduidige manier naar buiten te brengen. Deze drie stappen helpen je op weg.

  1. Zet je merkverhaal op papier. Het verhaal van jouw merk is meer dan een leuk verhaaltje op de website. Het is de communicatieve vertaling van jouw merkidentiteit en merkconcept. Dat is de perfecte basis voor een tone of voice.

Dit is niet iets wat je zomaar doet, vaak komt het aan bod als je de merkstrategie gaat bepalen of onder de loep neemt.

  1. Bepaal je doelgroep. Als jij weet wie je wilt bereiken, kun je hen ook op de juiste manier aanspreken. Bedenk wat die doelgroep wil horen. Hoe kun je ze helpen bij hun vragen?

Denk vanuit de klant, denk outside in. Je wilt geen ‘wij van wc eend’-verhaal, maar je wilt juist de doelgroep aanspreken en ze laten weten dat jij hun probleem kunt oplossen, dat jij ze helpt.

  1. Bepaal hoe je wilt overkomen. Omschrijf jouw tone. Leg het vast, zodat iedereen binnen het bedrijf op eenzelfde manier communiceert.

Vooral voor mensen die veel teksten schrijven is het handig om ergens op terug te kunnen vallen. Ook nieuwe medewerkers krijgen hierdoor snel een gevoel bij het bedrijf.

Tips voor jouw tone of voice

Een paar dingen om aan te denken als je jouw tone of voice op papier zet:

  1. Spreek je de lezer aan met je of u?
  2. Gebruik geen jargon. Zoek andere woorden en omschrijvingen die ook voor mensen buiten jouw vakgebied duidelijk zijn. Jij bent de specialist, daarom komen je klanten bij jou. Maar houd er rekening mee dat ze niet al jouw specialistische termen begrijpen.
  3. Gebruik actieve zinnen.
  4. Let op je spelling! Het vertrouwen van potentiële klanten winnen is niet gemakkelijk. Spelfouten op je website of in je nieuwsbrief helpen daar echt niet bij. Het staat slordig en onprofessioneel.
  5. Humor mag, maar het moet wel bij je merk en doelgroep passen
  6. Per kanaal verschilt je taal

Kom je er toch niet helemaal uit?

Heb je vragen of zin om eens te sparren?

Wij helpen je graag verder.