In de vorige blog legde ik al uit wat een infographic is en de eindeloze mogelijkheden die er tegenwoordig zijn. Een infographic zelf maken? Dat doe je met onze 9 tips.
Een infographic ziet er vaak heel eenvoudig uit. Juist dat kost het meeste tijd: ingewikkelde data eenvoudig maken. Doordat je saaie data, een complex proces of een stappenplan moet omzetten in aantrekkelijke content, kun je bijvoorbeeld aan de slag gaan met Excel en Indesign. Maar het kan ook makkelijker. Er zijn genoeg (gratis) online programma’s waarmee je in een aantal stappen zelf een infographic kan creëren.
Probeer eens de gratis versie van de tools en kijk wat voor jou het beste werkt!
- Easel.ly
Het is een eenvoudig programma met veel mogelijkheden en de upgrade kost maar 4 dollar per maand. - Visme
Deze tool is de enige in het lijstje waar je als bedrijf geen gratis versie voor hebt. Je hebt Visme vanaf 25 dollar in de maand en dan heb je eindeloos veel mogelijkheden. Denk aan data importeren vanuit excel, video toevoegen, pop-ups, bewegende objecten, call-to-actions en inzichten in wie je infographic heeft bekeken. - Canva
Dit programma is helemaal gratis. Je betaalt alleen voor de stockfoto’s die je via Canva aanschaft. Je kunt er ook voor kiezen om eigen fotomateriaal te uploaden. Tegenwoordig is er ook Canva Pro voor bedrijven (€9.95 per maand). Hiermee kun je je eigen logo, kleuren en font uploaden, je kunt werken met verschillende mappen en je hebt mega veel exporteer mogelijkheden - Piktochart
Piktochart is een fijn programma waarmee je al een heel eind komt. Met name door het uitgebreide aanbod van templates en lettertypes en de data-input is dit een fijne tool. Wil je nog meer templates, iconen en een hogere resolutie? Dan heb je voor rond de 24 dollar per maand een Pro-versie. - Infogr.am
Het is net als Piktochart een fijn programma. Het heeft een kleiner aanbod aan templates en lettertypes, maar het Pro-abonnement is met 19 dollar per maand een stuk goedkoper. Dankzij deze upgrade krijg je vier extra thema’s en kun je de infographics ook downloaden als PDF en PNG.
Onze 9 tips voor het maken van infographics
- Logische opbouw – Deel de data op in logische blokken en werk vervolgens van boven naar beneden. Teken hem eerst uit op papier. Dat maakt het overzetten naar een digitaal bestand makkelijker.
- Werk in de lengte – Infographics worden voornamelijk online gedeeld, waar we gewend zijn om van boven naar beneden te scrollen. Werk een infographic daarom in de lengte uit en niet in de breedte.
- Zorg voor een visuele link met het onderwerp – Gaat de infographic over sport? Gebruik dit dan als thema voor de infographic. Maak een duidelijke visuele link met het onderwerp.
- Houd vast aan je huisstijl – Zorg ervoor dat de infographic past bij jouw huisstijl. Verwerk de juiste kleuren en lettertype in de infographic en geef ook jouw logo een duidelijke plek.
- Gebruik niet te veel informatie – Het is eenvoudig om alle informatie te laten zien. Het is juist de kunst om iets weg te laten. Bedenk van te voren goed wat écht essentieel is. Teveel informatie? Misschien is het dan slim om een serie infographics te maken.
- Laat verschillen zien – Data leeft pas echt als je verschillen laat zien. Wil je in een infographic bijvoorbeeld laten zien hoeveel klanten je dit jaar hebt geholpen? Dan zeggen die cijfers nog veel meer als je ze vergelijkt met het aantal klanten in het jaar daarvoor.
- Maak de infographic deelbaar – Natuurlijk kun je de infographic gewoon aanbieden als afbeelding, maar het is nog slimmer om een embed aan te bieden. Zo krijg jij altijd de credits voor de infographic en vermijd je dat iemand anders de infographic als ‘eigen’ gebruikt. Om hem makkelijker deelbaar te maken op social media, knip je hem op in meerdere stukken. Zorg wel dat de visual terug linkt naar de volledige infographic.
- Maak de infographic downloadbaar – Maak het bestand niet te groot. Zorg voor een bestandsformaat dat prettig is voor jouw website (zodat die niet traag wordt) en voor degene die de infographic wil downloaden.
- Zorg voor de juiste bronvermeldingen – Zeker als de data niet van jou is, moet je zorgen voor de juiste bronvermeldingen. Dat is verplicht en aan de andere kant ook handig. Wie weet vermelden je bronnen zelfs wel trots dat jij hun data gebruikt hebt.
Wanneer start jij met het maken van infographics?