Site icon Brand New Journey

Wat is een merkstrategie?

Een merkstrategie: essentieel voor succes

Het eerste wat ik deed toen ik acht jaar geleden een bedrijf startte? Een logo ontwerpen. Zelf tekenen en door een grafisch begaafd vriendin verder uit laten werken.

De stickers die ik liet drukken, plakte ik overal op. Branding zoals vroeger een merk op een koe gebrand werd.

Strategie was ver te zoeken. Maar leuk was het zeker.

Je denkt misschien dat ik met dat logo al een groot deel van mijn merkstrategie te pakken heb. Nieuwe huisstijltje erbij en klaar is Kees – of Martijn in dit geval -.

Natuurlijk heeft het één wel iets met het ander te maken, maar ik heb het hier niet over hetzelfde. We krijgen als marketingbureau vaak vragen over het hoe en waarom van een merkstrategie. Daarom dit artikel.

Je leest wat een merkstrategie is, wat er allemaal bij komt kijken om tot een goede merkstrategie te komen. En waarom dat zo belangrijk is om jouw merk succesvol neer te zetten.

Wat is een merkstrategie?

Wat is een merkstrategie, of brand strategy, nou eigenlijk? Laten we het in tweeën delen: een merk en een strategie. Een strategie is wat mij betreft heel simpel uit te leggen. Het is de manier waarop je van punt A naar punt B komt. Zie het als een reis, als een Brand New Journey.

Punt A is waar je nu staat, wie je nu bent. Misschien heb je een nieuw merk gelanceerd en sta je aan het begin, wil je bekendheid creëren. Misschien is jouw merk inmiddels gevestigd, maar wil je dat jouw publiek je merk op een andere manier gaat zien. Je wilt dus naar punt B. En daar heb je een strategie voor nodig.

Maar wat is dan een merk? Een merk is niet iets wat je zomaar kunt neerzetten, of zomaar even uit de schappen haalt. We hebben geen recept liggen waarmee jij jouw eigen merk kunt maken.

Een merk is de manier waarop jij ervaren wordt door jouw publiek, door de mensen om je heen. In dat publiek zitten jouw potentiële klanten.

Dus als we het dan weer samenpakken, dan is een merkstrategie: de manier waarop jij beïnvloedt hoe je ervaren wordt door het publiek. 

Wat is het doel van een merkstrategie?

Het doel van jouw merkstrategie is ervoor zorgen dat mensen jouw bedrijf, jouw merk ervaren zoals jij dat bedoeld hebt. Zodat je in de hand hebt hoe je jouw publiek beïnvloedt. Als je op punt A staat heb je geen invloed op de manier waarop mensen jouw merk zien. De kans bestaat dat mensen jouw merk ervaren op een manier die je eigenlijk niet wilt.

Een mooi voorbeeld vind ik de merkstrategie van Mailchimp. Voor veel mensen zijn ze een e-mail tool, terwijl Mailchimp veel meer is:

“Mailchimp has expanded beyond email and become a leading marketing platform for small businesses.”

Om dit bij het publiek onder de aandacht te brengen was een nieuwe merkstrategie essentieel. In dit artikel schrijft Mailchimp over haar nieuwe merkstrategie.

Waarom is een merkstrategie zo belangrijk voor het bouwen van een merk?

Daar hebben we meteen de reden te pakken waarom een strategie onmisbaar is voor het bouwen van een merk. Zonder strategie heb je namelijk geen controle over hoe jouw merk ervaren wordt door je publiek.

Je hebt geen knoppen waar je aan kunt draaien.

Zo wordt je merk gemaakt door anderen en niet door jou. Lijkt mij best eng, als ik geen controle zou hebben over hoe mijn merk ervaren zou worden. Daarom is het zo belangrijk om die merkstrategie te bouwen.

In 5 stappen naar een merkstrategie

Bij Brand New Journey helpen we je in vijf stappen naar een succesvolle merkstrategie. Daarvoor hebben we onze eigen methodiek ontwikkeld.

Verschillende bewezen methodes hebben we samengevoegd tot een stappenplan.

  1. Afspraak maken – niet alle begin is moeilijk. Maak hier een afspraak.
  2. Brainstorm van 3 uur – Het klinkt misschien lang, maar in 3 uur halen wij alle input op die we nodig hebben voor jouw merkstrategie.
  3. Tussentijdse presentatie – we laten zien hoe ver we zijn, wat ons advies is op basis van de verzamelde input.
  4. Feedback verwerken – uiteraard hebben jullie feedback op die presentatie, die gaan we verwerken. We schaven bij en komen zo samen tot een weloverwogen eindresultaat.
  5. Definitieve merkstrategie – In deze laatste stap presenteren we de definitieve merkstrategie.

Wat zijn de onderdelen van een merkstrategie?

Die definitieve merkstrategie bevat de volgende vier elementen:

  1. De Business – Wie zijn jouw concurrenten? Hoe ziet het speelveld eruit? Waar kun je opvallen?
  2. Het publiek – Hoe ervaart het publiek jouw merk? Sluit dat aan bij de gewenste uitstraling en hoe kunnen we die beïnvloeden?
  3. Het merk – Hoe ziet het merk er uit? Welke uitstraling heeft het? Welke taal past bij het merk? En welke boodschappen willen we verspreiden?
  4. De marketing – Als je alles samenvoegt, wat zouden dan mogelijke marketing uitingen zijn? Van online campagne tot een event stand. We geven een compleet beeld.

Een merkstrategie is nooit klaar

Je zou misschien verwachten dat je na die vijf stappen helemaal klaar bent. Maar dat is niet zo. De wereld om ons heen verandert continu – het afgelopen jaar is daar het perfecte voorbeeld van – een merkstrategie moet daarop blijven aansluiten.

Een merkstrategie is geen eenmalige actie. Je moet blijven monitoren en aanscherpen. Sluit de manier waarop wij publiek willen bereiken nog wel goed aan? Is het publiek dat we wilden bereiken überhaupt nog wel het juiste publiek voor jouw product of dienst? Zijn er nieuwe kanalen bijgekomen?

Een paar jaar geleden hadden we bijvoorbeeld nog nooit gehoord over TikTok of Club House. Branding is een continu proces om je merk actueel te houden. En om koers te houden op jouw weg van punt A naar B. En misschien verderop naar punt C.

Hét bureau voor jouw merkstrategie

Als je ons de kans geeft, dan gaan we aan de slag met onze eigen methodiek. Met jouw input en een minimale tijdsinvestering komen we met een strategie die past bij jouw doelen.

Wij zetten sterke merken neer. Een sterk merk zorgt wat ons betreft voor maximaal rendement, op welke manier dan ook. We willen niet iets neerzetten waar iedereen over praat maar wat geen stuiver oplevert.  

Dus heb je al een idee hoe jij van A naar B en verder gaat? Plan snel een afspraak in, we denken graag met je mee.

Exit mobile version