073-3030457
[email protected]
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram
RSS
Brand New Journey
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over
  • Vacatures
    • Marketing Creative
  • Contact
  • Offerte aanvragen

Wat zijn leads en waarom zijn ze zo belangrijk voor jouw marketing?

29 November 2017Martijn BloksmaStrategy10 comments

Hier op kantoor hebben we het regelmatig over leads.

“Hoeveel leads zijn er deze maand via de website binnengekomen?”

“Heb jij die lead van vorige week nog opgevolgd?”

“Ik heb hier een toffe lead voor je. Moet je zeker even bellen.”

Nu kan ik me voorstellen dat het voor een buitenstaander vreemd is om dit soort gesprekken te volgen. Als het al te volgen is.
Want waar gaat het nu over? Wat is nou eigenlijk zo’n lead en wat kun je ermee?

Wat is een lead?

Even googelen levert verschillende definities op:

  • Een lead is een aanvraag voor meer informatie over een product of dienst. De afzender van de lead (een bedrijf of persoon) kan vanwege deze interesse gezien worden als een potentiële klant. Leads kunnen bijvoorbeeld binnenkomen via een informatieformulier op de eigen website. Marketingtermen.nl
  • Een lead is een spoor naar een potentiële klant. Sommige van deze sporen lopen dood, sommige eindigen in een verkoop. Zo’n spoor kan bijvoorbeeld bestaan uit ingevulde contactgegevens, een terugbelafspraak of een abonnement op een nieuwsbrief. MDC Media
  • Business leads zijn mogelijke nieuwe klanten voor een bedrijf en worden ook wel prospects of sales leads genoemd. Wikipedia

Met name marketing- en sales-afdelingen praten over leads, business leads of sales leads. Als wij het over leads hebben, dan hebben we het over een kans.

Op de een of andere manier heeft deze lead interesse getoond in jouw bedrijf. Ze hebben bijvoorbeeld de website bezocht, een ebook gedownload of informatie aangevraagd.

Misschien hebben ze interesse in jouw product of diensten, maar daar moet je nog achter zien te komen.

Wel of geen lead?

Omdat er zoveel verschillende definities zijn, laat ik aan de hand van drie voorbeelden zien wat wij verstaan onder leads:

✅ Iedere lezer van de blog Waar moet een goede website aan voldoen krijgt een pop-up te zien waarin ze een gratis website scan kunnen aanvragen. Elke aanmelding is een lead.

❌ Een tijdje terug boden we een gratis ebook aan met 100+ voorbeelden van e-mailnieuwsbrieven. Een online marketingbureau uit onze regio heeft het ebook gedownload. Op de website zien we dat zij e-mailmarketing voor hun klanten verzorgen en dus concurrent zijn. Dit is geen lead.

✅ Iemand komt via een tweet op onze website en leest de blog 7 redenen dat je een nieuwe website nodig hebt. Een dag later zien wij in onze mailbox dat het hier om een bloembollenteler gaat. En zijn website kan zichtbaar een opfrisbeurt gebruiken. Dit is een lead.

De ene lead is de andere niet

Laten we wel wezen. We hebben het hier gewoon over mensen hė. Mensen die een bepaald gedrag vertonen en waar je vervolgens voorzichtig conclusies aan kunt hangen.

De bloembollenteler in het voorbeeld hieronder lijkt namelijk op zoek te zijn naar een nieuwe website. Dat zien we aan zijn leesgedrag op onze website.

Het online marketingbureau is in onze ogen geen lead, omdat we de aanname doen dat ze de concurrentie in de gaten houden. Het is een concurrent met vergelijkbare producten. Ze willen even bekijken hoe wij het doen.

En als laatste de lezer die interesse heeft in een websitescan.

Afhankelijk van de uitkomst van de scan, kunnen we concluderen dat de lezer kritisch is op zijn website. Zijn er verbeterpunten? Dan is dat voor ons een ingang om verder in gesprek te gaan.

Verschillende soorten leads

Ik noemde het al even. De ene lead is de andere niet. Daarom maken wij onderscheid in leads. Bij iedere soort lead hoort een andere benadering en een ander plan van aanpak.

Koude lead

Een koude lead is iemand die je nog niet eerder ontmoet of gesproken hebt. Voor hem of haar ben je nog een onbekende. Daarom is het niet verstandig om direct met jouw diensten en producten op de proppen te komen. Dat moet je langzaam opbouwen.

Warme lead

Een warme lead is al bekend met jou en met jouw diensten. Dit kan een koude lead zijn geweest. Iemand die je kennis hebt laten maken met het bedrijf en die nog steeds interesse toont.

Marketing Qualified Lead

Een Marketing Qualified Lead (MQL) is een mogelijk nieuwe klant, die concrete interesse heeft getoond in jouw organisatie of product. Deze MQL heeft bijvoorbeeld een white paper of ebook gedownload.

We noemen deze lead marketing qualified, omdat we deze persoon vanuit marketing verder opvolgen. Door de lead regelmatig met nieuwe informatie te voeden wordt het op een gegeven moment een Sales Qualified Lead.

Sales Qualified Lead

Een Sales Qualified Lead (SQL) is ervan overtuigd dat jij een oplossing hebt voor zijn probleem. Deze lead staat op het punt om een beslissing te nemen. Nu is het moment om over te gaan tot verkoop. Je geeft de lead daarom voldoende redenen om voor jou te kiezen en niet voor de concurrent.

Bij ons is een lead sales qualified als hij een aantal acties heeft gedaan op de website. Met elke actie komt de MQL dichter bij de fase SQL. Met marketing automation kun je deze verschuiving softwarematig bijhouden.

Leuk zo’n lead en nu?

Een lead is nog geen klant. Met andere woorden: een lead levert nog niets op.

Uiteindelijk is het doel om van iedere lead een betalende klant te maken. En als we er nog een schep bovenop doen, dan maken we van iedere betalende klant een ambassadeur. Iemand die nieuwe leads en klanten voor ons binnenhaalt. Het is zaak dat je leads opvolgt. Hoe wij dat doen, lees je hier.

Dit artikel gaat over onze definitie van een lead. Volgens mij heb ik al duidelijk gemaakt dat er niet één definitie is, maar dat iedereen er zijn eigen betekenis aan geeft.

Hebben jullie het op het werk ook over leads? En wat is jullie definitie? Welke soorten leads onderscheiden jullie?

Waarom stoppen met lezen?

Vond je het artikel interessant? Wij delen regelmatig onze beste tips en artikelen via de mail. Meld je hieronder aan voor de update.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Tags: leads
Previous post Zo volg je leads op: onze succesformule(s) Next post 21 redenen om vandaag eens geen nieuwe content te creëren

Related Articles

Leads opvolgen

Zo volg je leads op: onze succesformule(s)

15 August 2016Martijn Bloksma

Meer traffic naar jouw website met contentmarketing? Probeer deze 6 manieren

1 August 2016Martijn Bloksma

10 comments. Leave new

Leads opvolgen doe je zo: onze succesformule(s)
15 August 2016 09:08

[…] Wil je weten wat wij onder leads verstaan? Lees dan ons artikel “Wat zijn leads en waarom zijn ze zo belangrijk voor jouw marketing?“ […]

Reply
We moeten 'iets' met content marketing - Hier beginnen
13 September 2017 08:00

[…] met contentmarketing” zit vaak een andere behoefte. Namelijk: we willen meer naamsbekendheid, meer leads, of meer bezoekers op de […]

Reply
De simpele contentstrategie die wel scoort: Hero, Hub, Hygiene
4 October 2017 13:27

[…] Wat zijn leads en waarom zijn ze zo belangrijk voor jouw marketing? […]

Reply
Brand New Content #24: Ondernemerschap, Facebook ad templates en alles over leads - Brand New Journey
1 December 2017 08:00

[…] Hebben jullie het op kantoor ook weleens over leads? Onze uitleg over dit bijzondere volk. […]

Reply
Contentstrategie in 2018: Wat zijn jouw goede voornemens?
17 January 2018 08:00

[…] onderzoek blijkt dat het vestigen van autoriteit en naamsbekendheid de belangrijkste doelen zijn. Leads genereren is een goede […]

Reply
Brand New Content #31: Over CTA's, schaarste in marketing en de GDPR voor marketeers - Brand New Journey
26 January 2018 15:00

[…] leads genereren met jouw blogs? Lees dan dit artikel van Social Media […]

Reply
Laat content marketing voor je werken -
1 October 2018 09:14

[…] wat nu precies een lead is, zijn de meningen verdeeld. Maar hoe je het ook went of keert en welke definitie je ook […]

Reply
Affiliate Marketing
14 January 2019 16:15

Leuk artikel. Ik heb ook een blog geschreven over geld verdienen met leads. Wellicht een leuke toevoeging: https://affiliateacademy.info/geld-verdienen-met-leads/

Vriendelijke groet,

Thijs Wolters – Affiliate Academy

Reply
Waarom een CRM-systeem interessant is voor bioscopen en filmhuizen – Publiekewerkendefilm.nl
17 June 2021 13:06

[…] met verschillende e-mail clients. Op deze manier krijgen werknemers een vollediger beeld van hun leads en klanten. Ze hoeven niet telkens opnieuw in- en uit te loggen bij de verschillende systemen, maar […]

Reply
Wat kost een nieuwe website? - Brand New Journey
18 November 2021 09:28

[…] … meer leads wilt genereren […]

Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gratis 1 uur marketingadvies?

Heb jij een marketinguitdaging en wil je gratis 60 minuten sparren met één van de experts van Brand New Journey?

Claim direct jouw BNJ Kickstart. Bel ons voor het maken van een afspraak op +31733030457 of claim jouw plek via de button.

Claim jouw BNJ Kickstart

Contact

Brand New Journey B.V.
Europalaan 28D
5232 BC 's-Hertogenbosch
073-3030457
[email protected]
KvK-nummer: 63353431
btw-nummer: 855199933B01

Handig

  • Wie we zijn
  • Blog
  • Werken bij Brand New Journey
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • WordPress manual
  • Offerte aanvragen
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Hét marketingbureau van Den Bosch

Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.

© 2022 All rights reserved. Marketingbureau Brand New Journey B.V. uit Den Bosch
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

 

 

Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen

2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken

3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen

4) Na akkoord gaan we direct aan de slag