Wil je een betere marketeer worden? Ben je op zoek naar manieren om jouw marketingvaardigheden te verbeteren? Om slimmer te werken in plaats van harder? Zo ja, lees dan verder.
In zijn boek ‘Show Your Work: 10 Manieren om je Creativiteit met de Wereld te delen’, geeft Austin Kleon nuttige adviezen over hoe je op creatieve manieren in contact kunt komen met potentiële klanten.
Dit artikel behandelt enkele van de belangrijkste punten uit het boek voor marketeers.
Austin Kleon is een schrijver die het internet in korte tijd veroverde met zijn korte, bondige en informatieve blog posts.
Hij schrijft over onderwerpen als creativiteit, zaken, en manieren om je leven ten volle te leven.
Zijn schrijfstijl is informeel maar toch grondig – hij behandelt de basis in detail zonder dat je overweldigd wordt. Zijn blogs zijn fijn om te lezen, en dat geldt al helemaal voor zijn boeken.
Austin Kleon’s boek Show Your Work helpt mensen hun ideeën te delen, voor zichtbaarheid en nieuwe klanten.
Processen zijn de manier waarop je denkt, doet, en voelt.
Lezen over en kijken naar de manier waarop je tot een eindproduct komt, is veel interessanter dan simpelweg dat eindproduct laten zien.
Voorbeeld: Wij kunnen een website delen die klaar is en daar een staande ovatie voor ontvangen.
Of we nemen ons publiek mee in delen van het proces:
We laten zien hoe we tot die website gekomen zijn.
“It’s not about the destination. It’s about the journey.”
Als je kijkt naar het proces voor een website, dan kun je zo tien dingen verzinnen die je gedurende dat proces kunt delen met je publiek.
Doe dat ook voor je andere werkzaamheden en je kunt makkelijk iedere dag iets kleins delen.
Voorbeeld: Even terug naar die website. Een aantal kleine dingen die we kunnen delen tijdens dat proces:
Met verhalen en storytelling krijgen klanten de mogelijkheid om een diepere band met jouw merk te krijgen.
Verhalen prikkelen de verbeelding en dat zorgt voor herkenning.
“Hey, dat had ik kunnen zijn.” of
“Dat zou ik ook wel willen.”
Een goed verhaal raakt.Het roept krachtige emoties op zoals ambitie, geluk, angst of verlangen. Een goed verhaal maakt van een websitebezoeker een klant voor het leven.
Lees ook onze review van Building a StoryBrand als je inspirerende merkverhalen wilt vertellen.
Word geen menselijke spammer zegt Kleon zelf.
Zoek naar een gezonde balans tussen hamsteren (proces voor jezelf houden) en spammen (alles delen).
Als je die balans hebt gevonden lever je een bijdrage en blijf je interessant.
“De mensen die hun ambities verwezenlijken, zijn heel vaak gewoon degenen die het lang genoeg volhouden,” schrijft Kleon in zijn boek.
De meeste artiesten ken je van hun hits. Of het nu muzikanten zijn, schilders of fotografen. Wat je vaak niet ziet is het werk dat tussen de hits is verzet.
Beyoncé stond bijvoorbeeld met 23 singles in de Nederlandse Top 40. In totaal heeft ze 207 songs opgenomen.
Marketing hoeft niet ingewikkeld te zijn.
In feite zou het heel natuurlijk moeten zijn als je in processen denkt en niet in producten.
Om marketinginspanningen zo eenvoudig mogelijk te maken, probeer dan te documenteren wat je elke dag doet en de klant volgt dan vanzelf.
Laat ons weten hoe we kunnen helpen!
Title:
Show Your Work van Austin Kleon [Boek Review]
Description:
Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.
Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:
1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen
2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken
3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen
4) Na akkoord gaan we direct aan de slag