Site icon Brand New Journey

Building a StoryBrand: Leer vandaag nog hoe je een beter merkverhaal vertelt

Zo vertel je een beter merkverhaal

In een wereld van toenemende concurrentie, moeten merken investeren in hun merkverhaal om te kunnen concurreren.

Donald Miller’s boek “Building a StoryBrand” gaat over het bouwen van een authentiek en duurzaam merk dat zich met helderheid onderscheidt van de rest.

Het boek leert je hoe je jouw marketing harder voor je kunt laten werken. Ik las het boek, en heb hier op een rij gezet wat me is bijgebleven.

Over de auteur Donald Miller

Donald Miller begon een uitgeverij toen hij 21 jaar oud was en publiceerde een aantal eigen boeken, waaronder een boek over zijn ervaring om zonder vader op te groeien. Deze ervaring zie je ook terug in de oprichting van The Mentoring Project, een non-profit organisatie die jonge mannen zonder vader begeleidt.

Miller ging aan de slag bij de overheid. Hij maakte deel uit van de Presidentiële Adviesraad voor vaderschap en gezonde gezinnen en werkte als lobbyist voor schoolproblemen van kinderen.

Als onderdeel van zijn campagnevoering, bestudeerde hij hoe verhalenvertellers en films hun publiek betrekken en boeien zonder hen te verliezen of te verwarren.

Op dit moment is Miller de CEO van Storybrand, dat duizenden bedrijven helpt hun boodschap te verduidelijken en zo hun omzet te verhogen.

Building a StoryBrand in 1 zin

In Building a StoryBrand legt Donald Miller uit hoe je duidelijke en effectieve boodschappen maakt die je klanten gemakkelijk begrijpen en waar ze naar kunnen handelen.

Mijn favoriete 5 quotes uit Building a StoryBrand

“Alfred Hitchcock defined a good story as ‘life with the dull parts taken out.’ Good branding is the same.”

“StoryBrand principle one: The customer is the hero, not your brand. When we position our customer as the hero and ourselves as the guide, we will be recognized as a trusted resource to help them overcome their challenges. Positioning the customer as the hero in the story is more than just good manners; it’s also good business.”

“Almost all companies try to sell solutions to external problems, but customers are much more motivated to resolve their inner frustrations.”

“What if the problem wasn’t the product? What if the problem was the way we talked about the product?”

“If you confuse, you’ll lose.”

5 punten om te onthouden uit Building a StoryBrand

1. Als je boodschap niet duidelijk is, zal niemand luisteren

Bedrijven met een onduidelijke boodschap zijn gedoemd te mislukken. Dat weten we allemaal.

Er is veel lawaai en ruis tegenwoordig, vooral online. Dan zijn het juist de bedrijven met een duidelijke, effectieve communicatie die succes hebben.

Volgens het boek zijn mensen in de basis op zoek naar twee dingen:

  1. Hoe overleef ik?
  2. Hoe kom ik vooruit?

En die zoektocht moet niet te veel energie kosten, we willen het liefst zo min mogelijk calorieën verbranden. Zowel fysiek als mentaal.

Daarom moet de boodschap zo helder mogelijk zijn. Een klant heeft geen zin om onnodige calorieën te verbranden om jouw boodschap te ontcijferen.

2. Het is een verademing om naar een verhaal te luisteren

Artikelen zoals deze zijn informatief. Handig vormgegeven met lijstjes en opsommingen. Heerlijk om doorheen te scrollen en om er een aantal handige punten uit te halen. Maar om écht in het hart van je klant te komen heb je meer nodig.

Met verhalen en storytelling krijgen klanten de mogelijkheid om een diepere band met jouw merk te krijgen.

Verhalen prikkelen de verbeelding en zorgt voor een stuk herkenning.

“Hey, dat had ik kunnen zijn.” of

“Dat zou ik ook wel willen.”

Een goed verhaal raakt en roept krachtige emoties op zoals ambitie, geluk, angst of verlangen. Een goed verhaal maakt van een websitebezoeker een klant voor het leven.

3. Jouw merkverhaal bestaat uit 7 elementen

  1. Een personage, de held
  2. heeft een probleem,
  3. ontmoet zijn helper, de gids
  4. die hem een plan aanreikt
  5. dat hem aanzet tot actie
  6. waarmee falen voorkomen wordt
  7. en eindigt met succes

4. In jouw merkverhaal is de klant de held

Dit was voor mij persoonlijk het beste advies uit het boek. De held in jouw merkverhaal ben je zelf niet. Dat is jouw klant.

Jouw klant is Frodo, Luke Skywalker en NEO.

De held heeft namelijk een probleem dat opgelost moet worden. Een zoektocht die voltooid moet worden. Een berg die beklommen moet worden.

En daar kan de held wel wat hulp bij gebruiken.

5. Het is jouw rol om de gids te zijn van de klant

En toevallig ben jij er om de held te helpen.

Jij bent de Gandalf voor jouw Frodo. De Obi Wan voor jouw Luke Skywalker en de Morpheus voor jouw Neo.

Wil jouw klant Kung Fu leren? Dan help je hem.

Building a StoryBrand

Het boek, “Building a StoryBrand” van Donald Miller zou elke marketeer en ondernemer moeten lezen. Het vertellen van verhalen is van alle tijden en helpt je enorm wanneer je contact wilt maken met je klanten.

Hoe kom jij in contact met jouw (potentiële) klanten? Hoe kun je daar meer uithalen? Wij denken graag met je mee. Neem vandaag nog contact met ons op. Dan drinken we snel een kop koffie.

Exit mobile version