Site icon Brand New Journey

Weer een blog over HR? Jullie doen toch aan marketing?

Geen functioneringsgesprekken meer. Wij doen de Collega Meting

Ons Onboarding Programma: Onze 9 Monkey Milestones

Ons Onboarding Programma: De eerste 90 dagen bij Brand New Journey

Hoe wij ons team uitbreiden: een kijkje in ons sollicitatieproces

Werken aan jouw organisatiecultuur? Lees dan deze boeken

Even een greep uit de laatste artikelen die verschenen hier. Artikelen die je niet per se verwacht bij een marketingbureau. Artikelen die over HR en cultuur gaan, maar niet over het onderwerp waar we dagelijks mee bezig (zouden moeten) zijn.

Het afgelopen half jaar heb ik veel kennis gedeeld over ons bedrijf. En dan met name over de manier waarop we intern georganiseerd zijn. Over onze cultuur.

Het delen van deze kennis heeft ons geen windeieren gelegd. De artikelen worden goed gelezen, ik zie het iedere maand terug in de bezoeken op de website.

Maar nu na zes maanden geleuter over HR en cultuur vinden sommige mensen het genoeg.

“Weer een artikel over HR? Jullie zijn toch een marketingbureau? Waarom schrijven jullie niet over marketing?”

Dit soort uitspraken toveren een glimlach op mijn gezicht. Het liefst zou ik deze mensen opzoeken en ze een dikke knuffel geven. Dit zijn namelijk onze grootste fans en ze hebben groot gelijk.

Voor een groot deel gelijk dan.

Waarom wij ervoor kozen om onze cultuur in te zetten voor marketing

Klopt, wij zijn een marketing bureau. En het klopt ook dat we aan marketing moeten doen om aan nieuwe klanten te komen.

Maar ik weet niet of het je is opgevallen? We zijn niet het enige marketingbureau. In de regio en in het land. We moeten ons echt onderscheiden van de rest.

En in wezen doen we precies dezelfde activiteiten als al die andere bureaus; wij zijn vullen marketingafdeling van een bedrijf aan of vervangen deze. De resultaten zijn over het algemeen hetzelfde. Ik denk zelfs dat in veel gevallen de tarieven zelfs gelijk zijn. Dus hoe blijven we onderscheidend? Hoe vallen we op?

Ik ben ervan overtuigd dat het verschil hem zit in de manier waarop wij werken. De cultuur die er bij ons heerst zegt iets over de manier waarop we samenwerken. Met elkaar als collega’s, maar ook met onze opdrachtgevers en partners.

Een opdrachtgever moet het vertrouwen hebben dat we hem kunnen helpen met zijn marketingvraagstuk. We zijn immers een marketingbureau. Maar nog belangrijker: een opdrachtgever moet het gevoel hebben op de juiste plek te zijn. Zonder nog maar een stap over de drempel gezet te hebben. Zonder ons ontmoet te hebben.

Op zoek naar die klik

Wij schrijven over onze cultuur en over onze interne organisatie zodat de potentiële opdrachtgever genoeg informatie heeft om een gevoel te krijgen:

“Vertrouw ik deze mensen met mijn vraagstuk?”

“Laat ik deze mensen toe in mijn bedrijf?”

“Zie ik mezelf samenwerken met deze mensen?”

“Is er een klik?”

“Zijn dit mensen waarmee successen vier en leer van mislukkingen?”

Wij zijn een commercieel bedrijf, laat daar geen twijfel over bestaan. Maar net als dat we kritisch zijn op de mensen die we binnenhalen om hier te komen werken, zijn we ook heel kritisch op de opdrachtgevers waar we mee samenwerken. Als we zelf al merken dat er geen klik is dan is een goede samenwerking gedoemd om te mislukken.

Alles draait om balans

Maar terug naar de opmerking dat we teveel over HR en cultuur schrijven en te weinig over marketing.

Heel eerlijk?

Ik blijf nog wel even schrijven over HR en cultuur. Maar ik ben bereid om meer de balans op te zoeken. Schrijven over marketing zal niet snel gebeuren, maar we zullen wel meer laten zien waar we goed in zijn.

Achter de schermen zijn we begonnen met het uitschrijven van cases. Werk waar we trots op zijn. Werk waar onze opdrachtgevers trots op zijn. Een aantal staan er al op de website, gedurende het jaar wordt deze lijst verder uitgebreid.

Daarnaast zit marketing hem natuurlijk niet alleen in het onderwerp waar je over schrijft. Maar ook in de vorm waarin je het deelt. Daarom zullen we de balans ook blijven zoeken in verschillende vormen en kanalen.

Denk maar aan de blogs die we schrijven, de video’s en podcasts die we opnemen en alle social content die we delen. Die gaan we niet per se meer doen, maar wel beter. Beter op elkaar afgestemd, beter in balans.

Exit mobile version