073-3030457
checkin@brandnewjourney.nl
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram
RSS
Brand New Journey
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over
  • Vacatures
  • Contact
  • Offerte aanvragen

Hoe wij ons team uitbreiden: een kijkje in ons sollicitatieproces

18 April 2019Martijn BloksmaBrand New JourneyNo comments

In de vier jaar dat Brand New Journey bestaat hebben we drie keer een vacature live gegooid. Eén voor een WordPress developer, een office assistant en een art-director.

Zowel de office assistant en de art-director waren erg gewild, daar kregen we veel reacties op. En gedurende het sollicitatieproces hoorden we regelmatig dat we het anders doen dan andere bureaus.

Vandaar een kijkje in onze keuken als het gaat om de uitbreiding van ons team.

Om het verhaal compleet te maken heb ik Judith, onze laatste toevoeging aan het team geïnterviewd over haar ervaring. Dit interview luister je hieronder:

Benodigde rol inventariseren

Een vacature is meestal het gevolg van een sessie met het team. Tijdens zo’n sessie komen we er achter dat we een rol missen. Of een bepaalde vaardigheid. Of gewoon handjes en kennis.

Tijdens zo’n sessie inventariseren we welke vaardigheden we missen en wat iemand dus moet kunnen. Dit is input voor mij om een vacaturetekst te kunnen schrijven.

Vacaturetekst schrijven

De paar vacatures die we tot nu toe op de website hebben gehad onderscheiden zich van andere vacatures in ons vakgebied door het verhaal. In plaats van een lijst met vaardigheden te geven, schrijf ik liever een verhaal over een typische werkdag van onze nieuwe collega. In dit verhaal worden andere collega’s genoemd en krijgt de kandidaat een beeld van hoe het is om bij Brand New Journey te komen werken.

We krijgen altijd leuke reacties op onze vacatureteksten. Daarnaast vind ik het zelf ook veel leuker om zo’n verhaal te schrijven in plaats van een boodschappenlijstje. Het moet voor mij ook leuk blijven toch?

Check hier de vacaturetekst van de art director die eind vorig jaar live stond.

Automatiseringen inrichten

Na het schrijven en inplannen van de vacature op onze website moet ik nog een paar automatiseringen inrichten. Zo krijgt iedere vacature een uniek sollicitatieformulier. Iedere sollicitatie komt direct binnen op Slack. Vervolgens handel ik iedere sollicitatie af in ons CRM:

Geen geschikte kandidaat? Dan sleep ik de sollicitatie naar de kolom ‘afwijzen’. Deze kandidaten krijgen een persoonlijke mail van mij met de reden van afwijzing.
Verder praten? Dan sleep ik de sollicitatie naar de kolom ‘uitnodigen’. Deze kandidaat krijgt automatisch een mail om zelf een afspraak in mijn agenda te plannen.

Vacaturetekst delen

Als alle automatiseringen zijn ingericht kan de vacature gedeeld worden. Deze tekst wordt gedeeld op al onze kanalen en meestal delen onze medewerkers de vacature zelf ook op hun persoonlijke kanalen. Zo hebben ze zelf ook invloed op de zoektocht naar hun collega.

Sollicitaties afwachten

En dan wachten we af.

Het sollicitatieproces

Als de sollicitaties eenmaal binnenstromen, doet het proces zijn werk. Dit ziet er op het moment als volgt uit:

1. Sollicitaties beoordelen + selectie maken

Dit doe ik op het moment dat ze binnenkomen. Helaas krijgen we af en toe van die ‘moetjes’ binnen. Mensen die moeten solliciteren. Van die standaard motivatiebrieven zonder motivatie. Deze worden netjes geselecteerd voor een motiverende afwijzing.

De eerste selectie nodigen we uit voor een eerste gesprek.

2. Selectie uitnodigen voor eerste gesprek

De selectie ontvangt een e-mail met daarin een grappig GIFje en een link om zelf een gesprek in te plannen. Van te voren heb ik de tijdslots bepaald voor de gesprekken.

3. Gesprekken voeren met focus op cultuur

Voor het eerste gesprek heb ik een lijst met standaard vragen. Geen wetenschappelijk onderbouwde vragen, maar dingen die ik wil weten over onze toekomstige collega. Er zijn geen goede of slechte antwoorden, het gaat mij meer om het gesprek dan om de vragen.

4. Skills testen

In sommige gevallen, in onze zoektocht naar een developer bijvoorbeeld, is het wenselijk om skills te testen. Dan laten we de kandidaat een dag meedraaien of geven we een afgekaderde opdracht mee. Als het gaat om een opdracht voor een klant staat er ook een vergoeding tegenover.

5. Top 5 kandidaten aan team presenteren

Op basis van de vragenlijst presenteer ik mijn top 5 kandidaten aan het team. Anoniem, zonder naam en/of foto. Ik vertel mijn collega’s over het gesprek dat ik heb gehad en over de antwoorden die de kandidaten gaven.

Mijn collega’s komen vervolgens met een top 3. In sommige gevallen is er zelfs geen top 3, maar wordt er direct een keuze gemaakt.

6. Top 3 uitnodigen voor lunch met het team

De top 3 nodigen we uit voor een lunch met het team. Geen speciale lunch, maar gewoon zoals we iedere dag lunchen. Dus zelf bammetjes smeren, salade samenstellen of tosti bakken. Kunnen we even goed kijken wat voor vlees we in de kuip hebben en wat voor vlees er op de tosti gaat.

Voor mij is dit het moment om te observeren en me te verbazen over de vragen die gesteld worden. Een paar pareltjes:

  • Waar ben je het meest trots op?
  • Waar word je nu echt pislink van?
  • Burger King of McDonalds?

Je merkt het, er worden een paar levensbepalende vragen gesteld.

7. Welkom nieuwe collega!

Uit deze top 3 wordt onze nieuwe collega gekozen. Of niet en dan zoeken we nog even verder…

View this post on Instagram

Wij zijn zuinig op ons team en nemen daarom graag de tijd als we gaan uitbreiden. Martijn schreef erover op onze blog én nam een podcast op met Judith onze art director. ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• #roadmaptosucces #marketingagency #digitalmarketing #adagency #digitalmarketingagency #marketingbureau #creativeagency #creatiefbureau #businessmarketing #branding #grafischontwerp #grafischdesign #agencylife #adagency #instadenbosch #brandnewjourney #podcast #blog

A post shared by Brand New Journey (@brandnewjourney) on Apr 17, 2019 at 10:28pm PDT

Tags: cultuur
Previous post Werken aan jouw organisatiecultuur? Lees dan deze boeken Next post Ons onboarding programma: de eerste 90 dagen bij Brand New Journey

Related Articles

Onboarding programma Brand New Journey

Ons onboarding programma: de eerste 90 dagen bij Brand New Journey

25 April 2019Martijn Bloksma
Bedrijfscultuur bouwen en bewaken

Zo bouwen en bewaken we onze bedrijfscultuur

31 January 2019Martijn Bloksma

Waarom een pubquiz onderdeel van onze marketing is

14 April 2017Martijn Bloksma

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tags

beveiliging blog business bucket list cms content contentcreatie Content marketing Contentplanning content producer Content strategie Copywriting cultuur Development E-mail marketing E-mail nieuwsbrieven Emailmarketing evenement event headline hero hub Huisstijl hygiene Identiteit Infographic inspiratie instagram leads Logo persbericht podcast productiviteit security Social media Storytelling team tools traffic update verslag Visuals Webdesign Website weekendinspiratie wordpress

Contact

Brand New Journey B.V.
Europalaan 28D
5232 BC 's-Hertogenbosch
073-3030457
checkin@brandnewjourney.nl
KvK-nummer: 63353431
btw-nummer: 855199933B01

Handig

  • Wie we zijn
  • Blog
  • Werken bij Brand New Journey
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • WordPress manual
  • Offerte aanvragen
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Over Brand New Journey

Samen stippelen we de optimale route uit. We kijken naar de kracht van jouw merk, maar vooral ook naar je positie en je passagiers. Want wat gebeurt er om je merk heen? Waar zitten je klanten én hoe zorgen we daar voor meer interactie en beweging?

© 2022 All rights reserved. Marketingbureau Brand New Journey B.V. uit Den Bosch

Offerte aanvragen

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen

2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken

3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen

4) Na akkoord gaan we direct aan de slag