073-3030457
[email protected]
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram
RSS
Brand New Journey
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over
  • Vacatures
    • Marketing Creative
  • Contact
  • Offerte aanvragen
De Collega Meting

Geen functioneringsgesprekken hier. Wij doen de Collega Meting

13 June 2019Martijn BloksmaBrand New Journey3 comments

Abonneer je op onze podcast via Anchor | Google Podcasts | Spotify | Stitcher

Een tijdje terug deden wij voor het eerst de Collega Meting.

Functioneringsgesprekken deden we eigenlijk allang niet meer aan.

Wij geloven er niet in, wij zijn ervan overtuigd dat het anders moet.

Daarom laten we iedereen elkaar beoordelen. En gaan we in een open discussie op zoek naar ontwikkelpunten.

In deze aflevering praat ik over de Collega Meting en waarom wij niet aan functioneringsgesprekken doen.

Je leert in deze aflevering een paar dingen:

  • Wat de Collega Meting is
  • Waarom functioneringsgesprekken eigenlijk niet werken
  • Waarom ik mijn personeel niet kan beoordelen
  • Wat mijn collega’s van mij vinden

Waar we het nog meer over hebben:

  • De resultaten van mijn beoordeling
  • De oorsprong van de Collega Meting

Geen zin om te luisteren? Lees dan de transcriptie

[00:00:00] Geen vreemde verbeterpunten voor mij kijk ik word wel eens vaker lomp en bot genoemd maar dat is eigenlijk alleen thuis.

[00:00:11] Welkom bij The Greatest. Ik ben Martijn Bloksma cofounder van marketingbureau Brand New Journey. Iedere aflevering duiken we dieper in onze bedrijfscultuur en ontdekken we wat er nodig is Greatest Place to Work te worden. Leuk dat je luistert. Laten we beginnen.

[00:00:27] Ik heb het idee dat er soms taken naar de achtergrond verdwijnen en dat je ze dan vergeet. Niet heel vaak en geen grote dingen maar misschien iets om op te letten. Je komt vaak met creatieve ideeën maar ik denk dat je het heel moeilijk vindt om deze ideeën ook daadwerkelijk uit te voeren zodat het niet alleen bij een leuk idee blijft. Ik vind jouw mentaliteit om dingen aan te pakken die om aanpakken vragen bewonderenswaardig. Ookal weet je misschien vooraf niet hoe het precies gaat doen. Je komt heel snel in actie en dat leidt vaak ook snel tot een resultaat. En anders tot inzichten. Hoe jullie, jij een Rogier, je inzetten voor jullie personeel waardeer ik echt enorm. Wij staan op nummer 1. Dat is leuk om te horen. Je staat altijd klaar voor collega’s. Je bent niet altijd op de hoogte van alle opdrachten, ontwikkelingen en status en ik merk dat ik dat soms lastig vind. Maar de vraag is ook of het mogelijk is om van alles op de hoogte te zijn of je dat wel moet willen. Ik heb het gevoel dat ik altijd bij Martijn terecht kan indien nodig.

[00:01:31] Interessant.

[00:01:34] Soms iets te veel lichaamstaal en als je geen tijd hebt of niet lekker in je vel zit dan kun je heel erg kort zijn. Voor de collega is het dan niet altijd duidelijk waar dat aan ligt.

[00:01:46] Ohja, deze.

[00:01:48] Ik vind het moeilijk om dit onder woorden te brengen, omdat ik de woorden heel negatief vind. Maar je kan soms wel eens bot en of lomp overkomen. Ik zie dat je daar ook vaak bewust van bent en soms dingen vooraf al inslikt of vooraf je excuses zelfs al aanbiedt. Maar dat maakt je ook wie je bent. Het is ook een stukje van jouw humor en type grapjes. Het is ook juist je eerlijkheid die je krachtig maakt. Ik denk dat er voor jou een manier is om dit in sommige situaties anders te laten overkomen en dat die heel dicht bij jou in jouw bereik is. Vandaar dit kleine verbeterpuntje. Misschien kun je er wat mee.

[00:02:26] Dat was even slikken hoor maar dat is feedback die ik kreeg van collega’s en van Rogier, mijn companion. En dat is feedback waar ik om gevraagd heb. Wij doen bij Brand New Journey geen functioneringsgesprek meer. Waarom wij niet meer aan functioneringsgesprekken doen is eigenlijk heel simpel. Als een van de eigenaren heb ik niet altijd door waar iemand mee bezig is. Iemand die weet perfect wat zijn verantwoordelijkheden zijn en wat de taken zijn. Ik ben er eigenlijk weinig bij betrokken en wie ben ik dan om diegenen te gaan beoordelen.

[00:03:00] Waarom laten we dat beoordelen niet over aan degenen die met die persoon werken. Dus stel je voor. Er moet een nieuwe website gebouwd worden en daarvoor is een developer aan het werk. Er is een art director mee bezig en er is iemand die de teksten schrijft, de copywriter.

[00:03:20] Het enige wat Rogier of wat ik heb gedaan is de klus binnenhalen. Vervolgens hebben we de opdracht overgedragen aan degenen die het gaan uitvoeren. Die hebben eigenlijk al het contact en het contact met de klant. Die hebben het contact met elkaar. Die vormen samen een team en samen een planning. En die planning daar gaan ze aan werken. De website wordt opgeleverd.

[00:03:44] Maar wie ben ik dan? Of wie is Rogier dan om te gaan beoordelen op dat werk? Als er verder eigenlijk nauwelijks bij betrokken zijn. Als wij verder eigenlijk weinig gedaan hebben aan de oplevering van die website. Daarom hebben we de collegameting geïntroduceerd. De collegameting is iets wat door Keytoe, een marketing club uit Maassluis bedacht is. Wat de collega meeting is is eigenlijk een vragenlijst die iedereen voor iedereen invult. De collega’s die beoordelen elkaar en de collega’s die beoordelen zoals ze het zelf zeggen ook de baasjes. En dat was voor Rogier en voor mij wel eventjes een dingetje. Dat klinkt wel heel groot maar. Je wordt toch wel heel eventjes beoordeeld en je krijgt feedback van je collega’s. En zoals je net hoorde, er zat hele mooie feedback, bijna complimenten tussen. Maar ook wel echt daadwerkelijk verbeterpunten en geen vreemde verbeterpunten voor mij. Ik word wel eens vaker lomp en bot genoemd, maar dat is eigenlijk alleen thuis. Voor mezelf had ik het gevoel dat ik met name in mijn communicatie direct en efficiënt was. Dus met zo min mogelijk woorden door snel weer door kunnen gaan. Dat wordt dus ervaren als lomp en bot.

[00:05:03] En niet bij één collega. Nee bij meerdere collega’s. En als ik het er met mensen over heb uit mijn vriendenclub of met mijn vrouw dan wordt het wel herkend dat ik soms zo over kan komen. Dus daar moet ik iets mee. Dat is wel fijn dat we zo’n collegameting doen en dat we die feedback krijgen en er met elkaar over kunnen praten om daar iets aan te doen.

[00:05:26] Dus wat hebben we gedaan? We hebben vragenlijst verstuurd een begeleidend berichtje erbij met een stukje uitleg. Hoe vul je die collega meting nou daadwerkelijk in en voor wie vul je hem in? Vervolgens hebben we een lunch gebruikt om de discussie open te gooien. Om verduidelijking te vragen over feedback.

[00:05:55] Dus om om verduidelijking te vragen over waarom ik lomp en bot overkom bijvoorbeeld en hoe dat ervaren wordt en op welke momenten dat ervaren wordt. Want ik heb het niet altijd door. Maar als ik een keer een nacht slecht geslapen heb en ik kom hier aan dan is blijkbaar van mijn gezicht al af te lezen wat voor dag het gaat worden.

[00:06:10] Anyway, dat was super waardevol. Kijk, ik kan onze webdeveloper echt heel moeilijk beoordelen, want ik zie wat ze maakt maar ik heb nul verstand van wat er aan de achterkant moet gebeuren om zo’n fantastische website op te leveren. Onze copywriter kan ik veel beter beoordelen want ik ben ook copywriter geweest hier bij Brand New Journey. Dus ik kan wel een oordeel over geven. Andersom is het ook het geval. Onze webdeveloper vindt het heel moeilijk om onze copwriter op functioneren te beoordelen.

[00:06:45] Waar we mekaar wel op kunnen beoordelen is hoe iemand in het team past en hoe pas je binnen de cultuur? Past de cultuur bij ons als team? Dat is waardevolle feedback die terugkomt uit de collega meting en daarom denk ik dat het waardevol is om deze manier van feedback geven bij meerdere bedrijven door te voeren. Voor de collega meeting verwijs ik hier graag naar onze blog over. Ik zal een linkje naar de inhoud zetten en als je echt de diepte in wil gaan met collega metingen dan verwijs ik je graag naar Keytoe. Die hebben het bedacht. Die hebben daar op LinkedIn een artikel over geschreven. Die hebben ook hun vragenlijst gedeeld. Die hebben wij gebruikt als basis zeg maar. Maar probeer het eens. Neem afscheid van die traditionele functioneringsgesprek en probeer het eens op een eigen manier op een andere manier.

[00:07:35] Laat collega’s elkaar beoordelen. Het is wel heel belangrijk om erbij te vermelden dat functioneringsgesprek vaak worden gebruikt om beloningen te verantwoorden. Ik heb daar zo mijn mening over, maar daar kom ik later nog wel op terug. Bij ons wordt de collega meeting niet gebruikt om beloningen te bepalen.

[00:08:00] Verloning en salaris worden dus niet beïnvloed door de uitkomsten van een collega meting. En het is niet zo dat als iemand alleen maar complimentjes krijgt of alleen maar negatieve feedback dat dat invloed heeft op het salaris. Dat klopt niet. Daar kom ik later nog wel even op terug waarom ik vind dat dat niet klopt en dat losgetrokken moet worden. Ik vind dat die collega meeting met name gebruikt moet worden om voor persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van je cultuur. En daar zetten hem voor in.

Tags: podcast
Previous post Job crafting Next post Weer een blog over HR? Jullie doen toch aan marketing?

Related Articles

Job crafting

Job crafting

30 May 2019Martijn Bloksma

Weer even terug naar de Champagne streek

17 May 2019Martijn Bloksma
Onbeperkte vakantiedagen

Altijd opgeladen collega’s door onbeperkte vakantiedagen

18 July 2019Martijn Bloksma

3 comments. Leave new

Lennard Toma
13 June 2019 20:52

Jaaaa wat is dit moker moker moker vet dat jullie dit hebben ingezet. En hoe goed?!
Trots!
Heel tof, kwetsbaar en dus ontzettend knap hoe je met de feedback omgaat Martijn. Held!

Reply
All4People
23 October 2020 11:56

Wat een interessante podcast! Ik heb de transcriptie gelezen en die heeft mij veel nieuw inzichten gegeven wat functioneringsgesprekken betreft. Bedankt! Carla

Reply
Weer een blog over HR? Jullie doen toch aan marketing?
19 November 2021 13:24

[…] Geen functioneringsgesprekken meer. Wij doen de Collega Meting […]

Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Gratis 1 uur marketingadvies?

Heb jij een marketinguitdaging en wil je gratis 60 minuten sparren met één van de experts van Brand New Journey?

Claim direct jouw BNJ Kickstart. Bel ons voor het maken van een afspraak op +31733030457 of claim jouw plek via de button.

Claim jouw BNJ Kickstart

Contact

Brand New Journey B.V.
Europalaan 28D
5232 BC 's-Hertogenbosch
073-3030457
[email protected]
KvK-nummer: 63353431
btw-nummer: 855199933B01

Handig

  • Wie we zijn
  • Blog
  • Werken bij Brand New Journey
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • WordPress manual
  • Offerte aanvragen
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Hét marketingbureau van Den Bosch

Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.

© 2022 All rights reserved. Marketingbureau Brand New Journey B.V. uit Den Bosch
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

 

 

Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen

2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken

3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen

4) Na akkoord gaan we direct aan de slag