Site icon Brand New Journey

De juiste bedrijfscultuur zorgt voor een blijvende indruk

De juiste bedrijfscultuur laat een blijvende indruk achter

Mijn droom voor Brand New Journey?

Een bedrijf bouwen waar mensen graag willen werken. Mensen waar andere bedrijven vervolgens mee willen werken. Ik wil een bedrijf neerzetten waar mensen dagelijks graag naar toe komen. Voor mijn gevoel gaat dat goed en ik laat je graag zien hoe we samen aan onze bedrijfscultuur werken.

Ik merk de voordelen van een sterke bedrijfscultuur dagelijks. Op de werkvloer. In onze communicatie en ook tijdens sollicitatiegesprekken.

Op de werkvloer heerst het ‘work hard, play hard’ – gevoel. Samen maken we mooie dingen voor onze opdrachtgevers, maar het volgende moment moet je alert zijn voor de nerf darts die om je oren vliegen.

Een duidelijk omschreven bedrijfscultuur maakt het voeren van sollicitatiegesprekken een stuk eenvoudiger. Hetzelfde geldt voor de stap ervoor, het selecteren van de kandidaten waarmee je wilt praten. Iemand kan namelijk nog zo goed zijn in wat hij doet, maar als diegene niet binnen de cultuur past dan gaat het niet werken.

Het afgelopen half jaar ligt met name mijn focus op het in kaart brengen van de huidige bedrijfscultuur. In korte tijd heb ik hier veel over geleerd.

Wat is een bedrijfscultuur?

Quintin Schevernels beschrijft het in zijn boek Suits & Hoodies heel goed:

Cultuur gaat niet over het wat of het waarom van een organisatie, maar beschrijft het hoe, de manier waarop een organisatie werkt. Het gaat erom hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze met klanten omgaan, hoe besluitvorming plaatsvindt, hoe wordt omgegaan met problemen en hoe en wat er binnen een organisatie wordt beloond.

Cultuur is het frame van gedrag waarbinnen mensen (met elkaar) werken. Dit heeft invloed op de motivatie en het plezier waarmee mensen hun werk doen, de bereidheid om elkaar te helpen als dat nodig is en de drive om klanten de best mogelijke service te geven.

In mijn ogen is cultuur wat mensen samen doen, zonder dat ze het zelf door hebben.
Ergens las ik dat ieder persoon het gemiddelde is van de vijf mensen waarmee hij of zij de meeste tijd doorbrengt. Ik geloof daar in.

Moet je nagaan…

Je slaapt 8 uur per dag
Je reist 1 uur per dag
Je ziet je gezin 4 uur per dag
Je ziet je vrienden 3 uur per dag
Je werkt 8 uur per dag

Zie je hoeveel invloed jouw collega’s op je hebben?

Visie en missie vs cultuur

Als de visie iets zegt over waar een bedrijf naartoe gaat, dan zorgt je cultuur ervoor dat je er ook echt komt.

Als de missie de belofte is aan de klant en vertelt waar je voor staat, dan is de cultuur de manier om deze belofte na te komen.

Wat is een bedrijfscultuur niet?

 

Heel eerlijk?

Totdat ik me er verder in ging verdiepen, dacht ik dat dit de ingrediënten waren van een toffe bedrijfscultuur. Al heel snel kwam ik er achter dat het veel dieper ligt dan dat. En dat het om gedrag gaat, niet om dingen.

De bedrijfscultuur van Brand New Journey in twee smaken

Als iemand ons vraagt naar onze bedrijfscultuur, dan hebben we twee smaken. Afhankelijk van degene die ernaar vraagt hebben we een cultuur op basis van resultaten en een cultuur op basis van waarden, onze Culture Code.

1. Op basis van resultaten

Stel, je bent vijf minuten alleen met een van mijn collega’s.

Krijg je dan een goede indruk van Brand New Journey?

Cultuur laat zich lastig vangen en omschrijven. Daarom beschrijven wij in deze versie onze cultuur in resultaten.

Als je vijf minuten alleen bent met iemand van Brand New Journey, dan gebeuren er drie dingen:

1️⃣ Er wordt gelachen

2️⃣ Je raakt geïnspireerd

3️⃣ Je wilt aan de slag

2. Onze Culture Code

Onze Culture Code is meer gebaseerd op onze waarden. Waarden die ik zelf oppik door dagelijks met Brand New Journey bezig te zijn. En waarden die ik terugzie in de feedback via Officevibe.

Hier zijn de vier waarden uitgekomen. De lijst was minstens twee keer zo lang, maar ik wil het graag behapbaar houden. Vier regels moet iedereen binnen Brand New Journey kunnen onthouden en bewaken.

Deze waarden zijn niet in beton gegoten. Ze worden regelmatig herzien en onder de loep genomen.

Bij Brand New Journey:

Wil je meer weten over onze bedrijfscultuur?

Dat komt mooi uit, want we schrijven er het hele jaar over. Maandelijks publiceren we nieuwe blogs en podcasts over dit onderwerp. Wil je onze cultuur in real life ervaren? Dan ben je uiteraard van harte welkom bij ons op kantoor.

Exit mobile version