Site icon Brand New Journey

Zo brainstormen wij: 6 manieren

Ping! Reminder voor de brainstorm om 14.30 uur.

“Ai. Eigenlijk geen tijd voor nu. Weer een brainstorm. Benieuwd of er iets bruikbaars uitkomt.”

“O, leuk. Lekker brainstormen. Eens kijken waar het deze keer over gaat.”

Brainstormen. You love it or you hate it.

Ben je iemand die maar ideeën blijft spuien? Of heb je al moeite om met één ideetje op de proppen te komen?

Er zijn talloze methodes om effectief te brainstormen, om de beste ideeën in je team naar boven te halen. Dit zijn een paar manieren die wij regelmatig gebruiken.

1. BNJ ♡ Post-it’s

Elke brainstorm begint hier met een stapel post-its. Iedereen krijgt een stapeltje en je schrijft alles op wat in je opkomt bij het onderwerp van de brainstorm.

Wie vastloopt, schuift alle post-it’s door naar degene naast zich. Die gaat vervolgens door op de ideeën die al op papier staan. Door de ideeën van een ander, kom je weer op nieuwe inzichten. Het eindigt met een grote berg papier. En als het goed is ook een berg ideeën.

Het handige aan post-it’s is dat je ze later kunt gebruiken om eenvoudig een selectie te maken van realiseerbare en originele ideeën.

2. Walt weet het

Walt Disney was een dromer, maar ook een realist. Al zijn films begonnen als een fantasie, een droom. Vervolgens bekeek hij of die droom ook haalbaar was. En hij was kritisch in de uitvoering. Dat kun je ook toepassen in een brainstorm met drie rollen. Je bekijkt het probleem elke keer vanuit een andere rol:

  1. De dromer laat zijn fantasie de vrije loop. Ziet ongekende mogelijkheden. Mislukken kan niet. Alles is mogelijk.
  2. De realist vraagt zich af hoe de droom te realiseren is. Het uitgangspunt is dat de droom werkelijkheid wordt. Wat heb je nodig om dit te verwezenlijken?
  3. De criticus bedenk wat er allemaal kan misgaan. Levert het idee voldoende op? Schieten we ons doel niet voorbij? Is het interessant genoeg?

3. Er was eens …

Iedereen beschrijft op een eigen blaadje een eerste zin van een verhaal dat betrekking heeft op het onderwerp van de brainstorm. Vervolgens schuif je dat door naar degene die naast je zit. Die vult vervolgens aan met één zin. Zo blijf je doorschuiven tot iedereen elk vel papier voor zich heeft gehad. Of totdat je vindt dat het verhaal af is. Het levert verrassende wendingen in een verhaal op. Je hebt hier geen grote groep mensen voor nodig, dit kan ook al met twee personen.

4. Mooie matrix

Je maakt een matrix van 5 bij 5 vakjes. Selecteer een zelfstandig naamwoord uit de brainstormvraag. Dit zet je linksboven in de hoek. Vanuit hier ga je associëren. Op de horizontale as zet je telkens een woord waar je vervolgens weer op verder associeert. Op de verticale as doe je hetzelfde. Als je een woord links en boven hebt, combineer je die twee tot een nieuwe associatie.

Zo kwamen wij laatst van het woord product uit bij ballet. Wees gerust; de tutu’s hangen nog in de kast.

We hebben nog een tweede matrix gemaakt. Uit beide matrixen kozen we één woord. We bedachten een aantal gemeenschappelijke kenmerken van die woorden om op nieuwe ideeën te komen als antwoord op de brainstormvraag.

5. Da’s een dingetje

Kijk om je heen. Kies een voorwerp uit de ruimte. Dat kan een pen zijn, een foto, een paperclip, een nerfgun, een biertje, de hond. Nou ja, het lijkt me duidelijk. Het kan van alles zijn.

Schrijf dan eigenschappen van het voorwerp op en bekijk hoe je die kunt linken aan het onderwerp van de brainstorm. Hoe kun je de hond linken aan de manier waarop jij met je klanten wilt omgaan? Met kwijl kom je niet zo ver, maar het woord ‘trouw’ is een goede term om op voort te borduren.

6. Zwartkijker

Niets zo leuk als zeuren en doemdenken. En vaak is dat ook een stuk gemakkelijker dan zomaar uit het niets positieve, originele plannen op tafel leggen. Bedenk waarom de dingen niet gaan lukken. Hoe wil je niet overkomen op je doelgroep? Wat wil je absoluut niet uitstralen met je merk? Overdrijven mag. Bekijk vervolgens hoe je het kunt ombuigen. Hoe kan het wel werken?

Een brainstorm is echt niet bedoeld om meteen het beste idee op tafel te leggen. Maar juist om iedereen aan het denken te zetten. De ene keer heb binnen een half uur al een paar briljante ideeën. De andere keer komen er wat punten uit die nog heel wat uitwerking behoeven.

Het belangrijkste is dat iedereen zich vrij voelt om te kunnen roepen wat hij wil. De meest rare associatie kan een beginpunt zijn voor dat geweldige nieuwe concept.

Zin om eens met ons te brainstormen?

Neem dan contact op en wij plannen een afspraak:

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Waarom stoppen met lezen?

Vond je het artikel interessant? Wij delen regelmatig onze beste tips en artikelen via de mail. Meld je hieronder aan voor de update.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Exit mobile version