Site icon Brand New Journey

Een Brand Sprint: in drie uur tijd tot de kern van jouw merk

De Brand Sprint is een intensieve drie uur durende sessie die je, onder begeleiding van onze mensen, helpt bij het creëren van je eigen merk; van naamgeving tot positionering tot strategie.

Je weet dat branding belangrijk is.

Je weet dat het de enige manier is om jouw bedrijf te onderscheiden van de rest.

Je weet ook dat het veel geld en nog meer tijd gaat kosten om jouw merk goed neer te zetten.

Het moment is aangebroken om je bedrijf beter te leren kennen- en een sterker merk te bouwen dat je onderscheidt van de concurrentie.

Van vakgenoten heb je weleens gehoord dat een merktraject maanden kan duren en dat facturen met vijf cijfers voor de komma eerder regel dan uitzondering zijn.

Die tijd is gelukkig voorbij.

We snappen het – wij hebben dit ook meegemaakt! Vroeger kon je de tijd nemen om een merk neer te zetten. Het ging namelijk over een traject waarmee je voor minimaal de komende vijf jaar klaar zou zijn. Tegenwoordig is de houdbaarheid een stukkie korter.

Van drie maanden naar drie weken

Ik weet het nog goed.

Noodgedwongen moest ik meedenken over de herpositionering van een merk. Van de zijlijn had ik weleens meegekeken, maar een merk van A tot Z neerzetten had ik nog niet eerder gedaan. Daarom volgde ik het proces van mijn voorganger.

Een proces dat bijna drie maanden duurde.

De klant accepteerde het, maar volgens mij kon dat sneller. Tegenwoordig halen we alle benodigde input op tijdens een brainstorm van drie uur. Die input gebruiken we vervolgens om in drie weken tot een wendbaar merk te komen.

Zo kan het dus ook.

Een framework voor een wendbaar merk

Een merk zet je niet meer neer voor de komende vijf tot tien jaar. Je zet de basis neer en blijft vervolgens sleutelen aan het merk. Die manier van werken maakt je merk, en daardoor je bedrijf, wendbaar. Je beweegt mee met de ontwikkelingen om je heen en blijft flexibel.

Om wendbaar te zijn moet de basis goed zijn. Je moet vooraf de juiste vragen beantwoorden. Deze antwoorden geven input voor de kern van jouw brand.

Door regelmatig een moment in te plannen om het merk te herzien blijf je actueel. Je hebt meer controle over de positie in de markt en zo blijf je onderscheidend.

Brand Sprint afgekeken van Google

Bij Google Ventures ontwikkelden ze een drie uur durende brand sprint workshop methodologie. Google’s Three Hour Brand Sprint bestaat uit zes oefeningen die zijn ontworpen om iedereen snel op één lijn te krijgen rond een visie voor hun merk.

Tijdens de drie uur durende sessie behandel je onder andere het “waarom”, “hoe” en “wat” van je bedrijf.

In onze zoektocht naar een framework voor wendbare merken begonnen we met de zes oefeningen uit Google’s oorspronkelijke Brand Sprint. Gaandeweg vervingen we deze door onze eigen oefeningen.

Inmiddels zijn we een aantal versies verder en zijn er nog drie dingen over uit Google’s Three Hour Brand Sprint:

Rest van onze inspiratie

De oefeningen uit de originele Brand Sprint van Google hebben we gaandeweg vervangen door nieuwe oefeningen die we op andere plekken tegenkwamen.

Een aantal van onze inspiratiebronnen:

De onderdelen van een Brand Sprint

Onze versie van de Brand Sprint bestaat uit vier onderdelen met ieder een set vragen. Hieronder zie je de vier onderdelen met een aantal van de vragen:

De Business

Het Merk

Het Verhaal

Het Publiek

Wanneer adviseren wij een Brand Sprint?

Wij organiseren Brand Sprints voor onze opdrachtgevers om verschillende redenen. Onder andere voor:

Wat is er nodig voor een Brand Sprint?

Samen met jouw belangrijkste interne stakeholders ben jij onderdeel van het Brand Sprint team.

In de praktijk zien wij vaak personen van de:

  1. Directie
  2. Marketing
  3. Communicatie
  4. Sales
  5. Klantcontact

Van onze kant sluiten er één of twee personen aan om de brand sprint te begeleiden. Dit zijn specialisten uit de praktijk die dagelijks werken aan de mooiste merken.

Wat levert zo’n Brand Sprint op dan?

Tijdens een brand sprint krijgen we input om het fundament voor een wendbaar merk neer te zetten. Samen beantwoorden we de vragen ‘waarom, hoe en wat’? We gaan ook op zoek naar de gewenste tone of voice en naar het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten.

Zo’n drie weken na de Brand Sprint leveren we een compleet document op dat toegespitst is op de vraag. Je kunt je voorstellen dat ons advies er heel anders uitziet voor een nieuwe website, dan voor de rebranding van je huidige merk.

Wij presenteren het document met de mogelijke vervolgstappen. Daarna is het aan jou om zelf aan de slag te gaan met de vervolgstappen of om samen verder het avontuur voort te zetten.

Meer weten over de Brand Sprint?

Wij maken jouw merk wendbaar. Of je nu een nieuw merk neer wilt zetten, jouw merk een oppepper wilt geven of op zoek bent naar een volledige marketingstrategie.

Wil je weten wat onze brand sprint kan betekenen voor jouw organisatie? Neem contact op, dan vertellen we er graag alles over.

Exit mobile version