Site icon Brand New Journey

15 tools waarmee je tijd bespaart op jouw contentmarketing

Contentmarketing tools


Het is hard werken om elke dag weer kwalitatief goede content te maken. Helaas is daar geen shortcut voor.

Bloed, zweet en tranen. Dat gaat het je kosten.

Maar met de juiste contentmarketing tools binnen handbereik kun je het werk wel zo aangenaam mogelijk maken. Het internet staat vol met handige tools, maar ik kan me voorstellen dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet.

Daarom lijkt het me nuttig om de 15 contentmarketing tools met jou te delen die ik zo goed als dagelijks gebruik.

Snel en overal goede ideeën

De eerste uitdaging waar je als marketeer tegenaan loopt is het hebben van ideeën. Waar ga je het over hebben? Natuurlijk kun je uren brainstormen met je collega’s tot je een onderwerp hebt. Maar je kunt ook kleiner beginnen met deze handige apps.

Hieronder staan de apps die ik gebruik om content van anderen te lezen. Voornamelijk blogs, maar ook social media berichten en boeken.

Feedly

Ken je dat? Je hebt twintig websites die de moeite waard zijn om bij te houden. Nu kun je dagelijks even al die websites langs om te kijken of er iets nieuws geplaatst is. Erg tijdrovend en onnodig.

Met Feedly verzamel je al deze websites in één app en zie je alle nieuwe berichten. Nu hoef je niet meer langs alle websites, maar open je één keer per dag de app om te kijken of er nog nieuws is.

Flipboard

Feedly gebruik ik om de websites bij te houden die ik ken. Met Flipboard ontdek ik nieuwe websites die ik eventueel in Feedly kan toevoegen.

Het idee achter Flipboard is even eenvoudig als briljant. De app levert zelf namelijk geen content, maar plukt alle informatie van het web (van zowel nieuwssites als van je eigen sociale media) en verzamelt deze in een behapbaar formaat waar je doorheen kunt bladeren.

Ik gebruik Flipboard op mijn iPad om op de bank door nieuwe content te bladeren.

Nuzzel

Van Nuzzel krijg ik iedere ochtend om elf uur een mailtje met de meest besproken content binnen mijn netwerk. Ik heb de tool gekoppeld met mijn Twitter en Facebook account en dagelijks checkt Nuzzel waar mijn netwerk het over heeft.

In het mailtje krijg ik een overzicht van de dingen die NU spelen. Dit is content die blijkbaar opgepakt wordt door mijn netwerk. Hier kan ik iets mee. Sterker nog. Vaak moet ik er iets mee.

Quora

Ik denk dat Quora mijn favoriete social kanaal is. Hier kun je vragen stellen die beantwoord worden. Heel simpel, maar wel heel effectief.

Dagelijks scrol ik even door Quora om te kijken welke vragen er gesteld worden over mijn vakgebied. Vervolgens kan ik de tool op twee manieren gebruiken:

  1. Populaire vragen gebruiken voor nieuwe content – Blijkbaar is er behoefte aan.
  2. Vragen stellen – De antwoorden gebruik ik vervolgens voor mijn content.

Zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen en je te abonneren op de onderwerpen die jij interessant vindt.

Buzzsumo

“If knowledge is power, BuzzSumo is a content marketing cold fusion reactor.”

De quote hierboven komt van PR 20/20 en ik ben het met ze eens. Buzzsumo geeft ongelooflijk veel inzicht over content online. Ik vind het met name interessant om te zien welke content er over een bepaald onderwerp goed gedeeld wordt.

Hiermee kan ik inschatten of een onderwerp levensvatbaar is.

Daarnaast gebruik ik deze tool ook voor het ontdekken van goede headlines. Content die vaak gedeeld wordt heeft vaak een goede headline. In Buzzsumo zie ik in één oogopslag welke content goed gedeeld wordt en wat de headline is.

Pocket

In Pocket verzamel ik alle interessante content die ik later wil lezen. De hele dag door krijg ik namelijk vanuit alle kanten content toegestuurd. Een mailtje van mijn collega of even een tweet van een oud klasgenoot.

Vaak ontbreekt het me aan de tijd om direct het hele artikel te lezen. Dan stuur ik het naar Pocket, om het op een later tijdstip rustig te lezen.

Daarnaast heb ik Feedly, Flipboard en Nuzzel zo ingesteld dat interessante artikelen die ik later wil lezen automatisch naar Pocket gaan.

Blinkist

Een recente ontdekking. Laatst schreef ik al kort over deze app waarmee ik in 15 minuten een boek kan lezen.

Blinkist werkt heel simpel. Achter de app zit een heel redactieteam dat regelmatig nieuwe samenvattingen van Engelstalige boeken deelt. Met een abonnement kun je eindeloos boeken blijven lezen. Ik probeer iedere ochtend even ‘een boek te lezen’.

Je kunt je voorstellen dat dit me heel veel tijd scheelt. Stel dat ik een blog wil schrijven over productiviteit. Dan kan ik ervoor kiezen om vijf boeken aan te schaffen om ze vervolgens te lezen. Hier kan ik prima een blog van schrijven. Met Blinkist lees ik de highlights van deze vijf boeken met een beetje geluk binnen een uur.

Vaak geeft zo’n samenvatting voldoende input voor een blog.

Content organiseren

Nu heb je genoeg ideeën verzameld. Tijd om het een en ander te organiseren, zodat je ermee aan de slag kunt. Hier gebruik ik een aantal tools voor, waarmee ik de voortgang kan bewaken en in samen kan werken met anderen.

Trello

Alle content waar ik ‘iets’ mee moet gaat direct naar Trello. In deze tool heb ik kolommen gemaakt die staan voor de activiteit die de content vraagt.

Als ik een interessant onderwerp gevonden heb zet ik dat gelijk in Trello met een korte omschrijving van mijn idee erbij. Vervolgens verzamel ik meer input, zodat ik gelijk kan beginnen met het schrijven van de blog.

Hieronder zie je mijn kolommen. Ik werk van links naar rechts.

Google Drive

Voor elk item in Trello maak ik een nieuw document aan in Google Drive. Deze koppel ik aan elkaar. Zo kan ik direct aan de slag met de items in de kolom ‘Up Next’.

Ik vind het fijn om in Google Drive te werken, vanwege de mogelijkheid om samen te werken aan een document. Het is eenvoudig om wijzigingen door te voeren en om opmerkingen te plaatsen.

Zelf houd ik ook van de rust rondom een document. Er zijn weinig afleidingen in Google Drive.

CoSchedule

Met CoSchedule is het letterlijk een druk op de knop om een Google Drive document om te zetten naar WordPress.

In CoSchedule houd ik de volledige contentplanning bij. Alles staat erin. Alle blogs, social media berichten, whitepapers en speciale dagen. Zo heb ik altijd een overzicht van wat er speelt.

Eventueel kun je in CoSchedule ook samenwerken aan een blog, maar dat doe ik liever in Trello en Google Drive.

https://www.youtube.com/watch?v=iwVtxem_A1A

Content visueel aankleden

Mijn collega Judith heeft vorige week een mooi artikel geschreven over het belang van visuele content. Ik ben me er namelijk van bewust dat ik tot nu toe voornamelijk tekstueel content heb gemaakt.

Nu is de tijd gekomen dat de content een smoel moet krijgen. Met de juiste visuals maak je content een stuk aantrekkelijker en opvallender.

Canva

Canva is een online photo editor die zonder specifieke kennis door iedereen makkelijk te gebruiken is. Het programma werkt intuïtief (veelal drag and drop) en is veel simpeler dan professionele beeldbewerkingsprogramma’s als Photoshop. Binnen een handomdraai heb je een mooie fotocreatie.

Voor het simpele werk gebruik ik Canva. Wordt het ingewikkelder met verschillende lagen en filters? Dan is Photoshop my weapon of choice. Nog ingewikkelder? Dan gooi ik het over de schutting bij mijn collega’s op de studio.

Easel.ly

Snel even een infographic in elkaar klussen doe je met Easel.ly. Met verschillende templates heb je al snel een professioneel ogende plaat. Meer dan voldoende om een blog visueel te onderbouwen.

https://www.youtube.com/watch?v=0VHyKgdbUhU

Content optimaliseren met Yoast SEO plugin

Ik ben fan van de WordPress plugin van Yoast. In eerste instantie om zijn SEO analyses. Sinds kort ook omdat de plugin de leesbaarheid van mijn teksten beoordeeld. Zo krijg ik terug welke zinnen te lang zijn en waar de passieve zinnen zitten.

Met de Yoast SEO plugin schrijf je content die scoort op vindbaarheid én op leesbaarheid. En dat wil je volgens mij voor elkaar krijgen.

Productiviteit meten met RescueTime

Eerder deze week werd mij gevraagd hoe je met minimale inspanningen maximaal resultaat behaald. Terechte vraag en iets wat ik altijd nastreef. Daarom meet ik mijn dagelijkse productiviteit met RescueTime.

Deze applicatie draait op mijn Macbook op de achtergrond en houdt nauwkeurig bij wat ik heel de dag doe. Aan het eind van de dag krijg je een score terug dat staat voor jouw productiviteit die dag.

Zelf heb ik de betaalde versie draaien. Die heeft ook door wanneer je niet achter de computer zit. Op het moment dat je je weer aan het werk gaat wordt netjes gevraagd wat je de afgelopen tijd offline hebt gedaan. Zo krijg je mooi inzicht in jouw productiviteit.

Instagram inplannen met Hootsuite

Het grootste deel van alle social media updates plan ik in met CoSchedule. Alleen Instagram kan ik daar nog niet kwijt. Tot dat moment daar is gebruik ik Hootsuite om Instagram in te plannen.

Conclusie

Dit is maar een verzameling tools. De tools die ik regelmatig en in veel gevallen zelfs dagelijks gebruik.

Voor de meeste tools zijn één of meerdere alternatieven te bedenken. Een aantal tools vind je zelfs gecombineerd terug in één tool. En weet je wat leuk is? Volgend jaar update ik dit artikel en kan ik de helft van de genoemde tools vervangen.

Wat heb jij standaard in jouw toolbox zitten? En welke tool mis je in mijn lijst?

Exit mobile version