Site icon Brand New Journey

Redigeer je eigen tekst in 7 stappen

Ons team content bestaat uit drie personen en wij laten alle teksten eerst door elkaar bekijken voordat ze online komen of naar de klant gaan voor goedkeuring. We halen er kleine foutjes en onduidelijkheden uit, doen suggesties voor een beter kop of brengen wijzigingen aan in de opbouw. Alles om de tekst helder en prettig leesbaar te maken.

Maar wat als je alleen bent? Als niemand tijd heeft om jouw tekst tegen te lezen? Of als je eerst zelf nog streng naar je artikel wilt kijken voordat het over de schutting naar een collega gaat?

Check dan deze stappen om je eigen teksten te redigeren.

1. Eerst even niks

Zo. Het zit erop. Je hebt een artikel geschreven. Een eerste versie althans. Je weet dat het hier en daar nog wat scherper kan. Maar voor nu ben je klaar.

Maar echt. Voor nu ben je klaar. Zo’n eerste versie moet je even laten liggen. Liefst een dag. Als je er de volgende dag naar kijkt, heb je weer een frisse blik, maar heb je de inhoudelijke kennis ook nog paraat. Een mooi moment om het artikel nog eens kritisch door te lezen.

Redigeren tijdens het schrijven werkt namelijk niet. Zie je een kromme zin? Lekker laten staan. De aanpassing komt morgen wel. Zo’n eerste versie zit bij mij ook vaak nog vol fouten en kromme zinnen. Er staat al wel een opbouw en ik heb verbanden gelegd.

2. Lees voor

Als je de volgende dag de tekst weer voor je hebt, is het goed die eerst hardop voor te lezen. Ga niet meteen dingen verbeteren als je iets tegenkomt, maar geef aan dat je daar later nog naar moet kijken. Vaak merk je bij zo’n eerste keer lezen waar het niet lekker loopt. Of wat jouw favoriete stopwoordje is.

3. Open eindjes invullen en feiten checken

Als je helemaal in een onderwerp zit, kan het wel eens voorkomen dat je dingen opschrijft zonder dat je ze goed genoeg uitlegt. Jij begrijpt wel wat er staat, maar begrijpt jouw lezer dat ook? Bekijk goed of je tekst geen vragen open laat. Vaak gebeurt dat omdat je stappen overslaat. Dat je iets niet, of te kort door de bocht uitlegt.

En als je toch bezig bent dingen goed uit te leggen, kijk dan ook meteen of de feiten wel kloppen. Je kunt wel heel stellig beweren dat de prijs van een biertje bijna verdubbeld is in de afgelopen tien jaar, maar is dat daadwerkelijk zo?

Zeker in online teksten kun je heel goed aangeven waar die uitspraak vandaan komt. Gewoon met een link. Het liefst link je in bovenstaand voorbeeld naar een bericht van het CBS in plaats van een Facebook-bericht van de kroegbaas op de hoek.

4. Check het doel

Elke tekst heeft een doel. Dat kan heel concreet zijn: zorgen dat mensen zich inschrijven voor een workshop. Maar ook wat generieker: zichtbaarheid creëren voor jouw bedrijf en kennisdelen. Bekijk goed of jouw tekst aansluit bij dat doel.

5. Voor de taalnerds

Als een van de laatste stappen kijk je naar de spelling en grammatica. Kloppen de d’s en t’s? Heb je de interpunctie gebruikt volgens de afgesproken richtlijnen? Gebruik je geen verkeerde uitdrukkingen?

6. Kloppende koppen

Lees nogmaals de kop, het intro en de tussenkoppen. Je hebt wellicht het een en andere veranderd. Dus bekijk goed of jouw kop en intro nog duidelijk aangeven waar de tekst over gaat. Het kan best zijn dat je dat nu nog beter kunt verwoorden.

7. Laatste stap

Als je online teksten schrijft, heb je waarschijnlijk een aantal links gebruikt in de tekst. Controleer die. Komen ze uit waar je dat had bedacht? Want als je wilt dat mensen zich inschrijven voor dat evenement, moeten ze natuurlijk wel kunnen doorklikken naar de event pagina.

Hopelijk helpt dit je op weg om jouw teksten nog beter te maken. En mocht je er nu achter komen dat je de eindredactie toch liever aan iemand anders overlaat, dan ben je bij ons helemaal aan het juiste adres.

Exit mobile version