Site icon Brand New Journey

De 5W1H methode. Een journalistiek principe in contentmarketing

Vorige week redigeerde ik een tekst die een klant had aangeleverd. Het ging om een nieuwsbericht over een naamswijziging. Prima bericht, maar toen ik het bericht had doorgelezen, miste ik één ding. Iets wat mijn collega’s niet eens opviel.

Er werd namelijk niet vermeld wannéér die naamswijziging inging. In mijn beleving was het onmisbare informatie. Het moest vermeld worden.

Dat is natuurlijk inherent aan mijn vak. Als tekstschrijver vallen me bepaalde dingen op.

Maar het was dus verder nog niemand opgevallen. Waarom viel het mij dan wel op?

Dat vindt zijn oorsprong in de eerste weken van mijn opleiding journalistiek. Blijkbaar heb ik toch echt wel iets opgestoken tijdens die zes jaar studeren (ja, ik nam er de tijd voor).

Basisregel

Het eerste wat ik daar namelijk leerde was nieuws herkennen en leren hoe je dat overbrengt: met een nieuwsbericht. Voor het schrijven van een nieuwsbericht bestaat een ezelsbrug. Als je die gebruikt weet je zeker dat je alle benodigde informatie in een bericht zet. Het gaat om het aloude journalistiek principe van de 5W1H methode. Prima toepasbaar ook als je je bezighoudt met contentmarketing.

Die afkorting staat voor een aantal vragen, die je jezelf stelt voordat je een bericht gaat schrijven:

Fietsen en veters strikken

Toch raar, want na mijn studie heb ik geen journalistiek werk meer gedaan, maar blijkbaar zit die basisregel er zo ingebakken dat ik er onbewust rekening mee houd. Het zal wel net zoiets zijn als fietsen en veters strikken, dat verleer je niet.

Toen ik er wat verder over nadacht, bleek dat ik die basisregel eigenlijk altijd toepas in mijn werk. Of het nu gaat om een video script, een blog of een interview met een expert.

Een mooi voorbeeld van een blog waarin alle vragen aan bod komen, is dit bericht dat mijn collega Kayleigh vorig jaar schreef voor ABS Autoherstel. Hierin gaat het over een heropening van een ABS-vestiging in Ommen vanwege een overname. Hier geeft Kayleigh antwoord op alle vragen. En dat kan ook, omdat het om heel duidelijk nieuws gaat. Er is een overname, er is een duidelijk datum en hoofdpersoon. Het verhaal dat achter het nieuws zit, vertellen we door de hoe-vraag te beantwoorden: Hoe verliep de overname?

De belangrijkste W

Maar op heel veel content die we maken zijn lang niet alle vragen van toepassing. Er is geen harde nieuwsaanleiding, geen duidelijk plaats waar het zich afspeelt. Het gaat veel vaker om kennis delen en verhalen vertellen.

Maar één van de 5 W’s is altijd belangrijk, die stel ik me (onbewust) bij alle content die we maken. Want als we die niet kunnen beantwoorden, hoeven we niet te gaan schrijven. En dat is de Waarom-vraag. Waarom wil de doelgroep dit lezen? Waarom is dit interessant?

Want als de content de doelgroep niet aanspreekt, bekijkt niemand jouw content, en bereik je het doel niet. Dus: zonde van de tijd. Stel je dus al bij een contentidee de vraag: waarom zou mijn doelgroep dit willen lezen?

Exit mobile version