073-3030457
checkin@brandnewjourney.nl
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram
RSS
Brand New Journey
  • Diensten
  • Cases
  • Blog
  • Over
  • Vacatures
    • Marketing Creative
  • Contact
  • Offerte aanvragen
Blog excuses

De 6 meest gehoorde excuses om niet te gaan bloggen

29 July 2016Martijn BloksmaContent1 comment

Als ik om me heen kijken, dan merk ik dat er nog steeds een soort van ‘hobby’ gevoel rondom bloggen hangt.

“Het is toch een soort online dagboek?” Hoor ik vaak.

En ergens hebben ze wel gelijk. Daar is het immers begonnen. Als weblog, een logboek op het web. Een plek waar mensen hun verhalen kwijt konden. En dan niet alleen voor zichzelf, maar voor de hele wereld om te lezen.

En dat maakt het juist interessant voor bedrijven. Ieder bedrijf hangt aan elkaar door verschillende verhalen. Het maakt ook niet uit hoe hip of hoe saai jouw product is. Er zit altijd een verhaal achter.

Met een zakelijke blog heeft het bedrijfsleven een marketingtool in handen om deze verhalen een podium te geven. En als de verhalen goed gepromoot worden, dan komt er vanzelf publiek naar het podium om de verhalen aan te horen.

En toch merk ik in gesprekken met potentiële opdrachtgevers dat ik bezig ben om ze te overtuigen van het nut van bloggen. En iedere keer hoor ik dezelfde excuses om er maar niet aan te beginnen.

1. Het moet perfect zijn

Je hoeft niet bang te zijn voor perfectie, dat bereik je toch nooit.

– Salvador Dali

Perfect

Tip: start zo snel mogelijk en streef naar perfectie wetende dat je het niet gaat bereiken. En dat is niet erg.

2. Ik heb geen tijd

Wie wel? Daarom moet je zorgen voor een goede planning. Niemand heeft tijd, maar iedereen kan tijd maken.

Uiteraard gaat het hier ook om prioriteit. Hoe belangrijk vind jij het om te bloggen. Of als je verder kijkt: hoe fijn zou het zijn als jouw website voor nieuwe klanten zou zorgen? Zou je het er dan voor over hebben om frequent een blog te schrijven?

Waarschijnlijk kun je andere marketingactiviteiten achterwege laten als je jouw blog klanten genereert. Die gewonnen tijd kun je gebruiken voor het schrijven.

Tip: sta voortaan een half uurtje vroeger op om te schrijven. Een blogartikel hoeft niet per se in 1 keer geschreven te worden. Als je elke werkdag een half uurtje eerder opstaat heb je al 2,5 uur om te schrijven. Dat zou genoeg tijd moeten zijn om 1 blog artikel per week te kunnen schrijven.

3. Ik heb geen blog

Dit is tegenwoordig geen excuus meer. Ik kan me voorstellen dat je niet op de hoogte bent van alle mogelijkheden. Maar geloof me, ze zijn er voldoende. Van gratis tot heel duur.

Het is voor iedereen mogelijk om binnen een paar minuten up and running te zijn met een blog. Zelf ben ik negen jaar geleden begonnen op Hyves. En op Facebook zie ik een aantal vrienden bloggen. Dit is geen excuus dus!

Geen blog

Tip: Kijk eens naar een open source CMS zoals WordPress of Tumblr. Binnen 10 minuten heb je een blog en je kunt aan de gang.

4. Ik kan niet schrijven

Met het Nederlands onderwijs zijn er weinig mensen in Nederland die echt niet kunnen schrijven. Natuurlijk zijn er allerlei niveau’s en het grootste deel van ons zal nooit een award winnende roman schrijven, maar een blog schrijven kunnen we allemaal.

Alle bloggers zijn ergens begonnen. Ik ook. Als ik terug kijk op de eerste woorden die ik op het scherm zette, dan schaam ik me kapot. Jij door het vele doen, maar ook door de artikelen van anderen te lezen word je beter.

Tip: Schrijf een blog zoals je praat. Praat met je publiek. Zet de cursor op je computerscherm en begin te typen alsof je een verhaal wilt vertellen. Leg het artikel vervolgens even weg en kijk er een dag later nog een keer naar om het artikel te finetunen. Eventueel kun je er zelfs nog iemand anders naar laten kijken. En wil het echt niet lukken? Dan kun je altijd iemand anders inschakelen om jouw blogs te schrijven.

5. Ik weet niet waarover ik moet schrijven

Inspiratie is overal. Judith schreef er eerder al over. Die haalt haar inspiratie overal vandaan. Natuurlijk heeft zij het over grafisch ontwerp, maar hetzelfde geldt voor het schrijven van blogs.

Zet daarom je voelsprieten uit als je de deur uit loopt. Voorheen ging ik nooit de deur uit zonder muziek en een koptelefoon. Tegenwoordig laat ik die bewust thuis om niets van mijn omgeving meer te missen.

Tip: Zorg dat je altijd iets bij je hebt om snel aantekeningen op te maken. Zelf gebruik ik OneNote om even snel notities te maken op mijn smartphone.

6. Mijn ideeën zijn niet origineel

inspiring-others-5

Klopt. Maar welke ideeën zijn tegenwoordig nog wel origineel? Het gaat er niet om dat je origineel bent, maar dat je authentiek bent. Eigen.

Tip: Ga niet voor de originaliteitsprijs. Jat, steel en maak het eigen.

En wat is jouw excuus?

Heb jij een ander excuus om niet te gaan bloggen? Eentje die hier niet tussen staat? Deel hem hieronder met me!

Tags: blog, cms, content, update
Previous post 15 tools waarmee je tijd bespaart op jouw contentmarketing Next post Meer traffic naar jouw website met contentmarketing? Probeer deze 6 manieren

Related Articles

Waarom is visuele content nu zo belangrijk?

25 October 2017Judith van Boxtel
graphic design inspiratie

Graphic Design Inspiratie: 10+ geweldige bronnen die wij dagelijks opnieuw aanboren

27 July 2016Judith van Boxtel

Zo houd je hackers buiten: De beste security tips voor jouw website

12 May 2016Rogier Westerink

1 comment. Leave new

Waarom bloggen? 7 redenen om direct een zakelijke blog te starten.
3 August 2016 10:40

[…] waarom blog jij? Of waarom blog jij niet? Heb ik je enthousiast kunnen maken om te gaan bloggen? Of heb je nog wat duwtjes nodig, voordat het […]

Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tags

blog branding brand sprint building a storybrand cms content contentcreatie contentkalender contentmarketing Content marketing contentmarketingstrategie Contentplanning Content strategie Copywriting creatief schrijven cultuur Development E-mail marketing E-mail nieuwsbrieven herpositionering hr Infographic inspiratie instagram interview leads marketing tools merkpositionering merkverhaal persbericht plannen podcast rebrand show your work Social media Storytelling strategie tone of voice tools update Visuals Webdesign Website weekendinspiratie wordpress

Contact

Brand New Journey B.V.
Europalaan 28D
5232 BC 's-Hertogenbosch
073-3030457
checkin@brandnewjourney.nl
KvK-nummer: 63353431
btw-nummer: 855199933B01

Handig

  • Wie we zijn
  • Blog
  • Werken bij Brand New Journey
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy verklaring
  • WordPress manual
  • Offerte aanvragen
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube
Instagram

Hét marketingbureau van Den Bosch

Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.

© 2022 All rights reserved. Marketingbureau Brand New Journey B.V. uit Den Bosch
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

 

 

Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen

2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken

3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen

4) Na akkoord gaan we direct aan de slag