Site icon Brand New Journey

Contentstrategie in 2022: Wat zijn jouw goede voornemens?

Een nieuw jaar. Je start na de vakantie vol frisse moed en met goed geordende takenlijstjes. Dit jaar ga je werk maken van die contentstrategie. Nu echt.

Maart: “ik heb nog een blog en een video die ik kan plaatsen deze maand. Daarna moet ik aan de bak om nieuwe content te maken.”

Mei: “als het in de zomer wat rustiger is, kan ik weer flink wat content maken. Daar kan ik dan de rest van het jaar mee vooruit.”

Augustus: “ai, de zomer is alweer bijna voorbij. Nog steeds heb ik die infographic niet van de grond gekregen. En die blogserie trouwens ook niet.”

Oktober: “als alle evenementen voorbij zijn, zal ik eens kijken hoe het met de contentstrategie staat.”

December: “waar is die strategie ook alweer? Volgend jaar pak ik het anders aan!”

64% van de marketeers heeft een contentmarketingstrategie bepaald. Slechts 23% produceert op een structurele en strategische manier content. Zo blijkt uit het Grote Content Marketing Onderzoek 2017.

Die cijfers verbazen me, maar ik vraag me ook af hoe ze te verklaren zijn.

Komen ze voort uit het feit dat marketeers ‘iets’ met contentmarketing willen doen, maar niet weten wat?

Of heeft het te maken met tijdgebrek?

Contentstrategie: Iets met stip en horizon

Dat laatste klinkt heel aannemelijk.

Als bureau zijn we uiteraard dagelijks bezig met content produceren en strategieën bepalen. Maar als jij een drukbezette marketingmanager van een (MKB-)bedrijf bent, is een contentstrategie maar een onderdeel van je dagelijkse werk. En misschien wel net dat ene onderdeel dat blijft liggen.

Maar niet getreurd. Gelukkig kom je ook een heel eind met af en toe een LinkedIn-bericht plaatsen. Die berichtjes krijgen tenslotte redelijk wat views. Doel bereikt.

Toch? Heb je eigenlijk wel duidelijk voor ogen wat je wilt bereiken met contentmarketing?

Uit het onderzoek blijkt dat het vestigen van autoriteit en naamsbekendheid de belangrijkste doelen zijn. Leads genereren is een goede tweede.

Bepaal vooraf goed wat je wilt bereiken met contentmarketing. Zet een stip op de horizon, werk ergens naartoe.

En als je ergens naar toe werkt, wil je ook weten of je op de goede weg bent. Ik tenminste wel.

In de praktijk blijkt dit toch anders te liggen.

Duik in die data!

68% van de ondervraagden geeft aan dat er budget is vrijgemaakt specifiek voor contentmarketing. Dan zou je toch verwachten dat juist die groep moet kunnen verantwoorden wat er met dat budget gebeurt en of dat effect heeft.

Toch blijkt dat iets meer dan de helft (56%) aangeeft niet (zeker) te weten of de content die ze produceren effectief is en helpt om marketingdoelstellingen te bereiken.

Wie bij een groot bedrijf werkt, is waarschijnlijk gewend regelmatig een update te geven over de resultaten van contentmarketing. Bij kleinere bedrijven loopt dat vaak minder gestructureerd. Dat komt voor een deel door (daar issie weer!) tijdgebrek. Je hebt simpelweg geen groot marketingteam waarin één iemand tijd heeft in de data te duiken.

Het hoeft ook echt niet elke week. Maar het kan geen kwaad af en toe eens Google Analytics te bekijken. Al doe je het maar om zelf te zien wat jouw werk oplevert.

Welke onderwerpen doen het goed? Hoeveel tijd besteden lezers gemiddeld aan een artikel? Via welke kanalen komen ze op jouw website terecht? Aan de hand van dat soort gegevens kun je bijsturen en eventueel doelen bijstellen.

Hoe zit het met jouw goede voornemens? En met die contentstrategie?

Exit mobile version