Scrollend door mijn Facebook timeline valt mijn oog op een grappige afbeelding. Als ik goed kijk dan zie ik dat er achter die grap een boodschap verstopt zit. Het is een “koop me, want ik ben lekker en ook nog eens heel grappig” boodschap.
Dit houdt me bezig. Waarom viel juist deze update op in mijn overvolle timeline?
De updates, tweets en berichten vliegen ons dagelijks om de oren. We krijgen reusachtige hoeveelheden informatie te verwerken. Om niet gek te worden, gaan we filteren. En wat valt er dan op? Juist, visuele content zoals foto’s, afbeeldingen en video’s.
En visuele content valt niet alleen op, we nemen de informatie ook vaak beter op.
Als mensen informatie te horen krijgen, herinneren ze zich daar drie dagen later nog maar tien procent van. Als er een relevante afbeelding bij die informatie stond, weten ze drie dagen later nog 65% van de boodschap te reproduceren.
Veel mensen zijn visueel ingesteld en we weten allemaal: één beeld zegt meer dan duizend woorden. Als je beeld gebruikt, blijft een tekst beter hangen en is de boodschap beter te begrijpen. Daarnaast breken afbeeldingen een tekst, waardoor de tekst aantrekkelijker is om te lezen.
De reden voor onze voorkeur voor beelden is te vinden in onze hersenen. We denken in afbeeldingen. Onze hersenen zijn een kei in het verwerken van plaatjes, maar liefst de helft van onze grijze massa is gericht op visuele verwerking. Bijna alle informatie die naar onze hersenen wordt verstuurd is visueel. Daarnaast verwerken we deze visuele informatie ook nog eens 60.000 keer sneller dan tekst.
Visuele content inzetten is dus eigenlijk hartstikke logisch. Je valt er mee op, maakt een ingewikkelde materie begrijpelijk en speelt direct in op de emoties van mensen.
Foto’s, video’s en infographics werken ook enorm goed om het verhaal van een merk of organisatie kracht te geven. Als we kijken naar de Facebookpagina’s van de honderd bekendste merken ter wereld dan bestaat 80% van de posts in 2016 uit foto’s en video’s. Deze posts waren verantwoordelijk voor 92% van de interacties die die merken hadden op Facebook.
Al die visuele content is leuk, maar jouw doelgroep bepaalt wat het aller-allerbelangrijkste is. Daarom is het goed te weten waar jouw ideale klant zich bevindt. Zit hij op het werk achter de computer of zit hij met een tablet of smartphone thuis op de bank?
Dit gegeven is bepalend voor de content die jij wilt delen. Infographics met veel informatie zijn op een smartphone lastig te lezen, terwijl quotes met een foto op de achtergrond juist wel goed werken op een klein scherm. Verdiep je dus altijd eerst in de ontvangers voordat je allemaal visuele content op ze afvuurt.
Ach ja, al die cijfers … uiteindelijk zegt een plaatje meer:
Vond je het artikel interessant? Wij delen regelmatig onze beste tips en artikelen via de mail. Meld je hieronder aan voor de update.
Wij zijn Brand New Journey. Een vèrrèkkes goed marketingbureau. Klaar voor het avontuur, ervaren en nieuwsgierig. Stop met zoeken, hier zijn wij. En wij weten de weg.
Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:
1) We bellen om je aanvraag samen door te nemen
2) We plannen een vrijblijvend gesprek in om even kennis te maken
3) We maken een offerte die volledig past bij jouw wensen
4) Na akkoord gaan we direct aan de slag
8 comments. Leave new
[…] collega Evelien heeft vorige week een mooi artikel geschreven over het belang van visuele content. Ik ben me er namelijk van bewust dat ik tot nu toe voornamelijk tekstueel content heb […]
[…] infographic ziet er vaak heel eenvoudig uit en dat is ook de kracht van visuele content. En juist dat kost het meeste tijd: ingewikkelde data eenvoudig […]
[…] 2. Waarom is visuele content nu zo belangrijk? + 10 handige tools & tips […]
[…] Bronnen: https://brandnewjourney.nl/visuele-content/ https://www.veldmerk.nl/visuele-content-marketing/ […]
[…] Bronnen: https://brandnewjourney.nl/visuele-content/ https://www.veldmerk.nl/visuele-content-marketing/ […]
[…] Baert, E. (2017, 25 oktober). Waarom is visuele content nu zo belangrijk? Geraadpleegd op 23 april, van https://brandnewjourney.nl/visuele-content/ […]
[…] visuele content […]
[…] zowel de vindbaarheid als de customer experience. Zo wijst onderzoek uit dat afbeeldingen gemiddeld 80% meer interactie krijgen. Dit is natuurlijk mooi, maar dan moeten potentiële klanten wel eerst op de website […]