Site icon Brand New Journey

Contentmarketing in 2020: dit moet je weten

In de basis is contentmarketing heel simpel:

  1. Bepaal wie je wilt bereiken
  2. Maak aansprekende content voor deze doelgroep
  3. Promoot, optimaliseer en leer

Hier is wat mij betreft niets in veranderd de afgelopen jaren.

Uiteindelijk leert de doelgroep jouw merk kennen en komen ze in aanraking met jouw producten en/of diensten. En met de juiste triggers worden ze ook nog eens klant.

Maar goed. Dat is zoals gezegd de basis. Een ook nog eens heel kort door de bocht. Daarom dit uitgebreide artikel over de belangrijkste ontwikkelingen van contentmarketing in 2020 en wat het voor jou betekent.

Wat is contentmarketing?

Voor de definitie van contentmarketing surfen we natuurlijk direct naar de website van het Amerikaanse Content Marketing Institute. Hun definitie is de volgende:

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Op z’n Brand New Journey’s:

“Contentmarketing gaat om het maken en verspreiden van relevante en waardevolle content. Content om de juiste doelgroep aan te trekken, te boeien en te binden. Met als einddoel het behalen van bedrijfsdoelstellingen.”

Waar te beginnen?

Soms komen nieuwe klanten bij ons omdat ze hebben gehoord dat ze absoluut iets met contentmarketing moeten doen. Maar wat precies? Dat weten ze nog niet helemaal. Ze verwachten dat wij vertellen dat ze Facebook moeten inzetten of moeten starten met bloggen. Maar voordat we met een dergelijk advies komen, hebben we iets meer achtergrondinformatie nodig. Dus beginnen we met de basics.

In dit artikel vind je de vragen die je moet beantwoorden voordat je kunt starten met contentmarketing.

Pak het strategisch aan!

Als bureau zijn we uiteraard dagelijks bezig met content produceren en strategieën bepalen. Maar als jij een drukbezette marketingmanager van een (MKB-)bedrijf bent, is een contentstrategie maar een onderdeel van je dagelijkse werk. En misschien wel net dat ene onderdeel dat blijft liggen.

Maar niet getreurd. Gelukkig kom je ook een heel eind met af en toe een LinkedIn-bericht plaatsen. Die berichtjes krijgen tenslotte redelijk wat views. Doel bereikt.

Toch? Heb je eigenlijk wel duidelijk voor ogen wat je wilt bereiken met contentmarketing?

Bepaal vooraf goed wat je wilt bereiken met contentmarketing. Zet een stip op de horizon, werk ergens naartoe. Zorg voor een goede strategie.

Met dit tijdloze artikel van Nelleke over het maken van een contentstrategie bijvoorbeeld.

Of met deze laagdrempelige manier om een contentstrategie neer te zetten met Hero, Hub en Hygiëne content.

A Fool with a Tool…

is still a fool.

Daarom wil ik het nu pas over tools hebben en niet voordat je aan je contentstrategie hebt gewerkt. Nog niet gedaan? Hup, terug naar boven en zorg er eerst voor dat je een gedegen strategie hebt liggen!

Klaar? Dan kunnen we nu verder naar de tools.

Vul je gereedschapskist met deze 15 tijdbesparende contentmarketing tools.

En als je er dan nog niet genoeg hebt, dan heb je hier nog 20 tools die onmisbaar zijn voor iedere contentspecialist.

Aan de slag met bestaande content?

Wanneer je bestaande content hergebruikt, kun je snel stappen maken. Vooral wanneer je start met een nieuwe contentstrategie kost het wat meer tijd om de juiste toon te pakken te krijgen, content af te stemmen en de processen helder te krijgen. Het is zonde als er daardoor geen content verschijnt.

Bestaande content geeft je dan de kans om sneller te schakelen. Inhoudelijk blijven de artikelen redelijk gelijk, jij verandert misschien alleen de (tussen)koppen, afbeeldingen en tone of voice.

In dit artikel deelt Nelleke 21 redenen om vandaag even geen nieuwe content te creëren, maar om bestaande content te hergebruiken.

Tekst of plaatjes?

Dr. Jaap Murre van de Universiteit van Amsterdam deed onderzoek naar het visuele- en verbale leersysteem. Dat deed hij onder 28.000 mensen in de leeftijd van 11 tot 80 jaar.

Uit het onderzoek blijkt dat een groep mensen daadwerkelijk de voorkeur geeft aan visueel informatie verwerken. 60% van de mensen vindt het fijn om plaatjes te zien. 40%, nog steeds een groot deel van de groep, leest liever een tekst.

Hoewel ik graag teksten lees ervaar ik de kracht van goede visuals dagelijks.

Scrollend door mijn Facebook timeline valt mijn oog op een grappige afbeelding. Als ik goed kijk dan zie ik dat er achter die grap een boodschap verstopt zit. Het is een “koop me, want ik ben lekker en ook nog eens heel grappig” boodschap.

Dit houdt me bezig. Waarom viel juist deze visuele content op in mijn overvolle timeline?

Voor de 40% van de bezoekers die graag tekst leest raad ik aan om te blijven bloggen. Dagelijks is misschien wat overdreven, maar ook voor de minder frequente bloggers onder ons biedt dit artikel over dagelijks bloggen meer dan genoeg bruikbare tips.

Contentmarketing blijft in beweging

Zoals gezegd blijft de basis wel staan. Maar dat wil niet zeggen dat we volgend jaar nog steeds dezelfde kanalen inzetten. En dat we succes hebben met dezelfde tactieken.

Daarom blijven we dit artikel aanvullen met al onze kennis over contentmarketing. Zodat jij altijd een plek hebt waar je terecht kunt om meer te weten te komen over dit mooie vak.

Exit mobile version