Site icon Brand New Journey

De simpele contentstrategie die wel scoort: hero, hub, hygiene [3H-model]

Het 3H of hero, hub, hygiene-model van Google helpt jou om content strategisch in te zetten. Veel organisaties zijn je voorgegaan. En met succes. Lees verder hoe je deze contentstrategie inzet voor succes.

Met welke content leid jij jouw klanten door het koopproces? Op welke manier zorg jij voor traffic? Voor het goede gevoel? En voor conversie? Met een goede contentstrategie laat je content voor je werken. En soms hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Juist niet. Want een simpele contentstrategie houd je veel langer vol en blijft ook overzichtelijk.

Een aantal jaar geleden kwam Google met een model voor contentmakers op YouTube. Door dit model toe te passen op hun content groeiden kanalen snel. Al snel ontdekten de content creators dat het model breder toe te passen is dan alleen op YouTube.

Inmiddels zetten veel organisaties het model met veel succes in.

In dit artikel laat ik je zien hoe ook jij kunt scoren met het hero, hub, hygiene-model. Want eerlijk?

Eigenlijk is het te simpel voor woorden…

Simpele contentstrategie die wel scoort

In mijn carrière heb ik veel contentstrategieën voorbij zien komen. Ik heb gewerkt met strategieën van anderen, maar zelf heb ik ook met verschillende methodes gewerkt.

Mijn conclusie: eigenlijk overleven alleen de simpele strategieën. Er moet namelijk mee gewerkt worden. Door verschillende mensen, van verschillende afdelingen en met verschillende expertises.

En dan kun je het heel moeilijk maken, maar wij houden het graag simpel. Daarom zijn we erg blij met het model dat Google introduceerde, want hier kun je snel en eenvoudig een heel effectieve contentstrategie mee maken.

Het idee achter het model is als volgt: gedurende het jaar zet je drie verschillende soorten content in, de hero, hub en hygiene content. Ieder type content kent zijn eigen frequentie, doelgroep en doel.

Laten we eens kijken naar de verschillende soorten content.

Wat is hero, hub en hygiene content?

Het ‘Hero’, ‘Hub’, en ‘Hygiene’ model is een contentmarketingstrategie ontwikkeld door Google voor YouTubers. Deze principes kunnen echter worden toegepast op elke vorm van contentmarketing.

Het helpt marketeers ervoor te zorgen dat hun content volledig en goed gepland is. Het is ook bedoeld voor uitgevers om ervoor te zorgen dat hun plan zowel gericht is op de behoefte aan fundamentele inhoud als op de behoefte aan creatieve merkopbouwactiviteiten.

Het hero, hub, hygiene-model werkt zo goed, omdat de verschillende soorten content elkaar versterken:

Hero content

Hero content staat een paar keer per jaar in jouw contentplanning. Hier ga je voor de grote campagnes waar veel werk in zit. Dit is waardevolle content die iedereen moét zien. Aantrekkelijke content die zó goed is dat het viral moet gaan. Hero content zorgt in korte tijd voor extra bereik.

Voorbeelden van hero content

Ken je de Mis Niks- campagne van Interpolis? Met een video die flinke impact maakt. 

Ook zijn grote sportevenementen voor veel adverteerders hét moment om hun hero content te laten shinen. Bijvoorbeeld tijdens de Super Bowl in de Verenigde Staten. Grote sterren worden van stal gehaald om een merken onder de aandacht te brengen. Zoals in deze commercial van Doritos 👇🏻

Check hier nog 9 inspirerende voorbeelden van Hero content

Hub content

De hub content komt regelmatig terug in de planning. Dit kan bijvoorbeeld een wekelijks blog zijn, of een maandelijkse vlog. Hub content zorgt ervoor dat jouw doelgroep zich verbonden voelt met jouw merk.

Deze vorm van content laat dus veel zien van jouw organisatie. Laat daarom niet alleen zien wat je doet (dit is eerder hygiene content), maar ook zeker hoe je het doet.

Hub content kan vele vormen aannemen, denk aan:

Voorbeelden van hub content

Ooit wil ik kunnen barbecueën zoals chef Tom. Tot die tijd kijk ik trouw naar al zijn smakelijke hub content. Zoals deze:

Hygiene content

Deze vorm van content komt het meest terug in de contentplanning. In veel gevallen op dagelijkse basis zelfs. Hygiene content is bedoeld om nieuw publiek te lokken, om je bereik te vergroten. Hygiene content wordt ook wel eens hulp content genoemd en dat is precies wat het doet.

Met deze content help je de lezer. Je geeft antwoord op vragen die voornamelijk via Google gesteld worden. Goede voorbeelden van hygiene content zijn tutorials, reviews, handleidingen, guides. Artikelen of video’s die antwoord geven op veelgestelde vragen.

Voorbeelden van hygiene content

Een aantal mooie voorbeelden vind je hier op onze website. Een aantal blogs leveren wekelijks en soms zelfs dagelijks bezoekers op. Mensen die antwoord zoeken op een vraag en dat via Google vinden in één van onze artikelen. Deze artikelen worden het beste gevonden:

Waar moet een goede website aan voldoen?

9 tips voor het maken van duidelijke infographics

De verhouding Hero, Hub en Hygiene content

Als je voor jezelf bedacht hebt welke Hero, Hub en Hygiene content jij op de plank hebt liggen, is het zaak om een goede frequentie te bepalen. Hieronder een visuele weergave van een mooie planning. Natuurlijk kan het een Hero meer en een Hub minder, maar zo heb je een leidraad waar je jouw strategie en planning op kan bepalen.

Als ik de planning maak voor een jaar, dan begin ik graag met de Hero content. Dit zijn vaak grote evenementen. Denk aan een pubquiz bijvoorbeeld. Of een klantevent. Hier omheen kun je vervolgens vrij eenvoudig de andere typen content bedenken. Een blog over Waarom een pubquiz onderdeel van onze marketing is bijvoorbeeld. Of een serie blogs met interviews met de sprekers die op jouw klantevent komen. Zo vul je eenvoudig de planning voor een heel jaar.

Met het Hero Hub Hygiëne Model als contentstrategie heb je:

Met deze mix van content behoud je het juiste ritme voor jouw planning, en blijf je optimaal in contact met jouw klanten. Zet die dranghekken maar vast klaar.

Aan de slag met Hero Hub Hygiene content

Wil je aan de slag met Hero Hub Hygiene content, maar heb je geen idee waar te beginnen? Laten we de koppen dan even bij elkaar stekken. Neem contact met ons op en dan werken we samen wat ideeën uit.

Hulp nodig met jouw 3H content?

Wil je hier graag meer over weten of ben je benieuwd hoe wij je hierin kunnen ondersteunen? Neem contact op met Martijn.

Exit mobile version