Site icon Brand New Journey

Meer traffic naar jouw website met contentmarketing? Probeer deze 6 manieren

Hoe krijg je meer website traffic naar jouw website met contentmarketing?

Hoera, dit weekend gaat een nieuwe locatie open van jouw winkelketen. De afgelopen maanden heb je al je tijd gestopt in deze nieuwe zaak. Alles is klaar. Er staat personeel in de winkel en alle producten staan op de planken. En nu?

Nu is het wachten op klanten. Mensen die betalen voor jouw producten. Bezoekers die de zaak verlaten met een tasje waar groot jouw logo opstaat.

Klanten zijn dus het einddoel. De stap die daarvoor zit is het aantrekken van bezoekers naar de nieuwe locatie.

Met een website is het precies hetzelfde. Iedereen die ik spreek wil dat zijn website geld en dus klanten oplevert. Dat betekent namelijk dat de website zichzelf terug betaalt.

Maar iedere klant is een bezoeker als hij voor het eerst op de website komt. Je moet er dus voor zorgen dat zoveel mogelijk bezoekers de weg weten naar jouw website.

Maar hoe doe je dat? Dat kun je doen door geld te pompen in advertising, maar je kunt ook investeren in contentmarketing.

In dit artikel laat ik je een aantal manieren zien, waarmee je meer website traffic genereert met contentmarketing.

Van vreemdeling naar bezoeker

Iemand die onbekend is met jouw merk noemen wij een vreemdeling. In dit artikel is het doel om van deze vreemdelingen bezoekers te maken. Mensen die jouw website bezoeken.

Eenmaal op jouw website kunnen we ze sturen om andere acties uit te voeren. Hier is de website op ingericht. Overigens zorgt niet alleen de website hiervoor, alle kanalen in de marketingmix hebben hun eigen rol.

Ben jij er klaar voor om al die nieuwe bezoekers op jouw website te verwelkomen?

1. Help jouw bezoekers

Start een blog op jouw website en deel daar kennis. Probeer zoveel mogelijk mensen te helpen. De bezoekers op jouw website komen namelijk niet om te kijken hoe mooi de website geworden is. Ja, je moeder misschien, maar de rest van de bezoekers komt met een ander doel. Ze willen namelijk antwoord op hun vragen.

Als jij ervoor zorgt dat de website antwoord geeft op de vragen van jouw bezoekers, dan blijven ze komen en blijven ze ook hangen.

Als je wilt weten welke vragen jouw klanten hebben, dan kun je dat vragen aan de klantenservice. Zij en jouw klanten hebben dagelijks contact met elkaar en weten dus precies wat er speelt. Daarnaast kun je ook met een keyword tool kijken waar veel op gezocht wordt.

De eerste plek waar mensen zoeken naar antwoorden is Google. Zorg er dus voor dat jouw antwoorden daar terecht komen.

2. Gastbloggen

Je kunt jouw klanten helpen aan antwoorden door te bloggen op jouw eigen website. Het is in sommige gevallen nog sterker om blogs te schrijven voor andere bestaande websites.

Dit zijn websites die meestal al langer bezig zijn dan jij en veel meer bezoekers genereren. Door hier gebruik van te maken boor je in één keer een grote doelgroep aan.

Gastbloggen is leuk en ook nog eens heel laagdrempelig. Zorg ervoor dat je een aantal interessante artikelen klaar hebt staan. Deze artikelen heb je geschreven om kennis te delen en niet om jouw bedrijf of product te promoten. Stuur vervolgens een mail naar een aantal websites waar jouw doelgroep rondhangt.

In die mail vertel je over jouw bedrijf en vraag je of ze openstaan voor gastbloggers. Als bijlage stuur je jouw artikel mee.

Zo schrijf ik af en toe voor Sprout over mijn visie op het ondernemerschap.

3. How-to video’s

Video’s zijn helemaal hot op het moment. Iedereen heeft het erover dat video’s hét antwoord zijn op iedere contentmarketing vraag. Of het zo makkelijk werkt betwijfel ik, maar het zijn in ieder geval mooie traffic bronnen voor jouw website.

YouTube is op Google na de grootste zoekmachine ter wereld. Veel mensen zoeken op YouTube naar oplossingen voor hun probleem. Met sterke video’s kun je daar dus een mooie plek claimen.

Ben jij bijvoorbeeld een kei in het photoshoppen en wil je beginnende photoshoppers naar jouw website verleiden? Deel dan een video op YouTube over de tools en plugins die jij gebruikt met een link in de omschrijving naar de website voor meer tips.

Kunnen klanten bij jou terecht voor advies over het kweken van groenten in kassen? Dan kun jij op YouTube laten zien welke gereedschappen je daarvoor nodig hebt. De link verwijst dan naar de webwinkel.

Helemaal gek van alles wat met smartphones te maken heeft? Review dan iedere week een app op YouTube en sluis iedere kijker door naar jouw website voor meer achtergrond informatie.

Ik heb het hierboven over YouTube, maar tegenwoordig zijn er natuurlijk veel meer plaatsen om video’s te parkeren. Facebook is daar bijvoorbeeld ook een goede plek voor.

4. Q&A series

Dit is leuk om te doen. Q&A, Question & Answer of Vraag & Antwoord series is waar contentmarketing in mijn ogen om draait. Het samenbrengen van vraag en antwoord.

En hoe kom je beter achter de vragen van jouw klanten, dan door er om te vragen?

Deze vragen kun je vervolgens op verschillende manieren beantwoorden. Je kunt iedere vraag apart beantwoorden in één specifieke blog. Ook kun je een aantal vragen over een bepaald onderwerp samenpakken en beantwoorden in één video. Je zou er zelfs een whitepaper over kunnen schrijven.

Echt een aanrader voor meer website traffic.

5. Netwerken

Met de stappen hierboven ben je al lekker aan de gang om interessante en waardevolle content te produceren. Nu is het moment gekomen om jouw netwerk uit te breiden.

Ga daarom op zoek naar mensen die bezig zijn met hetzelfde als jij. Dat kunnen personen zijn die ook content creëren of in hetzelfde vakgebied bezig zijn als jij. Zoek deze mensen op en ga het gesprek aan.

Het is leuk om met gelijkgezinden in gesprek te zijn. Je leert van elkaar. Je kunt elkaar helpen om de content te promoten. Alleen is ook maar zo alleen. Samen kom je verder. Samen zorg je voor meer website traffic.

6. Ga offline

Online is leuk, maar als we het over contentmarketing hebben wordt het offline aspect vaak vergeten. Zo ga ik zelf graag op pad om andere mensen te leren kennen. En ‘nothing beats’ een goeie kop koffie.

Even lekker ouwehoeren over het vak met vakgenoten onder het genot van een kop koffie. Of praten over de problemen waar jouw klant tegen aanloopt. Niet direct om te scoren, maar om te horen waar je mee kunt helpen.

Deze gesprekken zijn heel waardevol. Je kunt ze gebruiken om nieuwe content te produceren. En vervolgens kun je de content weer gebruiken om deze mensen naar de website te verleiden.

Je geeft jouw gesprekspartner namelijk het gevoel dat hij bijgedragen heeft aan jouw succes. En dat streelt het ego.

Meer website traffic met leuke en bruikbare content

Bij contentmarketing draait het erom dat je content produceert voor jouw bezoekers, die:

  1. Leuk is – anders lezen ze het niet.
  2. Bruikbaar is – anders doet de bezoeker er niets mee.

Probeer bij alles wat je doet jouw bezoekers te helpen. Met dat in het achterhoofd is het een kwestie van geduld voordat de bezoeker gaat betalen voor jouw hulp.

Hoe zorg jij voor meer website traffic? Is contentmarketing de manier? Of ken jij nog andere wegen?

Exit mobile version