Site icon Brand New Journey

Alles wat je Moet Weten over Contentmarketing in 2023

Wat is contentmarketing?

Wat is contentmarketing precies? In dit artikel geef ik antwoord op deze vraag en kijken we naar wat niet werkt, wat wel werkt en hoe je zelf aan de slag kunt.

Het feit dat jij dit artikel nu leest zegt iets over onze contentmarketingstrategie. Met dit stuk wilde ik ervoor zorgen dat je onze website vond op het onderwerp contentmarketing, om je vervolgens te helpen bij het antwoord op jouw vraag.

Want dat is wat contentmarketing voor mij is:

Goede content of waardevolle informatie delen om de juiste doelgroep te bereiken, om een essentiële rol spelen in het oplossen van hun problemen. En om uiteindelijk een product of dienst onder de aandacht te brengen.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij het gaat om het creëren en verspreiden van waardevolle informatie voor een specifiek publiek. Uiteindelijk wil je dit publiek aan je binden, je wilt dat ze bij je kopen en dat ze trouwe klanten worden.

Onze contentmarketingstrategie is simpel. We delen onze kennis over brand, content en web in de vorm van blogs, podcasts en social media posts.

Deze content helpt ons publiek om zelf aan de slag te gaan. Daardoor zijn we met elkaar verbonden, en als ze hulp nodig hebben met hun brand, content en/of web, dan zijn we er voor ze.

Wat betekent contentmarketing?

De bedenker van de term contentmarketing is Joe Pulizzi. Hij richtte Content Marketing Institute op, hun definitie van contentmarketing is:

“Contentmarketing is een marketingtechniek waarbij relevante en waardevolle inhoud wordt gecreëerd en verspreid om een duidelijk omschreven en begrepen doelgroep aan te trekken, te werven en te binden – met als doel winstgevende klantacties te stimuleren.”

Met name het gedeelte over waardevolle content laat het verschil zien tussen contentmarketing en andere marketingvormen. Als content niets toevoegt voor een potentiële klant spreken we dus niet van contentmarketing.

Wat is content?

Content is informatie met een doel. Dat kan zowel online als offline informatie zijn. Effectieve content bereikt op het juiste moment, via het juiste kanaal het juiste publiek met de juiste boodschap.

Deze vijf soorten content maken wij het meest voor onze opdrachtgevers:

Deze vijf soorten zijn nog maar het topje van de ijsberg. Er zijn nog tientallen andere verschillende soorten content te bedenken. E-books bijvoorbeeld. 

Dat er veel verschillende soorten zijn, betekent nog niet dat je ook al die soorten content moet maken. 

Ook bij contentmarketing geldt: ‘less is more’.

Focus je op relevante content in de vorm die jouw doelgroep aanspreekt. Ga geen podcast maken ‘omdat iedereen dat nu eenmaal doet’. 

Contentmarketing aan de hand van een voorbeeld

Photo by Laura Stanley from Pexels

Ik denk dat contentmarketing meer gaat leven met een simpel voorbeeld: suppen.

Je weet wel, staand peddelen op een surfplank. Heel goed voor je en ook nog eens lekker om buiten te doen. Omdat je iedereen zoveel plezier ziet hebben op het water overweeg je ook om een supboard te kopen. Uiteindelijk twijfel je tussen twee aanbieders.

Nadat je op de website van Whatsup bent geweest word je overspoeld met advertenties om het product te kopen. De beleving op de website van Suppertje Speciaal is heel anders. Daar lees je over de mooiste plekken om te suppen en hoe je ervoor zorgt dat je jaren plezier hebt van je board. Ook bieden ze een gratis checklist aan van de dingen die je nog meer nodig hebt. Dit is waardevolle kennis, relevante informatie die problemen oplost.

Als je er eindelijk uit bent dat je een supboard gaat kopen, waar doe je dat dan?

Bij Suppertje Speciaal toch?

Zij hebben echt kennis van zaken, ze willen je helpen en niet alleen maar een product verkopen. Zij hebben relevante content gecreëerd waarin de klant centraal staat en dat leidt tot vertrouwen.

Na het kopen van een board ontvang je een paar dagen later een mail met tien tips voor een beginnende supper. Dit bevestigt voor jou de keuze voor Suppertje Speciaal.

Welkom in de wereld van contentmarketing.

Door contentmarketing word je gevonden

Volgens Google’s Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide:

“Creating compelling and useful content will likely influence your website more than any of the other factors discussed here. Users know good content when they see it and will likely want to direct other users to it. This could be through blog posts, social media services, email, forums, or other means.”

Met andere woorden: contentmarketing is gewoon heel belangrijk als je gevonden wilt worden

Vertel eens hoe contentmarketing werkt

Het uiteindelijke doel van contentmarketing is dus om klanten aan te trekken en aan je te binden.

Ofwel, om van een prospect een klant te maken en van een klant een ambassadeur.

De inspanningen in dit langdurig proces zijn erop gericht om potentiële klanten te verleiden de volgende stap te zetten in de customer journey.

Een aantal bekende modellen die vaak gebruikt worden:

Wat zijn de verschillen met inbound marketing?

Inbound marketing is een vorm van digitale marketing die de juiste mensen naar je site lokt via zorgvuldig samengestelde content. Bij inbound marketing draait het voornamelijk om vindbaarheid via zoekmachines, websites en social media.

Bij contentmarketing is dit maar een deel van het verhaal. Ook offline middelen, persoonlijke communicatie, evenementen kunnen worden ingezet. In tegenstelling tot inbound marketing speelt content promotie, bijvoorbeeld via Google Adwords of radio, een belangrijke rol. Dit noemen we ook wel outbound marketing. 

Zowel in content als in inbound marketing zien we dat er steeds meer marketing automation toegepast wordt. Bij marketing automation zorgt een combinatie van software en strategie er automatisch voor dat er niet alleen meer, maar ook betere leads worden gerealiseerd. Het geeft je meer kansen om jouw potentiële klant te bereiken.

De contentmarketing droom

Droom je even mee?

Jouw marketingafdeling maakt toffe content. Jij bent onder de indruk van het werk en bent ervan overtuigd dat iedereen de content gaat checken en delen.

De content wordt door jouw collega’s op de socialmediakanalen van het bedrijf gedeeld. Een klein beetje klikbudget geeft de content een extra schop.

Dit moet wel een succes worden!

Als je de volgende ochtend op kantoor komt staat de telefoon bij sales roodgloeiend. De leads stromen binnen. Iedereen wil een afspraak en jouw product kopen. Het voelt bijna als slapend rijk worden. De marketingafdeling verdient een loonsverhoging.

Slapend rijk worden met een eenmalige inspanning? Tijd om wakker te worden!

Contentmarketing – Wakker worden!

Helaas leidt contentmarketing niet direct tot succes.

Hoe contentmarketing wel werkt?

Om contentmarketing naar een hoger niveau te tillen moet je vooral geduld en doorzettingsvermogen hebben.

Contentmarketing is een kwestie van de lange adem. Van volhouden en doorgaan. Dat is de manier om potentiële klanten te bereiken en toegevoegde waarde te blijven leveren.
Volgens Joe Pulizzi moet je rekening houden met 15 tot 17 maanden voordat contentmarketing iets oplevert. En een voorwaarde voor succes is dat je consequent bent in je content creatie en in content delen.

Wanneer start jij met contentmarketing?

Ik hoop dat dit artikel duidelijk maakt waarom de inzet van contentmarketing belangrijk is. Als je hulp nodig hebt met contentmarketing of SEO, neem dan contact met ons op.

We staan te popelen om jouw ideale klant te bereiken op het juiste moment via de juiste kanalen met een effectieve contentstrategie!

Exit mobile version