Site icon Brand New Journey

5 manieren om e-mailmarketing professioneel om zeep te helpen

E-mailmarketing is hét kanaal voor conversie. In online marketingland staat een e-mailmarketing campagne garant voor succes. Maar let wel: alleen als je het goed doet.

En om te weten of jij het goed doet is het leerzaam om eens te kijken naar hoe het absoluut niét moet.

In dit artikel geef ik je vijf tips om de conversie van je e-mailmarketing heel professioneel om zeep te helpen.

1. Stop teveel in één e-mail

Krijg je ze zelf weleens? E-mails met tien verschillende aanbiedingen en voor elke aanbieding weer een andere, schreeuwende afbeelding?

Bij zo’n e-mail heb ik geen idee waar ik naar moet kijken. Welke aanbieding is nou voor mij bedoeld? Als de afzender in plaats van één e-mail voor 10 aanbiedingen had de zender beter 10 verschillende e-mails kunnen maken.

Dan krijgt elke aanbieding de aandacht die het verdient.

2. Segmenteer je e-maillijst niet

Vanmorgen zat er in mijn inbox een mail vol met aanbiedingen voor bikini’s en omslagdoeken. De perfecte aanbieding met dit weer, maar helaas voor de zender ben ik niet de juiste klant.

De afzender had zijn e-maillijst duidelijk niet gesegmenteerd. Jammer, want het kost niet veel moeite om te achterhalen dat ik een man ben en dus niet geïnteresseerd in bikini’s (om zelf te dragen dan).

Segmenteren gaat natuurlijk veel verder dan alleen selecteren op geslacht. Zo kun je ook kijken naar interesses of een geboortedatum. Je kunt zelfs segmenteren op basis van de laatste aankopen.

Alleen door je te verdiepen in de ontvanger, kun je relevante content aanbieden.

3. Doe niet aan A/B-testen

Weleens van A/B-testen gehoord? Het principe is heel simpel: je stuurt een e-mail (A) naar een klein gedeelte van de e-maillijst en je stuurt een variatie op die mail (B) naar een ander gedeelte.

Vervolgens kijk je welke e-mail de beste resultaten heeft (A of B).  Die mail stuur je naar de rest van de doelgroep.

Extra tip: kijk niet op Frankwatching voor 10 richtlijnen voor succesvol A/B-testen.

4. Stuur veel teveel e-mails

Elke dag een e-mail? Ik kan me niet voorstellen dat je zoveel te vertellen hebt. En ik kan me ook niet voorstellen dat iemand daar op zit te wachten. Het kan dus wel wat minder, want anders is de kans groot dat ik me heel snel ga uitschrijven.

Niemand zit te wachten op spam.

5. Stuur lekker weinig e-mails

Te veel stoort, maar te weinig vervreemd. Als ik nooit iets van je hoor, kan me ook bijna niet meer herinneren dat ik me ooit heb aangemeld jouw nieuwsbrief.

Wie ben jij ook alweer? Ik ken je in ieder geval niet goed genoeg om me nu ineens betrokken te voelen en te reageren. Had je maar iets vaker wat van je moeten laten horen.

Zo moet het dus niet

Nu weet je dus hoe het niet moet. Hoe je er heel gemakkelijk voor zorgt dat je de e-mailmarketing vlot om zeep helpt. Dus als je het nu precies andersom doet, ben je al een heel eind op de goede weg.

Wil je in vliegende vaart verder om het meeste uit je conversie te kunnen halen? Schrijf je dan in voor onze e-mailnieuwsbrief en ontvang interessante tips & trucs.

Exit mobile version