Site icon Brand New Journey

Wat is e-mailmarketing?

“Leuk, laten we afspreken en een kop koffie drinken!” Een kort en bondige reactie op de mail die ik eerder deze week verstuurde. Ik werk met handige tools en daardoor staat er binnen een paar tellen een afspraak in onze agenda’s.  Ik zet e-mailmarketing op een persoonlijke en directe manier in om de contacten aan te halen met potentiële klanten. Voor mij werkt dat snel en efficiënt.

Ik ga regelmatig naar netwerkbijeenkomsten. Daar kom ik ook mensen tegen die ik beter wil leren kennen. Gewoon eens een keer koffie drinken en praten over wat ons bezig houdt. Wie weet waar we elkaar mee kunnen helpen.

Eerder deze week stuurde ik met Qlettr – onze e-mailmarketing tool – een uitnodiging naar zestien mensen. Al binnen twee dagen zag ik de resultaten:

In een volgend artikel zal ik stap voor stap laten zien hoe ik dit doe, maar nu sta ik eerst graag stil bij wat e-mailmarketing voor ons betekent. Dat het veel meer is dan het versturen van nieuwsbrieven en maandelijkse aanbiedingen. Het is voor mij een manier om direct in contact te komen met mensen die mij verder kunnen helpen. En dat wil jij toch ook?

Download hier ons e-book met meer dan 100 verschillende nieuwsbrieven. Instant inspiratie.

Wat is e-mailmarketing?

Eigenlijk kun je iedere e-mail die je naar een potentiële of huidige klant stuurt zien als e-mailmarketing. Toch kan het specifieker. Een aantal veel gehoorde doelen:

E-mailmarketing is wat mij betreft het ideale middel om je bestaande klanten op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen. Maar ook om nieuwe klanten aan te trekken.

Zo houd je ze op de hoogte van nieuwe producten of acties. Maar je kunt een e-mailcampagne ook inzetten om kennis te delen.

Op deze manier benader je jouw doelgroep op een laagdrempelige manier.

Wat kun je met e-mailmarketing?

Met e-mailmarketing kun je jouw doelgroep direct bereiken. Simpeler kan bijna niet. Je verstuurt een e-mail en deze komt terecht in de inbox van de ontvanger. Net zo eenvoudig als het versturen van een ansichtkaart. Alleen dan veel goedkoper en sneller.

Buiten de kosten en de snelheid zijn er nog meer voordelen. Hieronder staan nog 7 voordelen die wij vaak terug krijgen van onze klanten.

Download hier ons e-book met meer dan 100 verschillende nieuwsbrieven. Instant inspiratie.

7 voordelen e-mailmarketing

  1. Je kunt jouw inspanningen volledig meetbaar maken.
  2. Je bereikt de juiste persoon op het juiste moment met de juiste boodschap.
  3. Je kunt jouw mailings volledig personaliseren.
  4. Je hebt zelf alle vrijheid in de vormgeving en uitstraling van jouw campagne.
  5. E-mailmarketing werkt heel goed samen met andere kanalen.
  6. Met een campagne kun je de gegevens van jouw klanten verrijken.
  7. Jouw conversie krijgt een flinke boost.

Nadelen e-mailmarketing

Natuurlijk is het niet alleen rozengeur en maneschijn. Er zijn namelijk ook nadelen.

Helaas wordt e-mailmarketing vaak misbruikt om mee te spammen. Hierdoor krijgt het een slechte naam in de marketingmix.

Als je herhaaldelijk dezelfde boodschap verstuurt naar jouw klanten gaan ze jou ook zien als spammer en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Kies dus voor de frequentie die past bij jouw bedrijf en varieer geregeld met de content.

Wil jij aan de slag met e-mailmarketing?

Exit mobile version