Site icon Brand New Journey

11 top tips voor e-mailmarketing

Iedereen kan een e-mailmarketing campagne starten. Met de juiste tool is het een kwestie van één druk op de knop. Een súccesvolle e-mailmarketing campagne is een ander verhaal. Je moet aan ontzettend veel dingen denken.

Welke factoren bepalen het succes van een e-mailing? Om je op weg te helpen hebben we 11 tips voor e-mailmarketing verzameld. Wedden dat ze succes hebben als je ze toepast in de volgende campagne?

1. Ken de regels

Zorg dat je de regels kent. De wettelijke regels zijn opgenomen in de Telecommunicatiewet. Deze wet besteedt onder andere aandacht aan toestemmingsvereiste (opt-in) en de mogelijkheid tot afmelden.

Naast deze wettelijke regels is er ook nog de Nederlandse Reclame Code. Deze code verduidelijkt de wettelijke regels én vult ze aan. Zo zorgt de code ervoor dat de ontvanger beter kan identificeren van wie de e-mail afkomstig is. Ook kan hij beter aangeven of er sprake is van ongevraagde berichten.

2. Bekijk de e-mail benchmark

Als je aan de slag gaat of al bezig bent met e-mailmarketing is het goed om te weten hoe de concurrentie het doet. Met die kennis kun je realistische doelen stellen.

De Nationale E-mail Benchmark geeft inzicht in de verzending van Nederlandse e-mailings en de resultaten hiervan. De benchmark is een handige en relevante tool waarmee elke marketeer zijn eigen statistieken kan vergelijken.

3. Stel concrete doelen

E-mailmarketing tools zoals Active Campaign en Mailchimp laten direct zien hoe jouw campagnes scoren. Zo heb je direct inzicht in de open- en klikratio’s. Maar gaat het daar nu echt om?

Volgens mij niet.

Wat iedere marketeer wil bereiken is conversie. Na ontvangst van de mail moet de ontvanger verleid worden om verder de marketing-sales pijplijn in te gaan. Dus verder te klikken, relevante content te lezen, een e-book te downloaden of een informatieaanvraag te doen.

Verzamel daarom alle conversiemomenten die voor jou relevant zijn en richt daar de campagne op in. Meet vervolgens de conversies en stel je campagne bij. Dit is een continu proces. Elke campagne heeft andere doelen en vraagt du som een andere aanpak.

4. Creëer relevante content

Dit is misschien een open deur, maar toch wordt het vaak vergeten. Zorg ervoor dat de content van je mailings relevant is voor de ontvanger. Zo heeft het weinig zin om mij een mailing te sturen om een nieuwe soort tampon te promoten.

Als je alleen e-mailadressen hebt is het lastig om relevante content te creëren. Zorg daarom snel voor meer informatie. Verzamel zoveel mogelijk gegevens van jouw ontvangers. Denk aan een voornaam voor een persoonlijke aanhef, het geslacht en een geboortedatum voor een verjaardagsmail.

5. Deel je doelgroep

Aan de hand van die verzamelde gegevens kun je je adressenbestand segmenteren. Je begint handmatig en automatiseert het wellicht in een later stadium. We helpen je daar graag mee verder.

Zo kun je die relevante content nóg gerichter versturen. De ene ontvanger is namelijk de ander niet. Niet je hele adressenbestand wil over hetzelfde onderwerp lezen. Wat voor wie relevant is heeft met heel veel factoren te maken. Van functietitel tot plek in de salesfunnel.

6. Schrijf voor één persoon

Richt je unieke content helemaal op de ontvanger. Schrijf niet voor alle mogelijke ontvangers, maar voor één, unieke persoon. Gebruik je, jij of u in plaats van jullie. Zorg dat de ontvanger zich echt aangesproken voelt.

Probeer ook in spreektaal te schrijven. Een tip: schrijf de tekst van de mailing zo snel mogelijk op. Zonder teveel na te denken over taalfouten en zinsopbouw. Gewoon typen. Verbeteren komt later wel. Schrijf maar gewoon op wat je normaal zou zeggen. Dat maakt content uniek en persoonlijk. Jij bent de afzender, dus het moet wel geloofwaardig zijn dat jij dit verhaal vertelt.

7. Gebruik je echte naam

Natuurlijk spreek je namens een organisatie. Maar jij weet net zo goed als ik dat gebouwen niet kunnen e-mailen. Gebruik daarom je echte naam als afzender en laat de ontvanger zien dat er een levend persoon achter de tekst zit.

Dit maakt het niet alleen persoonlijker, het komt ook veel betrouwbaarder over. Voeg je contactgegevens toe of een link naar je social accounts. Dan kan de ontvanger direct zien wie de afzender is.

8. Zorg voor variatie

Ga bij jezelf eens na: als je wekelijks een nieuwsbrief binnenkrijgt met een zelfde opmaak, gaat dat vervelen. Herkenbaarheid is belangrijk, maar een keer verrast worden is ook erg prettig.

Varieer daarom in je mailings. Niet alleen in opmaak, maar ook in titels en afbeeldingen. Zorg dat elke mailing opvalt en niet rechtstreeks in de prullenmand verdwijnt.

9. Let op je timing

Er zijn talloze blogs en video’s te vinden over de beste tijdstippen om een mailing te versturen. Maar eigenlijk zeggen ze allemaal hetzelfde: het beste moment hangt van je doelgroep af. De ene doelgroep bekijkt ‘s avonds zijn mail, terwijl je de andere het beste op zondagmiddag bereiken.

Het is dus een kwestie van testen. Probeer diverse tijdstippen om erachter te komen wat het beste werkt.

10. Benut de preheader

Bovenaan een e-mail staat de preheader. Dit is de eerste tekst die de ontvanger leest. En niet alleen de ontvanger. E-mailclients zoals Gmail en Outlook laten behalve de onderwerpregel ook de preheader zien.

Zorg er dus voor dat de preheader uitnodigt om de rest van de mail te lezen en gebruik hem niet voor de tekst “E-mail niet leesbaar? Open in browser.” Dat is zonde van de waardevolle ruimte. Happy Socks hieronder heeft het goed begrepen.

11. Mis onze nieuwsbrief niet

Vond je deze tips ook zo handig? Vergeet je dan niet in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Elke maand stuurt Martijn je een perfect afgemeten dosis inspiratie. Persoonlijk en betrouwbaar.

Nog aanvullingen?

Met deze 11 tips maken we de campagnes van onze klanten tot een succes. Heb jij ook tricks die jij altijd toepast? Deel ze dan hieronder. Wij leren er ook graag van!

Exit mobile version