Site icon Brand New Journey

Het Cheerleader Effect: Waarom ik nooit meer alleen op de foto ga

Hoe een goedbedoeld date-advies ook perfect toepasbaar is in marketing. 

Blijkbaar ben ik aantrekkelijker op een groepsfoto dan op een portretfoto. 

Dat ligt niet aan mij. En dat ligt ook niet aan de mensen waarmee ik op de foto sta.

Het ligt aan jou. Aan de manier waarop jouw hersenen werken.

En dit geldt niet alleen voor de foto’s met mijn hoofd.

Hetzelfde geldt voor een referentie of product op jouw website. Die zien er beter uit als onderdeel van een groep. Wil je weten hoe dat werkt? Lees hier meer over het zogenaamde Cheerleader Effect.

Het Cheerleader Effect uit leukste serie na Friends

De leukste serie ever na Friends is natuurlijk How I Met Your Mother. Barney Stinson voorziet zijn vrienden van bijzonder advies om vrouwen aan de haak te slaan. Superhandig en ook nog eens heel vermakelijk.

Eén van zijn adviezen of eigenlijk theorieën is het “Cheerleader Effect” – Mensen zien er aantrekkelijker uit in groepen, dan individueel. Barney legt het zelf even uit:

Nu blijkt het zo te zijn dat deze theorie ondersteund wordt door wetenschappelijk bewijs. Zouden we het Cheerleader Effect misschien ook kunnen toepassen in marketing?

Wat is het Cheerleader Effect?

Het Cheerleader Effect is het effect waarbij mensen aantrekkelijker lijken in een groep dan wanneer ze individueel worden beoordeeld. Voorwaarde is dat de rest van de groep minder of hoogstens net zo knap is. Niet alleen een hersenspinsel van de scriptschrijver, maar wetenschappelijk bewezen. 

Wetenschappelijk bewijs voor het Cheerleader Effect werd gepubliceerd in een artikel uit 2013. In vijf studies werden zowel mannen als vrouwen op een groepsfoto aantrekkelijker bevonden dan wanneer ze alleen op de foto stonden. De auteurs, Drew Walker and Edward Vul, legden 130 deelnemers foto’s voor van ofwel drie vrouwen ofwel drie mannen. Vervolgens werd elk gezicht uit de foto gesneden en afzonderlijk getoond.

De studies toonden aan dat het Cheerleader Effect betrouwbaar is. Een nieuwe studie, gepubliceerd in 2015 en een andere in 2018, blijven aantonen dat de aantrekkelijkheid van een groep aanzienlijk hoger is dan de gemiddelde aantrekkelijkheid van het individu.

Het gemiddelde blijkt altijd beter

Onze hersenen zijn zo ingesteld dat we een gemiddelde zien, niet het individu. Wanneer we een groep mensen zien, gaan we er vanuit dat het gemiddelde aanzienlijk aantrekkelijker is dan een persoon alleen. 

Dit betekent ook dat wanneer we een groep lachende gezichten zien, we zullen denken dat de groep waarschijnlijk gelukkiger is dan wanneer we maar één persoon zien lachen. We nemen ook aan dat het gemiddelde minder snel boos zal zijn dan een individu. Dit wordt het “Cheerleader Effect” genoemd.

5 Tips hoe je het Cheerleader Effect toepast in jouw marketing

Allemaal leuk Martijn, maar wat heb ik hieraan? Wat kan ik met het Cheerleader Effect in mijn marketing?

Mijn 5 tips:

  1. Gebruik afbeeldingen van groepen mensen;
  2. Werk samen met bedrijven die jouw diensten of producten aanvullen;
  3. Bundel aanbiedingen, recensies en producten zodat ze nooit alleen staan;
  4. Combineer producten of diensten in een pakket;
  5. Ga nooit meer alleen op een selfie.

Benieuwd hoe jij het Cheerleader effect in jouw toepast?

Wil je hier graag meer over weten of ben je benieuwd hoe wij je hierin kunnen ondersteunen? Laat je nummer achter en Martijn belt je terug.

Exit mobile version